H ιταλική ανθρωπιστική οργάνωση Mediterranea ανακοίνωσε σήμερα ότι επανέλαβε τις επιχειρήσεις διάσωσης μεταναστών στην κεντρική Μεσόγειο με το σκάφος της, το Mare Jonio.

«H Mediterranea επιστρέφει στη θάλασσα, σε πλήρη συμμόρφωση με τους κανονισμούς κατά της Covid-19, για να παρακολουθεί και να αναφέρει τις παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων που εξακολουθούν να σημειώνονται στη Μεσόγειο», έγραψε η οργάνωση στο Twitter.

Πέρυσι, το Mare Jonio είχε ακινητοποιηθεί για πολλούς μήνες στο πλαίσιο των αυστηρών αντιμεταναστευτικών νόμων που είχαν θεσπιστεί υπό την ηγεσία του ακροδεξιού πρώην υπουργού Εσωτερικών της Ιταλίας Ματέο Σαλβίνι.

Η γερμανική Sea Watch είναι αυτή την ώρα η μοναδική άλλη ΜΚΟ που πραγματοποιεί επιχειρήσεις διάσωσης στο Μεσόγειο, έχοντας επαναλάβει τις δραστηριότητές της μόλις πριν από μερικές ημέρες.

«Έπειτα από τρεις και πλέον μήνες στο λιμάνι της #Μεσίνα, κατευθυνόμαστε τελικά στη ζώνη έρευνας και διάσωσης βόρεια των λιβυκών ακτών και πάλι, όπου μας έχουν επειγόντως ανάγκη», ανέφερε σε ένα τουίτ η ΜΚΟ το Σάββατο.

Κλειστά τα λιμάνι λόγω κοροναϊού

Λόγω της πανδημίας του νέου κοροναϊού, η Ιταλία και η Μάλτα έκλεισαν τα λιμάνια τους στους μετανάστες που διασώζονται στη θάλασσα, βάζοντάς τους σε καραντίνα στα ανοικτά σε ναυλωμένα για την περίσταση σκάφη.

Τους τελευταίους μήνες πολλοί άλλοι μετανάστες αναχαιτίστηκαν και επιστράφηκαν παράνομα στη Λιβύη, και ορισμένοι πνίγηκαν, σύμφωνα με οργανώσεις προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Αργά χθες, Τρίτη, η Sea-Watch ανέφερε πως το drone της εντόπισε τρία σκάφη που κινδύνευαν να βυθιστούν στα διεθνή ύδατα μεταξύ Μάλτας και Λιβύης, στα οποία επέβαιναν περίπου 200 μετανάστες.

Όμως η ΜΚΟ είπε πως «φοβάται» ότι αναχαιτίστηκαν και επέστρεψαν στη Λιβύη επειδή «ένα περιπολικό σκάφος της Λιβύης βρισκόταν επίσης στην περιοχή».

Χθες η γερμανική κυβέρνηση ανακοίνωσε νέους κανονισμούς ασφαλείας για τα γερμανικά σκάφη διάσωσης μεταναστών, όπως το Alan Kurdi το οποίο διαχειρίζεται η γερμανική ΜΚΟ Sea-Eye.

Οι νέοι κανόνες

Σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς, τα σκάφη διάσωσης υπόκεινται τώρα στους ίδιους κανόνες όπως και τα εμπορικά πλοία, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να πληρούν επιπλέον απαιτήσεις ασφαλείας.

Μέχρι τώρα τα σκάφη κατατάσσονταν στην κατηγορία των ιδιωτικών σκαφών. Οι μετατροπές στα σκάφη προκειμένου να πληρούν τις νέες απαιτήσεις πυρασφάλειας και άλλες προϋποθέσεις θα είναι πιθανόν κοστοβόρες και χρονοβόρες.

Τα σκάφη διάσωσης δεν θα επιτρέπεται να ανοίξουν και πάλι πανιά αν δεν πληρούν τους όρους αυτούς.

ΜΚΟ χαρακτήρισαν τους νέους κανονισμούς δυσανάλογους και υποστήριξαν πως η γερμανική κυβέρνηση παίρνει τα μέτρα αυτά με σκοπό να σταματήσει τις αποστολές διάσωσης.

Ωστόσο, το γερμανικό υπουργείο Μεταφορών απέρριψε τις κατηγορίες, υποστηρίζοντας πως μοναδικός σκοπός του μέτρου είναι η ασφάλεια των επιβαινόντων στα σκάφη.

Πηγή: ΑΜΠΕ