36

«Το κάπνισμα ίσως δεν θα σε σκοτώσει, θα σκοτώσει όμως τη μητέρα σου». Αυτού του είδους τα αρνητικά μηνύματα, που προκαλούν φόβο και τύψεις, είναι πολύ αποτελεσματικότερα στην πρόληψη επιβλαβών συμπεριφορών από ό,τι τα θετικά και ελπιδοφορόρα μηνύματα, εκτιμούν Αμερικανοί ψυχολόγοι.

«Το να κάνεις τους ανθρώπους να αισθάνονται καλά είναι λιγότερο σημαντικό από το να τους κάνεις να νιώσουν υπεύθυνοι, όσον αφορά τις ορθές αποφάσεις αυτοπροστασίας» εξηγούν οι ερευνητές στο Journal of Consumer Research.

Οι ελπιδοφόρες προτροπές, για παράδειγμα τα οφέλη στην ανθρώπινη υγεία από τη χρήση αντηλιακού ή την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, μπορούν συνήθως να δημιουργήσουν στον αποδέκτη του μηνύματος την πρόθεση να βελτίωσει τον τρόπο ζωής του.

Ωστόσο, η υλοποίηση των προθέσεων αυτών απαιτεί μια περίπλοκη ψυχολογική διαδικασία, την οποία υποκινούν ευκολότερα μηνύματα που απευθύνονται στο συναίσθημα και το αίσθημα προσωπικής ευθύνης. Οι τύψεις και ο φόβος για αρνητικές συνέπειες είναι ισχυρότερα κίνητρα αλλαγής, εκτιμούν η Δρ Κίρστεν Πάσιν του Πανεπιστημίου του Σάλσμπουρι στο Μέριλαντ και η Δρ Μίτα Σούγιαν του Πανεπιστημίου Tulane στη Νέα Ορλεάνη.

«Η εργασία μας διαχωρίζει τις προθέσεις από την υλοποίηση και αποσαφηνίζει το ρόλο των συναισθημάτων σε αυτή τη διαδικασία. […] Η έρευνα υποδεικνύει μια νέα προσέγγιση, η οποία βασίζεται στο συναίσθημα, για την ενθάρρυνση ενός μεγάλου εύρους συμπεριφορών για την προστασία της υγείας».

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ