Κυριακή 07 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
ΙΚΑ: Ευχαριστημένοι ασθενείς, δυσαρεστημένοι γιατροί και προσωπικό από την συμπεριφορά των ασφαλισμένων

ΙΚΑ: Ευχαριστημένοι ασθενείς, δυσαρεστημένοι γιατροί και προσωπικό από την συμπεριφορά των ασφαλισμένων

Θεσσαλονίκη: Ευχαριστημένοι είναι οι χρήστες των υπηρεσιών υγείας του ΙΚΑ σε ποσοστό που, ανάλογα με την περίπτωση κυμαίνεται από 44,7% έως και 93,8%. Ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος (95%) του προσωπικού του μεγαλύτερου ασφαλιστικού φορέα της χώρας δεν είναι καθόλου ευχαριστημένο από τη συμπεριφορά των ασθενών ή των συνοδών τους, η οποία χαρακτηρίζεται από βία και επιθετικότητα.

Θεσσαλονίκη: Ευχαριστημένοι είναι οι χρήστες των υπηρεσιών υγείας του ΙΚΑ σε ποσοστό που, ανάλογα με την περίπτωση κυμαίνεται από 44,7% έως και 93,8%. Ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος (95%) του προσωπικού του μεγαλύτερου ασφαλιστικού φορέα της χώρας δεν είναι καθόλου ευχαριστημένο από τη συμπεριφορά των ασθενών ή των συνοδών τους, η οποία χαρακτηρίζεται από βία και επιθετικότητα.

Τα παραπάνω προκύπτουν από αποτελέσματα τριών ερευνών που πραγματοποιήθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, καθώς και την Τοπική Μονάδα Υγείας του ΙΚΑ Περιστερίου και παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του 1ου Πανελλήνιου Επιστημονικού Συνεδρίου Ιατρών και Υγειονομικών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, που διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη.

Από την πρώτη μελέτη με θέμα την ικανοποίηση των ασθενών από την παρεχόμενη περίθαλψη στις μονάδες υγείας του ΙΚΑ στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, την οποία παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής Υπηρεσιών Υγείας ΙΚΑ Παναγιώτης Αλουμανής, προκύπτει ότι το 73,3% των ασθενών είναι ικανοποιημένο από το ενδιαφέρον των γιατρών, το 57,7% από τη συμπεριφορά τους, το 62,4% από τις εξηγήσεις που δίνουν για το πρόβλημα υγείας, το 59,4% από το χρόνο που διαθέτουν γι’ αυτούς, το 50,5% από την επαφή τους με τους ελεγκτές μονάδων, το 78,7% από τη διαχείριση των ραντεβού τους μέσω της τηλεφωνικής γραμμής «184» και το 76,7% από την αντιμετώπισή τους ως έκτακτα περιστατικά.

Επίσης, οι ασθενείς σε ποσοστό 72,8% εμπιστεύονται το γιατρό του ΙΚΑ για τα προβλήματα υγείας που έχουν. Παράλληλα, η ικανοποίηση από το νοσηλευτικό προσωπικό ανέρχεται στο 52,8% από το διοικητικό προσωπικό στο 44,7% και από το προσωπικό των εργαστηρίων στο 48,6%. Εξάλλου το 93,8% των ασθενών κινείται με ευκολία στους χώρους των μονάδων και το 69,4% είναι ικανοποιημένο από τις κτιριακές υποδομές.

Ανάλογα συμπεράσματα βρήκαν και από έρευνα που αφορά την Τοπική Μονάδα του ΙΚΑ Περιστερίου, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες της χώρας και δέχεται 3.200 περιστατικά κάθε μέρα. Συγκεκριμένα, μόνο το 4% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν είναι καθόλου ικανοποιημένο, το 12% δήλωσε λίγο ικανοποιημένο, ενώ το 75% δήλωσε από μέτρια έως πάρα πολύ ικανοποιημένο (28% μέτρια, 37% πολύ και 18% πάρα πολύ).

Στις προτάσεις βελτίωσης, το 19% πρότεινε προσλήψεις γιατρών, το 15% δημιουργία δεικτών αξιολόγησης και παραγωγικότητας, το 30% ρύθμιση των ραντεβού, το 4% περισσότερα κέντρα εξυπηρέτησης ασθενών, το 2% περισσότερους ελέγχους ασθενών, το 4% αλλαγή του ΕΣΥ και το 24% απάντησε ‘δεν γνωρίζω/δεν απαντώ’.

Ως κυριότερο πρόβλημα των υπηρεσιών υγείας, το 37% ανέφερε καθυστέρηση στα ραντεβού, το 25% απάντησε δεν ‘ξέρω/δεν απαντώ’, το 10% έκτακτα εμβόλιμα και το 9% τη μεγάλη αναμονή για τους γιατρούς.

Από άλλη έρευνα με θέμα τη βίαιη και επιθετική συμπεριφορά στο χώρο εργασίας και συγκεκριμένα στην Τοπική Μονάδα του ΙΚΑ Περιστερίου, η οποία πραγματοποιήθηκε το 2008, προκύπτει ότι το 95% των εργαζομένων (γιατροί, νοσηλεύτριες, υγειονομικό και διοικητικό προσωπικό) έχει δεχτεί κάποια μορφή βίας από ασθενείς ή από τους συνοδούς τους. Συχνότερη μορφή βίας είναι η λεκτική που φτάνει σε ποσοστό 75%. Ως κύριο αιτιολογικό παράγοντα το 78% θεωρεί τον μεγάλο αριθμό των προσερχόμενων.

«Αντιμετωπίζουμε καθημερινά επιθετικότητα και βίαιη συμπεριφορά από τους ασφαλισμένους. Τα ποσοστά είναι πολύ ψηλά, αν σκεφτείτε ότι έχουμε και τραυματισμό γιατρού. Πριν περίπου ένα τρίμηνο ασθενής μαχαίρωσε έναν γιατρό, ο οποίος κατέφυγε στον εισαγγελέα και ο ασθενής τιμωρήθηκε. Αυτό γίνεται σε καθημερινή βάση. Πιο επιθετικοί είναι αυτοί που δεν έχουν ιδιαίτερα προβλήματα υγείας και επισκέπτονται τακτικά το Ιδρυμα με προθέσεις τέτοιες, χωρίς να υπάρχει λόγος. Η ικανοποίηση των ασθενών από τις υπηρεσίες υγείας του ΙΚΑ έρχεται σε αντίθεση με τη βίαιη συμπεριφορά και αυτό μας προβλημάτισε», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μαίρη Μπλάνη, διοικητική υπάλληλος του ΙΚΑ Περιστερίου, η οποία παρουσίασε την έρευνα.

Ο κ. Αλουμανής από την πλευρά του σχολιάζοντας το πώς οι ασθενείς, ενώ είναι ικανοποιημένοι, φέρονται βίαια, είπε: «Πάντοτε υπάρχουν προβλήματα στην αντιμετώπιση των ασθενών γιατί, όταν ένας άνθρωπος έχει ένα πρόβλημα υγείας, η ψυχολογία του και ο τρόπος που αντιμετωπίζει τα γεγονότα δεν είναι ο ήρεμος τρόπος μιας οιασδήποτε άλλης αντιμετώπισης. Από την άλλη πλευρά οι γιατροί έχουν κανόνες βάσει των οποίων πρέπει να λειτουργήσουν και πολλές φορές αυτό έρχεται σε μία αντίθεση. Όμως έχουμε ζητήσει και υπάρχουν και ανηρτημένες πινακίδες στις μονάδες υγείας ότι αν ένας ασφαλισμένος δεν εξυπηρετηθεί από το γιατρό για οποιοδήποτε λόγο, δεν πρέπει να φύγει αλλά να απευθυνθεί στο διευθυντή της μονάδας που είναι υπεύθυνος και αρμόδιος να τον βοηθήσει».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

health.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 07 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο