Red Bull RB5: Ανακαλύπτοντας ξανά τον Adrian Newey
Ο διασημότερος αεροδυναμιστής της δεκαετίας του 1990 επιστρέφει σε πρωταγωνιστικό ρόλο και σχεδιάζει και πάλι εν λευκώ, με στόχο την πρώτη νίκη της RBR.
Στο νέο μοντέλο δομής του τεχνικού τμήματος της McLaren ο Adrian Newey είχε βρει τον εαυτό του λιγότερο πρωταγωνιστή, λιγότερο superstar από όσο τον είχαν κάνει τα απολύτως κυρίαρχα μονοθέσια της Williams και της ομάδας του Woking που σχεδίαζε την δεκαετία του 1990.
Οι εκρήξεις συναισθημάτων, οι δημοσιοποιήσεις προσωπικών σκέψεων (περί δυσκολίας εξεύρεσης κινήτρου και άλλων), σπάνιες από τέτοιου βεληνεκούς επιστήμονες σε τέτοιου βεληνεκούς επιχειρήσεις, το καταμαρτυρούσαν. Η προσπάθειά του να φύγει για τη Jaguar, επίσης.
Η απόπειρά του να τα παρατήσει όλα και να ξεκινήσει νέα καριέρα σχεδιασμού αγωνιστικών σκαφών στο America΄s Cup, επίσης. Η προσπάθειά του να υποβαθμίσει τη συμβολή του Νικόλα Τομπάζη στο σχεδιασμό των McLaren της F1, το ίδιο – όλα βρισκόταν στη σφαίρα της νέας διοικητικής δομής της McLaren.
Μια δομή όχι σε σχήμα πυραμίδας, όπου στην κορυφή βρίσκεται ο υπεραστέρας σχεδιαστής (απολαμβάνοντας τη φήμη και το κασέ ενός τέτοιου), αλλά μια δομή επίπεδη, μια δομή στρογγυλής τραπέζης όπου όλοι λογοδοτούσαν σε όλους και οι Ron Dennis και Martin Whitmarsh κρατούσαν τις ισορροπίες – μαζί με τα ηνία.
Έπειτα, στη Red Bull, ο Adrian Newey βρήκε τον εαυτό του επικεφαλής της Red Bull Technology. Δεν ήταν ο πρωταρχικός superstar τεχνικός διευθυντής, αλλά ο διευθυντής μιας αυτόνομης επιχείρησης που ιδρύθηκε για να ξεγελαστεί ο νόμος. Για να μπορεί η Red Bull Racing και η Scuderia Toro Rosso να χρησιμοποιούν το ίδιο σχέδιο, του A. Newey, για την κατασκευή των μονοθεσίων τους – διότι ο νόμος απαγορεύει την πώληση πελατειακών σασί.
Όμως το βασικό πρόβλημα ήταν άλλο: Στο Μίλτον Κινς ο Adrian Newey δεν συνάντησε ποτέ την υποδομή που είχε συνηθίσει στη McLaren, τη δομή που θα του επέτρεπε να αναπτύξει με τον ίδιο τρόπο την έμπνευση, τις ιδέες, την ευφυία του, χωρίς να είναι μπλεγμένος σε πιο οργανωτικά θέματα.
Ώσπου, φέτος, η Red Bull Racing δείχνει εντελώς διαφορετική φιλοσοφία – πιθανώς θέλοντας να αξιοποιήσει περισσότερο το κεφάλαιο Adrian Newey, για το οποίο δαπανά ετησίως περί τα δέκα εκατομμύρια δολάρια. Με τη νέα Red Bull RB5 – Renault του 2009, κάνει τον Adrian Newey ξανά πρωταγωνιστή. Ξανά superstar!
Υπεραστέρα στο ίδιο επίπεδο με τους δύο οδηγούς, προβεβλημένο εξίσου όσο ο Sebastien Vettel, ο νεαρότερος νικητής Grand Prix στην ιστορία της Formula 1. Κι εκτός από την προβολή, η ομάδα του Αυστριακού μεγιστάνα Dietrich Mateschitz του προσέφερε και μεγαλύτερη ευκαιρία πειραματισμού στο νέο της μονοθέσιο.
Είναι αρκετά δυναμικό σχέδιο, λέει ο A. Newey για τη νέα RB5. Οι Red Bull των προηγούμενων ετών ήταν μονοθέσια εξαιρετικά σμιλεμένα στην λεπτομέρεια, εισήγαγαν ορισμένες νέες σχεδιαστικές ιδέες (όπως οι καθρέπτες πάνω στους πλευρικούς αεραγωγούς ή το κάθετο πτερύγιο καρχαρία στο κάλυμμα του κινητήρα που προεκτεινόταν μέχρι την πίσω αεροτομή) που σύντομα έγιναν αντικείμενα μίμησης ακόμα και από την παλιά του ομάδα, ακόμα και από τη Ferrari.
Ωστόσο, ήταν μονοθέσια συντηρητικά. Μονοθέσια πάνω στα οποία θα χτιζόταν μια σταθερή βάση για μελλοντική ανάπτυξη, θα συλλέγονταν ασφαλή δεδομένα, θα συγκέντρωναν εμπειρία, θα αφομοίωναν τον αρκετά διαφορετικό κινητήρα της Renault, θα εκπαίδευαν τους ανθρώπους της ομάδας για να ανέβουν επίπεδο.
Η RB5 δεν είναι τέτοια. Είναι ένα μεγάλο ρίσκο. Ένας λευκός καμβάς για τη φαντασία του A. Newey, βασισμένος στην εμπειρία του που δείχνει να δένει τέλεια με την ριζική αλλαγή των τεχνικών κανονισμών του 2009. Το σχέδιό της είναι αρκετά διαφορετικό από ό,τι έχει γίνει στο παρελθόν. Ελπίζω για καλούς μηχανολογικούς λόγους. Είναι ένα ΄πειθαρχημένο΄ μονοθέσιο, με ιδέες που προσφέρουν οφέλη και δεν είναι τοποθετημένες απλά και μόνο για να είναι κάτι διαφορετικό, συμπλήρωσε ο Βρετανός.
Κοιτάξαμε τις φωτογραφίες των [μονοθεσίων των] αντιπάλων μας, αλλά δεν είχαμε χρόνο να μελετήσουμε κανένα διότι εργαζόμασταν πυρετωδώς για να ακολουθήσουμε το δικό μας δρόμο. Αυτό μας κόστισε λίγο χρόνο στο σχεδιασμό. Με τον επιπλέον χρόνο θέλαμε να καλύψουμε αυτή την σχετική έλλειψη υποδομών, κατέληξε.
Για ποιό λόγο αυτό έγινε τώρα; Γιατί η Red Bull Racing εκτίμησε ότι ήρθε ο καιρός για ρίσκο, για ελευθερία στον A. Newey, για προώθηση του Βρετανού; Όλα τα σημαντικά στελέχη μας στο τεχνικό τμήμα εργάζονται ήδη για δύο χρόνια εδώ, είπε ο Christian Horner, διευθυντής της ομάδας.
Η ομάδα είναι καλά δομημένη για να εκμεταλλευτεί τις αλλαγές στους κανονισμούς, όχι μόνο τις αλλαγές στον τεχνικό τομέα που γνωρίζαμε εδώ και καιρό, αλλά και εκείνους (σ.σ.: τους σχετικούς με τις δραστικές αποφάσεις μείωσης των προϋπολογισμών) που θέσπισε η FIA και η FOTA τον περασμένο Δεκέμβριο.
Η Red Bull Racing και η Red Bull Technology έτσι κι αλλιώς δεν είχαν πλεόνασμα εργαζόμενων, οπότε προσαρμοστήκαμε καλά στους νέους κανονισμούς και είμαστε σε καλή κατάσταση για το μέλλον. Όλα δείχνουν να έχουν δέσει καλά για την ομάδα του Μίλτον Κινς.
Ακόμα και η υστέρηση σε υποδομές, που θα ελαχιστοποιηθεί με τη μείωση του κόστους – και πόσο μάλλον αν ο πρόεδρος της FIA, Max Mosley, πετύχει να ρίξει τους προϋπολογισμούς το 2010 στα 50 εκατομμύρια δολάρια! Τότε η Red Bull Racing, όπως και η Williams, θα παίξουν ξανά με ίσους όρους.
Αλλά μέχρι τότε, ο Adrian Newey λέει ότι …υπάρχουν δύο όψεις, στους νέους κανονισμούς. Η μία είναι ότι ανοίγουν ιδέες που μπορούν να σου προσφέρουν κέρδος και η δεύτερη είναι ότι ωφελούν τις ομάδες με μεγαλύτερη υποδομή. Προς τα που θα κλίνει η ζυγαριά για τη Red Bull Racing το 2009;
Θα φανεί από τον εξοπλισμό που θα πλαισιώσει την οδηγική δεξιότητα και αποφασιστικότητα του Sebastian Vettel. Δηλαδή, από την διαπίστωση αν ο superstar αεροδυναμιστής μιας άλλης εποχής έχει ακόμα το χάρισμα.
Ο Σπυρίδων Περεσιάδης (1854–1918) ήταν σημαντικός Έλληνας θεατρικός συγγραφέας της ύστερης περιόδου του 19ου αιώνα, γνωστός για την ικανότητά του να συνδυάζει την ηθογραφία με τον λυρισμό, όπως στο έργο «Ο Μαγεμένος Βοσκός».