Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Επιστροφή της Toyota στη διεθνή σκηνή με ένα όραμα

Επιστροφή της Toyota στη διεθνή σκηνή με ένα όραμα

Η ιαπωνική εταιρεία επιστρέφει μετά από δύο χρόνια στην κεντρική σκηνή του παγκόσμιου motorsport, στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής (WEC) και στις 24 Ώρες του LeMans, με ένα όραμα: την εισαγωγή της υβριδικής τεχνολογίας στους αγώνες, που θα οδηγήσει στη ραγδαία της εξέλιξη (και) για τα αυτοκίνητα παραγωγής.


Πρόκειται για μια ιστορική στιγμή – κι αυτό δεν είναι σχήμα λόγου. Ιστορική όχι μόνο για την Toyota, ούτε καν για το motorsport: ιστορική για την αυτοκίνηση. Διότι η επιστροφή της ιαπωνικής εταιρείας στο κεντρικό πάλκο των αγώνων αυτοκινήτου του πλανήτη, στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής (WEC) και κατά συνέπεια στις 24 Ώρες του LeMans, συνοδεύεται από το όραμα της εισαγωγής της υβριδικής τεχνολογίας.

Πέρασε πολύς καιρός από τότε που η υβριδική τεχνολογία ήταν επανάσταση, φυσικά. Σήμερα είναι μια καθημερινή πραγματικότητα (καθώς μόνο η Toyota έχει πουλήσει 3,5 εκατομμύρια υβριδικά αντίτυπα), αλλά η ιστορικότητα της στιγμής είναι ότι η υβριδική τεχνολογία περνάει στα χέρια των αγωνιστικών ομάδων. Κι όλοι γνωρίζουν τι μπορεί να κάνει, υπό το βάρος του ανταγωνισμού και συνεπώς του συμφέροντος, μια κορυφαία αγωνιστική ομάδα.

Είναι σαν να βάζεις μια τεχνολογία στον επιταχυντή του χρόνου – κι αυτή η τεχνολογία θα μοιάζει, με το ρυθμό εξέλιξής της, σαν να βλέπεις ένα σπόρο να πετάει το βλαστάρι του και μετά να φυτρώνει και να γίνεται λουλούδι, όλα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Κάθε λουλούδι, κάθε ολοκληρωμένη νέα ιδέα και νέα τεχνολογία, με τη σειρά της θα περνάει στα αυτοκίνητα παραγωγής, αλλάζοντας διαρκώς και τάχιστα την αυτοκίνηση, τη ρύπανση, την κατανάλωση.

Οι αγώνες αντοχής -ειδικά στην κορυφαία κατηγορία LMP1- είναι το ιδανικό πεδίο εφαρμογής της υβριδικής τεχνολογίας λόγω της ανάγκης περιορισμού της κατανάλωσης και συνεπώς της μείωσης του αριθμού και της διάρκειας των στάσεων στα pits, παρότι οι κανονισμοί του πρωταθλήματος επιβάλλουν για τα υβριδικά αυτοκίνητα -ακριβώς λόγω του παραπάνω πλεονεκτήματός τους- μικρότερο κατά δύο λίτρα δοχείο καυσίμου.

Αν οι προηγούμενες αποφάσεις της ιστορίας της Toyota είχαν νόημα, ακόμα κι αν ήταν γεμάτες ρίσκο (όπως η δημιουργία ομάδας της Formula 1 το 1999 από το μηδέν), αυτή έχει όραμα. Η Toyota, σε σχετική ερώτηση, διευκρινίζει ότι δεν έχει ιδέα τι θα κάνει αν το ίδιο υβριδικό όραμα ασπαστεί εκτενώς και η Formula 1, παρέα με τους νέους κινητήρες V6 1,6 λίτρων Turbo του 2014, όπως διακαώς επιθυμεί ο πρόεδρος της FIA Jean Todt.

Γυρίζοντας στο LeMans

Πέρασαν δύο χρόνια από το σχετικό σοκ στο motorsport από την παντελώς αιφνίδια αποχώρηση της Toyota από τη Formula 1. Σε αντίθεση με τη Honda ή τη BMW, όμως, η ιαπωνική εταιρεία δεν πούλησε ποτέ το εργοστάσιο της Toyota Motorsport GmbH, στην Κολωνία της Γερμανίας.

Η είσοδος της Toyota στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής έγινε ακριβώς επειδή αυτό προσέφερε το τέλειο πεδίο ανάπτυξης της υβριδικής τεχνολογίας, συνεπώς πρέπει να συμπεράνει κανείς ότι οι συνθήκες είναι τώρα εντελώς διαφορετικές από την περίοδο 1991-΄93 που συμμετείχε με το TS010 στο Group C και από τη συμμετοχή της στο LeMans με το TS020 (ευρέως γνωστό ως GT-One) στα 1998-’99.

Συνολικά, η εμπειρία της εταιρείας από τους αγώνες αντοχής ξεκινά από το 1983. Έκτοτε, έχει λάβει μέρος 13 φορές στις 24 Ώρες του LeMans, έχοντας κερδίσει μια pole position και τρεις τερματισμούς στο βάθρο – όλους στο δεύτερο σκαλί του.

Η σύγχρονη εποχή της στο νεοσύστατο FIA World Endurance Championship ξεκινά με μια προπαρασκευαστική χρονιά το 2012, η οποία θα αρχίσει με τις 6 Ώρες του Spa Francorchamps στις 5 Μαΐου και θα συνεχιστεί με τις 24 Ώρες του LeMans (16-17 Ιουνίου) και με ορισμένους ακόμη αγώνες, που δεν έχουν επιλεγεί ακόμα, πριν την πλήρη χρονιά το 2013 – που περιλαμβάνει το στόχο της νίκης στις 24 Ώρες του LeMans.

Στο γαλλικό αγώνα φέτος την εργοστασιακή συμμετοχή της TMG θα συνθέσουν δύο νέα TS030 Hybrid – το πρώτο με πλήρωμα τους Alex Wurz, Nicolas Lapierre και Kazuki Nakajima και το δεύτερο με τρεις οδηγούς που θα επιλεγούν σύντομα, κάτω από μια ασύλληπτα λεπτομερή εξέταση από την ομάδα κάθε επίδοσής τους στους αγώνες αντοχής των τελευταίων ετών.

Έτσι έγινε, από τον ίδιο τον τεχνικό διευθυντή Pascal Vasselon, και η επιλογή των τριών πρώτων. Ο Alex Wurz, πέραν της άκρως αναλυτικής και απολύτως αφοσιωμένης του προσωπικότητας, είναι ο νεαρότερος νικητής του LeMans (σε ηλικία 22 ετών, το 1996) κι έχει περάσει από τέσσερις κορυφαίες ομάδες της Formula 1 (Benetton, Williams, McLaren, Honda / Brawn GP).

Επίσης, ο Αυστριακός συμμετείχε τα τρία τελευταία χρόνια στους αγώνες αντοχής και στο LeMans με το diesel πρωτότυπο της Peugeot και το 2009 πέτυχε τη δεύτερη νίκη του στο διάσημο αγώνα. Ο 28χρονος Nicolas Lapierre αγωνίζεται από το 2007 στο LeMans, έχοντας κατακτήσει δύο φορές την 5η θέση χωρίς να βρίσκεται σε εργοστασιακή ομάδα. Ο Kazuki Nakajima, τέλος, είναι ταχύς και είναι Ιάπωνας.

Το εργοστάσιο στην Ιαπωνία έχει αφοσιωθεί στους κινητήρες και η TMG της Κολωνίας στο σασί, με ξεκάθαρους ρόλους, ενώ είναι και πανέξυπνη η απόφαση της Toyota να συνεργαστεί με την ομάδα Oreca -την πρώην ομάδα του Nicolas Lapierre-, η οποία έχει τεράστια εμπειρία από τους αγώνες αντοχής και μπορεί να προσφέρει αληθινά πολύτιμο συμβουλευτικό ρόλο.

Toyota TS030 Hybrid

Όπως και τα υβριδικά αυτοκίνητα παραγωγής, το αγωνιστικό TS030 Hybrid της Toyota έχει έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης και έναν ηλεκτροκινητήρα. Ο πρώτος είναι ατμοσφαιρικός, βενζίνης, V8 3,4 λίτρων, ενώ για τον δεύτερο η TMG δεν έχει κατασταλάξει ακόμα.

Δοκιμάζει δύο διαφορετικά ηλεκτρικά μοτέρ. Ένα της Aisin AW, που θα μεταδίδει την ισχύ του στους εμπρός τροχούς και ένα της DENSO, για τους πίσω. Συγκεντρώνοντας εμπειρία από τις δοκιμές στην πίστα θα αποφασίσει σύντομα ποιο μοτέρ είναι ανώτερο και σε ποιούς τροχούς πρέπει να μεταδίδεται η ισχύς του.

Το σύστημα θα λειτουργεί ως εξής: το Toyota Hybrid System – Racing (THS-R) θα αποθηκεύει τη θερμική ενέργεια του φρεναρίσματος σε υπερ-συσσωρευτές της Nisshinbo – και όχι σε μπαταρίες. Οι κανονισμοί επιτρέπουν στις ζώνες φρεναρίσματος την ανάκτηση ενέργειας μέχρι 500 kJ.

Η ενέργεια αυτή πρέπει να μεταδίδεται σε δύο, μόνο, τροχούς. Η Toyota θα πρέπει να αποφασίσει αν αυτοί θα είναι οι μπροστινοί, που θα της προσφέρουν τη δυνατότητα έμμεσης τετρακίνησης, ή αν η ηλεκτρική ενέργεια θα προστίθεται στην ισχύ που μεταδίδει ο βενζινοκινητήρας στους πίσω τροχούς.

Το βέβαιο είναι ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν επιτρέπεται να φορτίζει τον ηλεκτροκινητήρα, κάτι που θεωρητικά σημαίνει ότι η Toyota θα πρέπει να εξετάσει αν μεταδίδοντας την ενέργεια του ηλετροκινητήρα στους μπροστινούς τροχούς, αυτή θα είναι αρκετή για να υπάρχει ισορροπημένη τετρακίνηση.

Επίσης, για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2012 θα δούμε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο να κινείται αποκλειστικά και μόνο με ηλεκτρική ενέργεια στη γραμμή των pits. Αυτή θα είναι μια εικόνα που το motorsport περίμενε για πολύ καιρό!

Τέλος, στην υβριδική τεχνογνωσία της Toyota για τη δημιουργία του TS030 υπάρχουν ακόμη δύο ευεργετικές παράμετροι: η πρώτη είναι όλη η αεροδυναμική εμπειρία και οι άρτιες υποδομές της αεροσήραγγας και της τεχνολογίας CFD (Computational Fluid Dynamics) που απέκτησε η TMG από τη συμμετοχή της στη Formula 1 όλη τη δεκαετία του 2000.

Η δεύτερη ονομάζεται Pascal Vasselon. Υπήρξε ένας από τους ευφυέστερους τεχνικούς διευθυντές της Toyota. Είναι αεροναυπηγός, αλλά έχει σχεδόν εικοσαετή εμπειρία στον τομέα των αγωνιστικών ελαστικών, εργαζόμενος για τη Michelin.

Τιθασεύοντας την κατανάλωση, την αεροδυναμική (ειδικά στις τεράστιες ευθείες του LeMans) και τα ελαστικά, τις τρεις κυριότερες παραμέτρους επιτυχίας στο σύγχρονο motorsport, φαίνεται ότι η ιστορία θα γραφτεί με δάφνες.

auto.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο