Μην το πιέζεις: Ευτυχία με το ζόρι δεν γίνεται
Σύμφωνα με μια νέα έρευνα, η πίεση για την ευτυχία τις περισσότερες φορές φέρνει αντίθετα αποτελέσματα.
Γύρω μας συμβαίνουν τόσα δυσάρεστα πράγματα που είναι αλήθεια αρκετά δύσκολο να έχουμε πάντα καλή διάθεση και κατ’ επέκταση να είμαστε ευτυχισμένοι. Μάλιστα, όταν εκβιάζουμε την ευτυχία, αυτή δεν μας κάνει τη… χάρη! Έρευνα έδειξε ότι όταν προσπαθούμε πολύ για να είμαστε ευτυχισμένοι, τότε πετυχαίνουμε ακριβώς το αντίθετο!
Η εν λόγω έρευνα δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Applied Psychology: Health and Well-Being και αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι η επιδίωξη της ευτυχίας είναι λίγο σαν το φαινόμενο του «χιονοστιβάδας».
Τι εννοούμε με αυτό; Ότι όταν αποφασίζουμε να προσπαθήσουμε να κάνουμε τον εαυτό μας ευτυχισμένο ή πιο ευτυχισμένο από ό,τι ήταν προηγουμένως, κάνοντας τα πάντα για αυτό και έχοντάς το διαρκώς στο μυαλό μας ως αυτοσκοπό, το αποτέλεσμα είναι να εξαντλείται η ικανότητά μας να καταπιανόμαστε με πράγματα που μας προκαλούν ουσιαστική ευτυχία.
Με τη συνεχιζόμενη προσπάθεια να βελτιώσουμε τη διάθεσή μας και να νιώσουμε ευχάριστα, εξαντλούμε τους ψυχικούς μας πόρους και μειώνουμε την αυτοεκτίμησή μας.
Οι ερευνητές, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όσο πιο ψυχικά εξαντλημένοι είμαστε, τόσο πιο ευάλωτοι γινόμαστε στους πιθανούς πειρασμούς και πιθανόν και την αυτοκαταστροφική συμπεριφορά. Αυτό ενισχύει τα δυσάρεστα συναισθήματα που αισθανόμαστε και τα οποία προσπαθούμε να αποφύγουμε.
Το «παράδοξο της ευτυχίας»
Επίσης, όταν παλεύουμε για την ευτυχία, γινόμαστε πιο επιρρεπείς σε κακές αποφάσεις που μας κάνουν να αισθανόμαστε ακόμα χειρότερα. Το πρόβλημα αυτό ονομάζεται «παράδοξο της ευτυχίας» και έχει παρατηρηθεί εδώ και χρόνια από τους επιστήμονες, ωστόσο η νέα αυτή μελέτη έρχεται να φωτίσει περισσότερο τα πράγματα.
Για παράδειγμα, είναι σαν να γυρίζουμε σπίτι μετά από μία κουραστική ημέρα στη δουλειά. Τότε είναι η στιγμή που νιώθουμε ψυχική εξάντληση και ως εκ τούτου αναγκαζόμαστε να εγκαταλείπουμε κάποιες ευθύνες μας, που μας φαίνονται «βουνό», όπως το πλύσιμο των πιάτων ή το συμμάζεμα των ρούχων μας και γενικότερα οι δουλειές του σπιτιού.
Αντ’ αυτού, προτιμάμε να ασχολούμαστε με λιγότερο παραγωγικές δραστηριότητες, όπως είναι το να σκρολάρουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή να βλέπουμε την αγαπημένη μας σειρά ξαπλωμένοι στον καναπέ μας.
Αυτό δείχνει ότι δεν έχουμε το κουράγιο να φέρουμε εις πέρας κάτι σημαντικό, επειδή χρειαζόμαστε ξεκούραση, γεγονός που είναι λογικό να μειώνει τα επίπεδα παραγωγικότητάς μας.
Η υπερπροσπάθεια για ευτυχία εξαντλεί
Σε ένα πείραμα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της έρευνας, οι συμμετέχοντες που είδαν διαφημίσεις που περιείχαν τη λέξη «ευτυχία» ήταν πιο πιθανό να υποκύψουν σε ανθυγιεινές συμπεριφορές, όπως, για παράδειγμα, στο να φάνε περισσότερη σοκολάτα, σε σχέση με εκείνους που δεν εκτέθηκαν σε τέτοιου είδους υποδείξεις.
Σε ένα άλλο πείραμα που έγινε, οι συμμετέχοντες εκτέθηκαν σε μια ψυχική άσκηση, η οποία στόχευε στο να αξιολογηθεί η ικανότητα που είχαν για αυτοέλεγχο.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, η ομάδα που επιδίωκε την ευτυχία, τα παράτησε νωρίτερα από την άλλη ομάδα, υποδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο ότι τα μέλη της είχαν στη διάθεσή τους λιγότερους ψυχικούς πόρους, μετά από τις προσπάθειες για βελτίωση της διάθεσής τους.
Το μυστικό για να καταφέρουμε να ανεβάσουμε τη διάθεσή μας, να έχουμε περισσότερα ευχάριστα συναισθήματα και να καλωσορίσουμε στην καθημερινότητά μας την ευτυχία είναι απλώς να χαλαρώσουμε και να μην αγχωνόμαστε αν θα μπορέσουμε ή όχι να είμαστε ευτυχισμένοι!
* Πηγή: Vita
- Ακίνητα: Οι αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ – Ποιοι θα πληρώσουν περισσότερο και ποιοι λιγότερο το 2026
- Ηλιάνα Μαυρομάτη: Τι αποκαλύπτει για τον ρόλο της Μιρέλλας στη σειρά του MEGA «Μια νύχτα μόνο»
- Βίντεο με την εξέλιξη της κακοκαιρίας Byron – Μέχρι πότε θα κρατήσουν οι καταιγίδες στην Αττική
- Νέα απάτη εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ εις βάρος του ΕΟΠΥΥ – Τρεις συλλήψεις για εικονικές συνταγογραφήσεις
- Μέλος διοίκησης Φενέρ: «Το Παναθηναϊκός – Βαλένθια είναι απόψε, οι καιρικές συνθήκες δεν διαφέρουν, τι θα αλλάξει;»
- Ευρωπαϊκό πρόστιμο 140 εκατ. ευρώ στο Χ για αδιαφάνεια και παραπλάνηση χρηστών – Ενόχληση στην Ουάσιγκτον