36

Το πρώτο αεροσκάφος στον οποίο οι κινητήρες, το πηδάλιο και τα όργανα ελέγχου συνδέονται μεταξύ τους με ασύρματο δίκτυο, αντί με καλώδια, ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις στην Πορτογαλία.

Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος AIVA, μήκους τριών μέτρων, βασίζεται σε συνδέσεις Bluetooth (γνωστές από τα κινητά τηλέφωνα) για τη μετάδοση σημάτων ανάμεσα στα κρίσιμα συστήματα πτήσης.

Στα πρώτα αεροσκάφη, αναφέρει το NewScientist.com, το πηδάλιο συνδεόταν με τις πτέρυγες μέσω συρμάτων. Αργότερα, τα μηχανικά αυτά εξαρτήματα αντικαταστάθηκαν από ηλεκτρονικά κυκλώματα με καλώδια μεταφοράς δεδομένων, ένα σύστημα που ονομάζεται «fly-by-wire».

Τώρα, το νέο σύστημα «fly-by-wireless» με ασύρματες συνδέσεις υπόσχεται να μειώσει ακόμα περισσότερο το βάρος και την κατανάλωση ενέργειας χωρίς να υποβαθμίζει την ασφάλεια της πτήσης. «Επιπλέον, χωρίς τα καλώδια το σύστημα είναι πιο ευέλικτο και μπορεί να τροποποιηθεί πιο εύκολα» σχολιάζει η Κριστίνα Σάντος, επικεφαλής της ομάδας που δημιούργησε το AIVA στο Πανεπιστήμιο Minho.

H ερευνήτρια διαβεβαιώνει ότι το σύστημα fly-by-wireless διαθέτει ειδικό μηχανισμό για την αντιμετώπιση ηλεκτρομαγνητικών παρεμβολών και εγγυάται έναν ελάχιστο ρυθμό μετάδοσης δεδομένων για αδιάλειπτη επικοινωνία των επιμέρους συστημάτων.

Πάντως, άλλοι ειδικοί σε συστήματα πλοήγησης υποστηρίζουν ότι τα συστήματα fly-by-wireless θα αργήσουν να εγκριθούν για χρήση στην πολιτική αεροπορία, και το πιθανότερο είναι ότι πρώτα θα χρησιμοποιηθούν στα αυτοκίνητα.

Το AIVA παρουσιάστηκε την Τρίτη στο Διεθνές Συνέδριο Ρομποτικής και Αυτόνομων Συστημάτων στη Φλόριντα.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ