Jan Garbarek & Hilliard Ensemble
Μια εμπνευσμένη συνεργασία που ξεκίνησε από το 1993 και συνεχίζεται με επιτυχία μέχρι σήμερα.
Το Officium, κατακτώντας την καρδιά ενός μεγάλου κοινού σε παγκόσμιο επίπεδο, απέδειξε το μουσικό βάθος και τη συναισθηματική δύναμη αυτού του συνδυασμού, με το σαξόφωνο του Garbarek να είναι η πέμπτη φωνή του συνόλου. Ο δίσκος Mnemosyne (1998) πήγε ακόμα πιο μακριά, αγκαλιάζοντας εξαιρετικά δείγματα σύγχρονης μουσικής αλλά και μουσικής που χάνεται στο βάθος του χρόνου.
Η τρίτη συνεργασία Garbarek/Hilliard, το Officium Novum, ηχογραφήθηκε όπως και οι προηγούμενες, στο αυστριακό μοναστήρι του St. Gerold με παραγωγό τον Manfred Eicher.
Το επίκεντρο αυτή τη φορά είναι η μουσική παράδοση της Αρμενίας που βασίζεται στις μεταγραφές του Komitas Vardapet, συνθέσεις που προέρχονται από την πλούσια μουσική θρησκευτική παράδοση της περιοχής του Καυκάσου.
Το Hilliard Ensemble μελέτησε αυτό το υλικό κατά τη διάρκεια των επισκέψεών του στην Aρμενία. Η φυσιογνωμία της μουσικής ενέπνευσε τον Garbarek σε μια από τις πιο φλογερές του ερμηνείες.
To Officium Novum παρουσιάζει έργα από πολλές πηγές. Είναι ένα ταξίδι στο χώρο και τον χρόνο: Από το Βυζάντιο στη Ρωσία, από τη Γαλλία στο Εριβάν, την Ισπανία και τους ιθαγενείς της Αμερικής. Όλες αυτές οι τόσο διαφορετικές συνθέσεις ενώνονται με τη χρυσή κλωστή της δραματουργίας του δίσκου που δημιουργεί την αίσθηση ενός ενιαίου συνθετικού υπόβαθρου.
Ολόκληρο το άλμπουμ διατρέχεται από τους στίχους του Γιώργου Σεφέρη «Λίγο ακόμα θα ιδούμε» (Μυθιστόρημα, 1935) σε πέντε γλώσσες, μια καθόλου τυχαία επιλογή του Manfred Eicher που αναδεικνύει τη φιλοσοφία του δίσκου.
Το βιβλιαράκι που συνοδεύει το cd ανοίγει με τους στίχους στα ελληνικά, ενώ ο δίσκος κλείνει με τη μοναδική φωνή του Bruno Ganz να ερμηνεύει το εξάστιχο στα Γερμανικά.
Το ρεπερτόριο του Officium Novum διαπερνά τους αιώνες, από τη μεσαιωνική μουσική ως τη σύγχρονη καθώς συνενώνεται από τον ώριμο ήχο του φωνητικού κουαρτέτου και του σαξοφώνου. O Garbarek συμβάλλει με δύο συνθέσεις στον δίσκο: η πρώτη είναι το Allting finns βασισμένο στο ποίημα Den Döde (Ο νεκρός), του Σουηδού ποιητή Pär Lagerkvist (1891-1974) και η δεύτερη είναι το We are the stars βασισμένο σε ένα ποίημα της ινδιάνικης φυλής Pasamaquoddy. (Την πρώτη εκδοχή της την είχαμε ακούσει στο Rites ECM 1685). Το σαξόφωνο, από την πλευρά του αυτοσχεδιασμού παραμένει η σταθερή αξία μέσα από την οποία μπορεί να βιώσει κανείς τη δημιουργικότητα του Jan Garbarek. Ο Garbarek εξακολουθεί να προσεγγίζει αυτή τη μουσική με ένα πνεύμα ελευθερίας, αυτοσχεδιάζοντας με τους σολίστες, δημιουργώντας συνεχώς αντίστιξη, συνυπάρχοντας μέσα και έξω από το φωνητικό περιβάλλοντα χώρο συμβάλλοντας στη δημιουργία αυτού που η εφημερίδα Evening Standard αποκάλεσε μια από τις πιο όμορφες ακουστικές μουσικές που έγιναν ποτέ.
Το επιμύθιο της ηχογράφησης δεν είναι άλλο από τη φωνή του Bruno Ganz που αποδίδει Σεφέρη, μια καθόλου τυχαία αναφορά στην εποχή μας, στις ανάγκες μας, στις ελπίδες μας αλλά και στο ελληνικό πνεύμα…
Το Officium Novum είναι καρπός της συνεργασίας ενός ζωντανού σχήματος που επί 17 χρόνια υπάρχει και δημιουργεί.
Ένα από τα συστατικά της μαγείας του Officium Novum είναι και ο χώρος που ηχογραφήθηκε (το μοναστήρι του St. Gerold). Oι μουσικοί αποφάσισαν να οργανώσουν την πρώτη περιοδεία του νέου τους δίσκου σε αντιστοίχους χώρους.
Μια μεγάλη περιοδεία σε μοναστήρια εκκλησίες και ιερούς χώρους σε όλη την Ευρώπη είναι ήδη σε εξέλιξη.
Περισσότερες πληροφορίες για τη περιοδεία στο www.ecmrecords.com
- Αυτές είναι οι πιο συγκινητικές στιγμές του 2025
- Η Μπρέντα Λι θυμάται ότι ηχογράφησε το «Rockin’ Around the Christmas Tree», ενώ η πόλη έβραζε
- Η Παπαμιχαήλ και το όνειρο της συμμετοχής στο κυρίως ταμπλό του Αυστραλιανού Όπεν
- Νιγηρία: Έκρηξη σε τζαμί στην πόλη Μαϊντουγκούρι – Τουλάχιστον επτά νεκροί και πολλοί τραυματίες
- Ο κύκλος εργασιών της παραγωγής ασφαλίστρων το δεκάμηνο του 2025 – Πώς κινήθηκαν οι επιμέρους κλάδοι
- Αυτό είναι το πιο μοναχικό μέρος στη Γη – Πού κατατάσσεται η Ελλάδα;





