Άλογα που καλπάζουν, λιμάνια του Αιγαίου, τάνκερ παροπλισμένα, το πέταγμα του Ίκαρου, η Ιλιάδα κυριαρχούν στο έργο του Πάρι Πρέκα (1926-1999) όπως αυτό ξεδιπλώνεται στη μεγάλη αναδρομική έκθεση που του αφιερώνει από σήμερα, Δευτέρα το Μουσείο Μπενάκη.

Η αναδρομική έκθεση φέρνει στο φως την επιβλητική μνημειακότητα των συνθέσεων ενός πολύπλευρου δημιουργού με μείζον έργο όχι μόνο στη ζωγραφική αλλά και στη γλυπτική, στα αρχιτεκτονικά διακοσμητικά ανάγλυφα των κτιρίων, στη μικρογλυπτική και το κόσμημα.

Η έκθεση «Πάρις Πρέκας Ζωγραφική- Γλυπτική» συγκεντρώνει 78 ζωγραφικά έργα και 18 γλυπτά του, από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Κυρίως ελαιογραφίες και υδατογραφίες που ξεκινούν από τα πρώτα παραστατικά του γυμνά, πορτρέτα και τοπία και συνεχίζουν με τις αφαιρετικές συνθέσεις που διατρέχουν όλες τις περιόδους μιας πυκνής εικαστικής διαδρομής και στοχασμού.

Ο Πάρις Πρέκας ανέτρεξε εξαρχής στα σύμβολα της αρχαιότητας, δίνοντάς τους μέσα από το έργο του σύγχρονες προεκτάσεις. Ακόμη ένα παράδειγμα είναι τα σχέδια και οι πίνακές του στην ενότητα «Ο βιασμός της Κύπρου», όπου συνθέτει τη δική του εικαστική μαρτυρία για την τραγωδία. Καταθέτει «τη ζωγραφική του κραυγή», όπως έχει πει ο ίδιος, πιστεύοντας ότι «η εικαστική γλώσσα είναι όπλο και δύναμη, καμιά φορά πιο ισχυρή κι από τον λόγο».

«Τον θάμπωνε η αρχαιότητα με τον ρυθμό της. Πίστευε ότι τα αρχαία έργα έδιναν τον τόνο της ίδιας της ζωής», είπε συγκινημένη η γυναίκα του, Μερόπη Πρέκα.

Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσση έκδοση (ελληνικά- αγγλικά), αναλυτική για το εντυπωσιακό έργο του και την περιπέτεια της ζωής του. Τον τόμο επιμελήθηκε η Όλγα Μαντζαφού- Πολύζου και περιλαμβάνει κείμενα των Άγγελου Δεληβοριά, Χρύσανθου Χρήστου, Μαρίνας Λαμπράκη Πλάκα, Στέλιου Λυδάκη, Ντόρας Ηλιοπούλου Ρογκάν κ.ά.

Το Μουσείο Μπενάκη κάνει ό,τι μπορεί «για να κρατήσει ζωντανά στη μνήμη ανθρώπους και δημιουργίες ζωής που δεν πρέπει να ξεχαστούν», τόνισε ο διευθυντής του Μουσείου, Άγγελος Δεληβοριάς, χαιρετίζοντας την έκθεση.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Μαΐου.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ