36

Μικροσκοπικοί μεταδότες στις συσκευασίες των προϊόντων, που μεταδίδουν πληροφορίες στους καταστηματάρχες, αναμένεται να κυκλοφορήσουν εντός του έτους. Οι υπεύθυνοι των καταστημάτων θα μπορούν να γνωρίζουν, μεταξύ άλλων, ποια είναι τα αποθέμετά τους και ποια προϊόντα έχουν λήξει.

Πολλοί όμως φοβούνται ότι σε λίγα χρόνια τα προϊόντα θα «κατασκοπεύουν» τους καταναλωτές και μετά την απομάκρυνσή τους από το ταμείο.

Περίπου 100 εταιρείες έχουν επενδύσει στην τεχνολογία «αναγνώρισης μέσω ραδιοσυχνοτήτων» ή RFID, που ανέπτυξε το Τεχνολογικό ϊδρυμα της Μασαχουσέτης (MIT). Ανάμεσά τους η Procter & Gamble, η Gillette Co. και η αμερικανική αλυσίδα φαρμακείων CVS.

Ο Τοντ Αντριους, εκπρόσωπος της CVS, σχολιάζει ότι πολλοί πελάτες παραγγέλνουν φάρμακα αλλά στη συνέχεια ξεχνούν να τα παραλάβουν.

«Ίσως το προϊόν θα μπορούσε να πει: "Βρίσκομαι εδώ δέκα ημέρες και δεν με έχουν παραλάβει ακόμα". Στη συνέχεια θα καλούμε τον ασθενή» εξηγεί.

Παρόμοια τσιπ με μικροσκοπικές κεραίες αναπτύσσουν και άλλοι ερευνητικοί φορείς, όπως τα πανεπιστήμια του Κέμπριτζ στη Βρετανία, της Αδελαΐδας στην Αυστραλία και του Κέιο στην Ιαπωνία. Σε 20 χρόνια η τεχνολογία αναμένεται να έχει αντικαταστήσει τα συστήματα ανάγνωσης γραμμικού κώδικα.

Πολλοί όμως εκφράζουν φόβους ότι η τεχνολογία RFID θέτει σε κίνδυνο προσωπικά δεδομένα των αγοραστών. Αν τα τσιπ εφοδιαστούν με μπαταρίες και λίγο μεγαλύτερες κεραίες θα μπορούσαν να στέλνουν δεδομένα στις εταιρείες ακόμα και από τα σπίτια των καταναλωτών.

Ο Μαρκ Ρότενμπεργκ, εκτελεστικός διευθυντής της οργάνωσης Electronic Privacy Information Center για την προστασία των προσωπικών δεδομένων από ηλεκτρονικά μέσα, πιστεύει ότι τα τσιπ θα πρέπει να απενεργοποιούνται υποχρεωτικά πριν ο αγοραστής βγει από το κατάστημα.

«Με απλά λόγια, δεν νομίζω ότι οι περισσότεροι άνθρωποι θα ήθελαν να τους κατασκοπεύουν τα ρούχα τους» σχολιάζει.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,Associated Press