36

Ένα λάθος που έγινε πριν από 20 χρόνια κατά τη συναρμολόγηση των διαστημικών λεωφορείων θα μπορούσε να είχε προκαλέσει νέα τραγωδία σε περίπτωση αναγκαστικής προσγείωσης, παραδέχτηκε την Τρίτη η NASA. Οι οδοντωτοί τροχοί που ελέγχουν το σύστημα αεροπέδησης στο πίσω τμήμα του σκάφους είχαν τοποθετηθεί ανάποδα.

Τα κινητά πτερύγια, που ανασηκώνονται για να επιβραδύνουν το σκάφος κατά τη διαδικασία προσγείωσης, δεν είχαν επιθεωρηθεί ποτέ από τη δεκαετία του 1980. Αν τα αερόφρενα είχαν βρεθεί σε συνθήκες έντονης καταπόνησης, όπως στην περίπτωση αναγκαστικής προσγείωσης, το διαστημικό λεωφορείο θα είχε συντριβεί.

Ο Μπιλ Πάρσονς, επικεφαλής του προγράμματος διαστημικών λεωφορείων, ανακοίνωσε ότι η NASA θα διενεργήσει τώρα έρευνα για την πλημμελή επιθεώρηση των τριών διαστημικών λεωφορείων που έχουν απομείνει μετά την καταστροφή του Challenger το 1987 και του Columbia το 2001.

Παράλληλα, όλα τα αερόφρενα που έχουν κατασκευαστεί από τη δεκαετία του 1970 εξετάζονται με ακτίνες Χ, προκειμένου να εντοπιστούν τυχόν μικρορωγμές, οι οποίες όντως βρέθηκαν σε μερικά από τα πτερύγια που έχουν ήδη ελεγχθεί.

Η λανθασμένη τοποθέτηση των γραναζιών έχει εντοπιστεί από τα τέλη του 2003, είπε ο Παρσονς. Για το σφάλμα φέρεται να ευθύνεται η κατασκευάστρια εταιρεία Hamilton Sunstrand, η οποία μόλις πρόσφατα ανέπτυξε διαγνωστικά τεστ για να ελέγχεται η θέση των γραναζιών.

Ο Πάρσον πιστεύει ότι οι απαιτούμενες επισκευές θα ολοκληρωθούν εγκαίρως για την επόμενη αποστολή διαστημικού λεωφορείου, πιθανώς το Μάρτιο του 2005, σχεδόν δύο χρόνια μετά την καταστροφή του Columbia. Το Discovery θα αναχωρήσει για τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, ενώ το Atlantis θα βρίσκεται σε ετοιμότητα για αποστολή διάσωσης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,Associated Press