36

Οι επιχειρήσεις της ESA (Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος) κορυφώνονται το επόμενο τετράμηνο με τη σύνδεση της μονάδας Columbus στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό και την παρθενική αποστολή του νέου σκάφους ανεφοδιασμού ATV.

Το πρώτο μη επανδρωμένο φορτηγό ATV (Αυτόματο Όχημα Μεταφοράς) βαφτίστηκε Ιούλιος Βερν και θα εκτοξευτεί πρώτη φορά τον Ιανουάριο. Θα μπορεί να μεταφέρει στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό έως και 7,5 τόνους προμηθειών και εξοπλισμού, βάρος τρεις φορές μεγαλύτερο απ ό,τι μπορεί να εκτοξευτεί σήμερα με τα ρωσικά σκάφη Progress.

Ο προϋπολογισμός του προγράμματος σκαφών ATV εκτιμάται στα 1,3 δισ. ευρώ.

Πολύ μεγαλύτερο, πέντε δισ. ευρώ, είναι το ποσό που έχει ήδη επενδύσει η ESA στο τροχιακό εργαστήριο Columbus, το οποίο θα εκτοξευτεί με το αμερικανικό διαστημικό λεωφορείο το Δεκέμβριο.

Ο σχεδιασμός του Columbus ξεκίνησε πριν από σχεδόν μια δεκαετία, με τη συμμετοχή συνολικά 5.000 εργαζόμενων και 50 εταιρειών, από τις οποίες πολλές αξιοποιούν τη νέα τεχνογνωσία σε εμπορικές εφαρμογές, δήλωσε στο BBC ο Αλαν Τίρκετλ, επικεφαλής του προγράμματος του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού στην ESA.

Τόσο το Columbus, όσο και η αντίστοιχη ιαπωνική μονάδα Kibo, θα συνδεθούν σε μια υπομονάδα διασύνδεσης που θα εγκατασταθεί στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό με την αποστολή του διαστημικού λεωφορείου Discovery την επόμενη εβδομάδα. Το Columbus βρίσκεται ήδη στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ στη Φλόριντα, όπου ο Τίρκετλ επιβλέπει τις προετοιμασίες.

Το Columbus θα δώσει στην ESA νέα δικαιώματα αξιοποίησης στο πολυεθνικό διαστημικό εργαστήριο, το οποίο έχει κοστίσει μέχρι στιγμής 100 δισ. δολάρια και έχει ολοκληρωθεί κατά 60%. «Αστροναύτες της ESA θα πετούν στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό σε συστηματική βάση» σχολίασε ο Τίρκετλ.

Η εκτόξευση της νέας μονάδας έχει πάντως καθυστερήσει σημαντικά λόγω δύο απρόοπτων: Η πρώτη καθυστέρηση, από το 1996 έως το 2000, οφειλόταν στην αναβολή της ρωσικής μονάδας ελέγχου και διαβίωσης Zvezda, ενώ η δεύτερη καθυστέρηση ήταν συνέπεια της καταστροφής του διαστημικού λεωφορείου Columbia το 2003.

Κύριος εργολάβος για την κατασκευή του ήταν το τμήμα Διαστημικών Μεταφορών της αμυντικής και αεροδιαστημικής βιομηχανίας EADS.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ