Με αφορμή τη συμπλήρωση 5 χρόνων από την παράδοσή του στην Ελληνική Πολιτεία ως δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) παρουσιάζει ένα πλήθος εορταστικών εκδηλώσεων και δράσεων κατά τη διάρκεια 5 ημερών -19 έως 23 Φεβρουαρίου- με την καλλιτεχνική συνεργασία του Κωνσταντίνου Ρήγου. Η μεγάλη γιορτή του ΚΠΙΣΝ, στην οποία συμμετέχει και η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) με τις παραστάσεις Οθέλλος και Φτηνά Τσιγάρα, και η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΕΒΕ), θα κορυφωθεί με μια φαντασμαγορική έκπληξη στην Αγορά, την Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου.

Με αφορμή αυτήν την επέτειο, το ΚΠΙΣΝ διοργανώνει μια συζήτηση, ανοιχτή για το κοινό, με θέμα το ΚΠΙΣΝ ως πρότυπο δημοσίου χώρου και σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Στη συζήτηση θα συμμετάσχει ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), Ανδρέας Δρακόπουλος, η Διευθύνουσα Σύμβουλος του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), Έλλη Ανδριοπούλου, και έχουν προσκληθεί να λάβουν μέρος οι πρώην Πρωθυπουργοί της χώρας, από τη σύλληψη της ιδέας για τη δημιουργία του ΚΠΙΣΝ έως και σήμερα.

Στο πλαίσιο του επετειακού πενθήμερου, προγραμματίζεται επίσης μία ανοιχτή συζήτηση με θέμα τις καινοτομίες στον σχεδιασμό και την κατασκευή του ΚΠΙΣΝ με ομιλητές ανθρώπους που εργάστηκαν για την ολοκλήρωση αυτού του τόσο σπουδαίου έργου. Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν workshops αλλά και ένα speed mentoring session, με στόχο την ενδυνάμωση της νέας γενιάς και την ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων της.

Μια νέα χορογραφία στα Σιντριβάνια, ένα θεαματικό show πυροτεχνημάτων, συναυλίες, events και απρόσμενα happenings, παραστάσεις χορού, εκθέσεις, πάνελς συζητήσεων, καλλιτεχνικά εργαστήρια για παιδιά, roller skates shows, παρελάσεις κρουστών, αγώνες κανόε καγιάκ και τηλεκατευθυνόμενης ιστιοπλοΐας στο Κανάλι, ψυχαγωγικές δράσεις για οικογένειες, αγώνες σκάκι, ποδόσφαιρο 5Χ5 στο Ξέφωτο, προγράμματα για σχολεία, και πολλές ακόμη εορταστικές εκδηλώσεις, στην πλειονότητα τους με ελεύθερη είσοδο, έρχονται να επιβεβαιώσουν για ακόμη μια φορά ότι το ΚΠΙΣΝ αποτελεί τον κορυφαίο προορισμό ψυχαγωγίας, μάθησης και άθλησης της πόλης. Στο πλαίσιο των 5 ημερών γιορτής, τους επισκέπτες περιμένουν και πολλές εκπλήξεις τόσο από τους χώρους εστίασης όσο και από το SNFCC Store.

Στις 23 Φεβρουαρίου, την ημέρα που συμπληρώνονται τα 5 χρόνια του ΚΠΙΣΝ, η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) παρουσιάζει στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος την πρεμιέρα μιας σημαντικής διεθνούς συμπαραγωγής της με το Φεστιβάλ του Μπάντεν-Μπάντεν. Πρόκειται για τη νέα παραγωγή της όπερας του Τζουζέππε Βέρντι, Οθέλλος, σε μουσική διεύθυνση Στάθη Σούλη και σκηνοθεσία, σκηνικά, φωτισμούς του Ρόμπερτ Ουίλσον – στην πρώτη του συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Η Ορχήστρα, η Χορωδία, η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ και σπουδαίοι πρωταγωνιστές διεθνούς φήμης, θα ερμηνεύσουν την εμβληματική όπερα του Βέρντι, η οποία βασίζεται στο ομώνυμο σαιξπηρικό αριστούργημα.

Παράλληλα, στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, τρεις από τις παραστάσεις του νέου μιούζικαλ Φτηνά Τσιγάρα, των Παναγιώτη Καλαντζόπουλου – Ρένου Χαραλαμπίδη -στις 19, 20 και 23 Φεβρουαρίου-, αφιερώνονται στην επέτειο των 5 ετών του ΚΠΙΣΝ. Στο μιούζικαλ, το οποίο σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Ρήγος, σε λιμπρέτο του Πέτρου Βουνισέα, συμμετέχει ένα πολυσυλλεκτικό καστ ταλαντούχων ηθοποιών-τραγουδιστών με πείρα σε ολόκληρο το ευρύ φάσμα του χώρου του θεάματος.

Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΕΒΕ) παρουσιάζει τέσσερις εκθέσεις, δίνοντας το στίγμα της στον προγραμματισμό των επετειακών εκδηλώσεων: στο αίθριο του 4ου ορόφου, η έκθεση «Τα τυπογραφεία της Ελληνικής Επανάστασης» αναδεικνύει τον ρόλο που διαδραματίζει η τυπογραφία στα κρίσιμα χρόνια του Αγώνα, ενώ η έκθεση «Η επιρροή του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού στη διαμόρφωση του νέου Ελληνικού Κράτους» διερευνά τον τρόπο με τον οποίο συνομιλούν εμβληματικά έργα του Ευρωπαϊκού και του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Στον 2ο όροφο της ΕΒΕ, η έκθεση ζωγραφικής του Μιχάλη Μαδένη «Οι εξόριστοι» παρουσιάζει μία σειρά πορτρέτων των τροφίμων ενός ψυχιατρείου που αποκαλύπτουν το δράμα της ψυχικής νόσου και η έκθεση της Monumenta «Ιχνηλατώντας την ανθρώπινη παρουσία και ζωή» στο ισόγειο έχει ως θέμα την ιστορία του χώρου όπου οικοδομήθηκε το ΚΠΙΣΝ, από την αρχαιότητα έως σήμερα.

Από το πρόγραμμα εκδηλώσεων ξεχωρίζουν:

ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ

Gandini Juggling: 4×4: Ephemeral Architectures
21 και 22 Φεβρουαρίου, 20.30

Οι Gandini Juggling -μετά την μεγάλη επιτυχία του Smashed που παρουσιάστηκε στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος τον Μάρτιο του 2019- επιστρέφουν στο ΚΠΙΣΝ για δύο συναρπαστικές παραστάσεις.

Στο 4×4: Ephemeral Architectures τέσσερις ζογκλέρ και τέσσερις χορεύτριες μοιράζονται την ίδια σκηνή και δημιουργούν μια υβριδική παράσταση τσίρκου και σύγχρονου χορού που εξερευνά τα όρια του χώρου και ιχνηλατεί τα μονοπάτια μίας φαντασιακής αρχιτεκτονικής. Ζογκλερική επιδεξιότητα, χορογραφική ακρίβεια και ένα καθηλωτικό soundtrack συνδυάζονται αριστοτεχνικά σε μία πολυδιάστατη παράσταση – διάλογο ανάμεσα σε δυο συναρπαστικές μορφές τέχνης που συναντώνται επί σκηνής με την επιστήμη των μαθηματικών και την ομορφιά των αρχιτεκτονικών μοτίβων.

Σε συνέχεια του Smashed, οι συν-δημιουργοί Sean Gandini και Kati Ylä-Hokkala επιστρέφουν και πάλι στην αγάπη τους για τα μαθηματικά και τα μοτίβα, αναζητώντας έναν κοινό τόπο. Εκεί όπου οι τέχνες συνδιαλέγονται μέσα από περίτεχνα ζογκλερικά, χορευτικές φιγούρες και μια νέα μουσική σύνθεση, το “Suspended Opus 69” του Nimrod Borenstein. Χορογραφεί ο Ludovic Ondiviela.

Η ομάδα Gandini Juggling δημιουργήθηκε το 1992 από τον διάσημο ζογκλέρ Sean Gandini και την πρωταθλήτρια της γυμναστικής Kati Ylä-Hokkala και μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει περισσότερες από 5.000 παραστάσεις σε 50 χώρες.

Εισιτήρια: Ζώνη Α – γενική είσοδος €20 / Ζώνη Β – γενική είσοδος €15, μειωμένο €10

Οθέλλος του Τζουζέππε Βέρντι
23 Φεβρουαρίου, 19.30

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει τον Οθέλλο του Τζουζέππε Βέρντι σε σκηνοθεσία, σκηνικά και φωτισμούς ενός από τους κορυφαίους θεατρικούς και εικαστικούς καλλιτέχνες της εποχής μας, του Ρόμπερτ Ουίλσον, από τις 23 Φεβρουαρίου και για πέντε παραστάσεις στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ. Πρόκειται για μια από τις πιο σημαντικές συμπαραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με ένα ιστορικό φεστιβάλ όπερας στην Ευρώπη, το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Μπάντεν-Μπάντεν, η οποία υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ο τετράπρακτος Οθέλλος του Τζουζέππε Βέρντι ακολουθεί την αφήγηση του ομώνυμου σαιξπηρικού αριστουργήματος, αποδίδοντας την ιστορία με μουσική εκρηκτικής δύναμης και υποδειγματική οικονομία εκφραστικών μέσων. Ο ηρωισμός του Οθέλλου, το άσβεστο μίσος του Ιάγου, η αγνότητα και η καλοπιστία της Δυσδαιμόνας σκιαγραφούνται μοναδικά μέσα από τη σύνθεση του Βέρντι. Η μοναδικής ακρίβειας μουσική αποδίδει θεαματικά την καταιγίδα που μαίνεται στη θάλασσα, αλλά και κυρίως το ψυχικό τοπίο του κεντρικού ήρωα, που θα καταποντιστεί από το βάθρο της δόξας του, παραδομένος στο ένστικτο της ζήλιας του. Η προτελευταία όπερα του Βέρντι σημείωσε τεράστια επιτυχία στην πρώτη της παρουσίαση το 1887 στη Σκάλα του Μιλάνου και έκτοτε βρίσκεται στο ρεπερτόριο όλων των λυρικών θεάτρων και στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων του κοινού.
Ο Ρόμπερτ Ουίλσον, ο πολυβραβευμένος κορυφαίος αβανγκάρντ σκηνοθέτης που άλλαξε τη σκηνοθεσία της όπερας μέσα από την απόλυτα αναγνωρίσιμη προσωπική του γλώσσα, δίνει τον πρώτο λόγο στη μουσική και προτείνει για τον Οθέλλο έναν μινιμαλιστικό σκηνικό κόσμο, με εικόνες αισθητικά εντυπωσιακές και συναισθηματικά φορτισμένες, επιβλητικούς φωτισμούς, στιλιζαρισμένη κινησιολογία, ιδιαίτερα κοστούμια και έντονο μακιγιάζ.
Διευθύνει ο Στάθης Σούλης, ένας από τους πιο ανερχόμενους Έλληνες αρχιμουσικούς της νέας γενιάς.
Στον ρόλο του τίτλου ο πιο περιζήτητος Οθέλλος της εποχής μας, ο Αλεξάντρς Αντονένκο, ο οποίος την τελευταία δεκαετία διαγράφει μια εντυπωσιακή πορεία στα κορυφαία λυρικά θέατρα του πλανήτη. Στον ρόλο του Ιάγου ο Έλληνας βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος, ο οποίος από το 1989 πρωταγωνιστεί σε παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ενώ εμφανίζεται στα σημαντικότερα θέατρα παγκοσμίως. Τον ρόλο της Δυσδαιμόνας θα ερμηνεύσει η διεθνώς αναγνωρισμένη υψίφωνος της ΕΛΣ Τσέλια Κοστέα, η οποία έχει συμπράξει με τα μεγαλύτερα θέατρα και τις σημαντικότερες αίθουσες του κόσμου. Μαζί τους οι Μονωδοί της ΕΛΣ Δημήτρης Πακσόγλου, Γιάννης Καλύβας, Πέτρος Μαγουλάς, Μαρίνος Ταρνανάς, Παύλος Σαμψάκης, Βιολέττα Λούστα, η Ορχήστρα, η Χορωδία και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής.
Τα εισιτήρια για την παράσταση της 23ης Φεβρουαρίου έχουν εξαντληθεί.

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ

Φτηνά Τσιγάρα των Παναγιώτη Καλαντζόπουλου / Ρένου Χαραλαμπίδη
19, 20, 23 Φεβρουαρίου, 20.30

Είκοσι δύο χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η πασίγνωστη ταινία Φτηνά τσιγάρα του Ρένου Χαραλαμπίδη, μετατρέπεται σε μιούζικαλ από την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε μουσική Παναγιώτη Καλαντζόπουλου και λιμπρέτο Πέτρου Βουνισέα. Μια «ρομαντική οπερέτα» σε 34 σκηνές και 19 τραγούδια για ανεκπλήρωτους έρωτες, συλλέκτες στιγμών και φιλιά που δεν βρήκαν τον δρόμο τους.

Ο συνθέτης Παναγιώτης Καλαντζόπουλος προσθέτει 16 νέα τραγούδια στην αρχική παρτιτούρα της ταινίας ενώ η ατμοσφαιρική σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου αποδίδει τον αισθησιακό πυρήνα αυτής της sui generis ταινίας περιπλάνησης με στοιχεία φιλμ νουάρ μέσω μιας δεξιοτεχνικής χρήσης του χώρου, που συμπυκνώνει τις τοποθεσίες του πρωτότυπου σεναρίου γύρω από ένα πολυμορφικό, παραισθησιογόνο lounge.

Η ζωντανή παρουσία του σκηνοθέτη-σεναριογράφου της ταινίας Ρένου Χαραλαμπίδη στον ρόλο του επί σκηνής αφηγητή συμπυκνώνει το αισθητικό στίγμα μιας παράστασης που διεξάγεται εν είδει «φλας μπακ» ανάμεσα σε δύο χρονικές ζώνες: Ο κεντρικός χαρακτήρας του αθηναϊκού flâneur (που ενσάρκωνε ο Χαραλαμπίδης στην πρωτότυπη ταινία) μοιράζεται εδώ ανάμεσα στον παροντικό και τον παρελθοντικό εαυτό του, ρίχνοντας ένα βλέμμα νοσταλγικό αλλά και κριτικό στην καθοριστική, για τον ήρωα και για την πόλη, μετάβαση τόσο από τη νωχελική μετεφηβεία στην ωριμότητα όσο και από τον 20ο στον 21ο αιώνα.

Τους στίχους των τραγουδιών υπογράφουν οι Παναγιώτης Καλαντζόπουλος, Πέτρος Βουνισέας, Μιχάλης Γκανάς και Ελένη Ζιώγα.

Τους ρόλους ερμηνεύουν: Τάκης Βαμβακίδης, Αθηνά Βρούβα, Πάρις Θωμόπουλος, Idra Kayne, Σοφία Κουρτίδου, Θάνος Λέκκας, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Δημήτρης Ναλμπάντης, Χριστίνα Στεφανίδη, Ίαν Στρατής και Ρένος Χαραλαμπίδης, συνοδευόμενοι από ένα σύνολο κορυφαίων μουσικών: Σταύρος Λάντσιας (πιάνο), Ανδρέας Πολυζωγόπουλος (τρομπέτα), Χρήστος Ραφαηλίδης (βιμπράφωνο), Γιώργος Παλαμιώτης (ηλεκτρικό μπάσο), Θανάσης Τσακιράκης / Χρήστος Βίγκος (ντραμς, κρουστά), Παναγιώτης Καλαντζόπουλος (κιθάρες, γιουκαλίλι).

Εισιτήρια: €15, €20 / Φοιτητικό: €10

ΠΑΡΚΟ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ

Evanescent του Atelier Sisu
19 έως 28 Φεβρουαρίου, 06.00-24.00
Ξέφωτο

Μια νέα φωτιστική εγκατάσταση, το Evanescent του Atelier Sisu έρχεται για να μεταμορφώσει εορταστικά το Ξέφωτο του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος.

Οι υπερμεγέθεις, πολύχρωμες, εντυπωσιακές και φαινομενικά εύθραυστες «φούσκες» των καλλιτεχνών από την Αυστραλία, προσγειώνονται στο ΚΠΙΣΝ στις 19 Φεβρουαρίου και δημιουργούν ένα ονειρικό τοπίο στον πιο εμβληματικό χώρο συνάντησης του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος.

Με το πέρασμα από την ημέρα στη νύχτα και από το φως στο σκοτάδι, συνεχώς εναλλασσόμενες χρωματικές συνθέσεις διαμορφώνουν μία μοναδική οπτική που μεταβάλλεται διαρκώς, ακριβώς όπως τα χρώματα και οι υφές στο Πάρκο. Αντλώντας έμπνευση από τα φυσικά φαινόμενα, το Evanescent προσκαλεί τους επισκέπτες να στρέψουν το βλέμμα στον κόσμο γύρω τους, έναν κόσμο εύθραυστο και παροδικό όπως ακριβώς μία πολύχρωμη φούσκα.

Το Evanescent, μία δημιουργία των Renzo B. Larriviere και Zara Pasfield του design studio Atelier Sisu με έδρα το Σίδνεϋ, έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Φεστιβάλ Επιστημών στο Μπρίσμπεϊν της Αυστραλίας και αυτή την περίοδο ταξιδεύει για πρώτη φορά στην Ευρώπη.

Το δημιουργικό δίδυμο, καλλιτέχνες βραβευμένοι με Dezeen Design Awards στην κατηγορία της Αρχιτεκτονικής και GRAY Design Awards το 2021 στην κατηγορία Wild Card, όπως και με INDEF Design Award στην κατηγορία της Αρχιτεκτονικής για το 2020 για τις δουλειές τους, συνεργάζεται με μια πολυπρόσωπη, πολυσυλλεκτική ομάδα και παρουσιάζουν εικαστικές εγκαταστάσεις και γλυπτά που ενεργοποιούν βιωματικές εμπειρίες. Το έργο τους ισορροπεί ανάμεσα στην τέχνη και την αρχιτεκτονική (art-chitecture), δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην τέχνη στον δημόσιο χώρο, και επιδιώκει ένα εικαστικό αποτέλεσμα το οποίο να κινητοποιεί τον επισκέπτη τόσο αισθητικά όσο και διανοητικά. Κάθε τους έργο, προορισμένο για τον δημόσιο χώρο, στοχεύει στο να προσφέρει μια ξεχωριστή διττή εμπειρία: διαμορφώνει την οπτική ταυτότητα ενός τόπου και, ταυτόχρονα, ενισχύει την αλληλεπίδραση με τους επισκέπτες του.

Είσοδος ελεύθερη

ΦΑΡΟΣ

Παραβάσεις, το Θεατρικό Αναλόγιο του ΚΠΙΣΝ
Ευγένιου Ο’ Νηλ, Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα
20 Φεβρουαρίου, 17.00

Οι Παραβάσεις, το Θεατρικό Αναλόγιο του ΚΠΙΣΝ, επιστρέφουν για πέμπτη χρονιά. Τρεις σκηνοθέτριες της νέας γενιάς καταπιάνονται με τρία θεατρικά κείμενα-σταθμούς που θέτουν στο επίκεντρο τη μητρότητα και τη συναισθηματική ανάπτυξη του ανθρώπου, όπως αυτή άρρηκτα συνδέεται με την πρωταρχική εμπειρία. Η πρεμιέρα θα γίνει στις 20 Φεβρουαρίου με το αριστούργημα του Ευγένιου Ο’ Νηλ, Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη. Οκτώ ηθοποιοί και ένας μουσικός θα ξετυλίξουν την ιστορία της οικίας των Μάννον. Με τη χρήση μικροφώνων, ήχων και την ανάδειξη των υπεροχών σκηνικών οδηγιών του Ο’ Νήλ, αυτός ο οκταμελής «Χορός» θα αφηγηθεί -και σε στιγμές θα αναπαραστήσει- τον αιχμηρό λόγο του Αμερικανού συγγραφέα σαν μια ιστορία γνωστή από τα παλιά.

Εισιτήρια:
Γενική είσοδος 10€, μειωμένο 5€

Jazz Chronicles: Γιώργος Κοντραφούρης Baby Trio
21 Φεβρουαρίου, 21:00

Τον Φεβρουάριο του 2017, στην τελετή παράδοσης του ΚΠΙΣΝ από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) στην Ελληνική Πολιτεία, ανάμεσα σε άλλους σημαντικούς καλλιτέχνες, ο Γιώργος Κοντραφούρης πλαισίωσε μουσικά με το πιάνο του μια στιγμή-ορόσημο στην πορεία του Κέντρου Πολιτισμού. Έκτοτε, έχει δώσει το παρόν ξανά και ξανά σε εκδηλώσεις του ΚΠΙΣΝ, συμπράττοντας με μερικούς από τους σπουδαιότερους δημιουργούς της εγχώριας τζαζ σκηνής, αλλά και παρουσιάζοντας τους νεότερους και πολλά υποσχόμενους εκπροσώπους της.

Έτσι, ο Γιώργος Κοντραφούρης δεν θα μπορούσε να λείπει από τις επετειακές εκδηλώσεις. Τη Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου, στις 21:00, o παγκοσμίου φήμης πιανίστας και οργανίστας ανεβαίνει στον Φάρο με δύο πρώην μέλη του Baby Trio -του εμβληματικού μουσικού σχήματός του-, για μια ξεχωριστή συναυλία. Δισκογραφημένες και αδισκογράφητες συνθέσεις του Κοντραφούρη, καθώς και του κιθαρίστα Κωνσταντίνου Στουραΐτη, και απρόβλεπτες μουσικές διασκευές, εναλλάσσονται από τους δεξιοτέχνες του τζαζ αυτοσχεδιασμού. Η βραδιά δημιουργεί επί σκηνής την αίσθηση ενός reunion, τόσο λόγω της επιστροφής του Κοντραφούρη στο ΚΠΙΣΝ, όσο και λόγω της επανένωσής του με παλαιότερα μέλη του Baby Trio.

Από τις κορυφαίες και πιο ανήσυχες φυσιογνωμίες στον χώρο της ελληνικής τζαζ, ο Γιώργος Κοντραφούρης χειρίζεται το hammond organ με τον δικό του, εντελώς προσωπικό τρόπο. Aφού καθιερώθηκε ως μία από τις πιανιστικές «φωνές» της Ευρώπης, επανασυστήθηκε ως οργανίστας με παρουσία στη διεθνή μουσική σκηνή και δισκογραφία. Καθηγητής τζαζ πιάνου και οργάνου στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, έχει διδάξει στο Ωδείο Athenaeum και στην Ακαδημία Sibelius στη Φινλανδία, ενώ έχει δώσει πλήθος σεμιναρίων σε διάφορες σχολές στην Ελλάδα, την Ιρλανδία, την Ινδονησία και την Εσθονία.

Το Baby Trio δημιουργήθηκε το 2009 από τον Γιώργο Κοντραφούρη για να εκφράσει την αφέλεια, τον εφηβικό ενθουσιασμό και γενικά ό,τι κάνει εντύπωση σε ένα νέο μουσικό όταν αρχίζει να παίζει σε συγκρότημα με τους φίλους του. Πρόκειται για ένα «σχολείο» μουσικών, καθώς οι συμμετέχοντες (κιθαρίστας και ντράμερ), εντάσσονται στο σχήμα από πολύ μικρή ηλικία. Όταν ένα νεαρό μέλος φτάσει τα 25, τότε η «θητεία» του τελειώνει και τη θέση του παίρνει ένα καινούργιο μέλος. Περιστασιακά, παλιότερα μέλη επιστρέφουν στο σχήμα για περιορισμένο αριθμό ζωντανών εμφανίσεων. Αυτή την στιγμή το Baby Trio έχει φτάσει στην 9η εκδοχή του και μέχρι σήμερα έχει κυκλοφορήσει δύο άλμπουμ και ένα E.P., ενώ ένα τρίτο άλμπουμ με ηχογραφήσεις από διάφορες περιόδους αναμένεται το 2023.

Εισιτήρια: Γενική είσοδος 10€, μειωμένο 5€

Jazz Chronicles: Σωκράτης Σινόπουλος Quartet
22 Φεβρουαρίου, 21:00

Το Σωκράτης Σινόπουλος Quartet επιστρέφει στο ΚΠΙΣΝ για τον εορτασμό της επετείου των 5 χρόνων.

Το κουαρτέτο του Σωκράτη Σινόπουλου χαρακτηρίζεται από την ιδιαιτερότητα του ήχου του που συνδυάζει τον αρχέγονο ήχο τη λύρας με το πιάνο τρίο έχοντας επιρροές από τις ελληνικές και συγγενείς μουσικές παραδόσεις, τη βυζαντινή και την κλασική μουσική, με ποικιλομορφία αυτοσχεδιασμών που αντλούν έμπνευση τόσο από τον κόσμο της τζαζ, όσο και από αυτόν της σύγχρονης μουσικής.

Το κουαρτέτο ξεκίνησε το 2011 δουλεύοντας αρχικά με διασκευές κομματιών από τις μουσικές παραδόσεις του ελληνικού χώρου και σύντομα επικέντρωσε την εργασία του πάνω σε πρωτότυπες συνθέσεις του Σωκράτη Σινόπουλου. Το υλικό αυτό εκδόθηκε το 2015 με παραγωγό τον Manfred Eicher από την ECM records με τον τίτλο Eight Winds (ECM 2407) και απέσπασε εξαιρετικές κριτικές διεθνώς. Ακολούθησε το δεύτερο άλμπουμ με τον τίλτο Metamodal (ECM 2631) το οποίο εκδόθηκε τον Μάρτιο του 2019.

Στη συναυλία στο ΚΠΙΣΝ, το Σωκράτης Σινόπουλος Quartet θα παρουσιάσει υλικό από τα δύο αυτά άλμπουμ αλλά και νέες συνθέσεις που θα ακουστούν για πρώτη φορά, με τον ξεχωριστό τρόπο που έχουν οι τέσσερις μουσικοί μέσω του αυτοσχεδιασμού και της διαρκούς αλληλεπίδρασης μεταξύ τους στη σκηνή να κάνουν κάθε συναυλία τους και μία μοναδική εμπειρία.

Σωκράτης Σινόπουλος – λύρα
Γιάννης Κυριμκυρίδης – πιάνο
Δημήτρης Τσεκούρας – μπάσο
Δημήτρης Εμμανουήλ – τύμπανα

Εισιτήρια: Γενική είσοδος 10€, μειωμένο 5€

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

«Τα τυπογραφεία της Ελληνικής Επανάστασης»
29/12/2021 – 27/02/2022, 09:30-20:00
Αίθριο 4ου ορόφου, ΕΒΕ

Ποια είναι τα τυπογραφεία της Ελληνικής Επανάστασης; Πότε ξεκινά και ποια είναι η διάρκεια της λειτουργίας τους; Ποιοι παράγοντες επηρέασαν τη λειτουργία τους; Ποια είναι η συμβολή τους στην Ελληνική Επανάσταση;

Η εγκατάσταση και λειτουργία τυπογραφείων στον επαναστατημένο ελλαδικό χώρο ξεκινά λίγους μόλις μήνες μετά την έναρξη του Αγώνα. Καθώς πρόκειται για -σχεδόν στο σύνολό τους- βραχύβια εγχειρήματα, τα τυπογραφεία γίνονται γνωστά και καθιερώνονται ιστορικά από τους τόπους όπου λειτουργούν: Καλαμάτα, Κόρινθος, Ύδρα, Μεσολόγγι, Αθήνα, Ψαρά, Ναύπλιο, Αίγινα. Τα τυπογραφεία από το 1821 έως το 1827 υπηρετούν ποικιλοτρόπως τους σκοπούς της Επανάστασης παρά τις δυσκολίες σε θέματα τόσο τεχνικού εξοπλισμού όσο και ανθρώπινου δυναμικού. Σαράντα τέσσερα μικρά κατά το μάλλον ή ήττον βιβλία, επτά εφημερίδες και τουλάχιστον διακόσια είκοσι μονόφυλλα αποτελούν την παραγωγή των τυπογραφείων αυτών. Αντιπροσωπευτικά δείγματά τους, προερχόμενα από τις συλλογές της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, παρουσιάζονται σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αναδεικνύοντας τον ρόλο που διαδραματίζει η τυπογραφία στα κρίσιμα εκείνα χρόνια.

Είσοδος ελεύθερη

«Η επιρροή του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού στη διαμόρφωση του νέου Ελληνικού Κράτους»
29/12/2021 – 27/02/2022, 09:30-20:00
Αίθριο 4ου ορόφου, ΕΒΕ

Έργα επιφανών στοχαστών του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού (Λοκ, Βολταίρος, Εγκυκλοπαιδιστές, 2 / 2 Μπεκαρία, κ.ά.) παρουσιάζονται συνδυαστικά με τις μεταφράσεις τους στα ελληνικά από εξίσου σημαντικούς εκπροσώπους του Νεοελληνικού Διαφωτισμού (Ευγένιος Βούλγαρης, Ρήγας Βελεστινλής και Αδαμάντιος Κοραής). Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus+ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο «Το μέλλον της πολιτιστικής κληρονομιάς στη Νεότερη Ευρώπη».

Είσοδος ελεύθερη

Μιχάλης Μαδένης, «Οι Εξόριστοι»
31/01/2022 – 31/03/2022, 09:30-20:00
Αίθουσα Πολλαπλών Προβολών, 2ος όροφος, ΕΒΕ

Ο Μιχάλης Μαδένης, με τόλμη και ευαισθησία, ζωγραφίζει τρόφιμους ενός ψυχιατρικού νοσοκομείου, αποκαλύπτοντας, μέσα από τις ταλαιπωρημένες τους μορφές, το δράμα της ψυχικής νόσου. Αυτοί είναι οι αληθινοί εξόριστοι της ζωής και της κοινωνίας, εξόριστοι και από τον ίδιο τους τον εαυτό. Πρόκειται για αυστηρά μνημειακές μορφές, πρόσωπα που σε καθηλώνουν με τα τραχιά ή θλιμμένα μάτια τους και τα βασανισμένα σώματά τους, σε αμήχανες στάσεις. Στη σειρά αυτή των πορτρέτων, ο Μαδένης αναδεικνύει ως κυρίαρχη φόρμα τη ζωγραφική ή σχεδιαστική επιφάνεια του προσώπου. Τις μορφές τις περιβάλλει απροσδιόριστος σκοτεινός χώρος, από τον οποίο αναδύονται και φωτίζονται δυνατά. Έτσι, δίνεται η δυνατότητα στον επισκέπτη να προσέξει όλες τις λεπτομέρειες των εικονιζόμενων, οι οποίοι με τη σειρά τους, τον οδηγούν σε εκείνο που οι κοινωνικές συμβάσεις τον έμαθαν συνήθως να αποφεύγει: το ανθρώπινο βλέμμα.

Είσοδος ελεύθερη

Monumenta «Ιχνηλατώντας την ανθρώπινη παρουσία και ζωή»
Από 19 Φεβρουαρίου, 09:30-20:00
Ισόγειο, ΕΒΕ

Ο χώρος του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) κρύβει μαγευτικές ιστορίες που ξεκινούν από την αρχαιότητα και φθάνουν έως τις μέρες μας. Η μόνιμη έκθεση ««Ιχνηλατώντας την ανθρώπινη παρουσία και ζωή» που παρουσιάζεται στο ισόγειο της ΕΒΕ δημιουργήθηκε για να αποκαλύψει πολλές από αυτές. Οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον μετασχηματισμό του χώρου από νεκρόπολη στην αρχαιότητα, σε έλος τη βυζαντινή και οθωμανική περίοδο, σε ιππόδρομο στους νεότερους χρόνους και στο ΚΠΙΣΝ από το 2017. Αρχεία («Εργοληπτική Α.Ε.», Συλλογή Γιάννη Λάμπρου) και αφηγήσεις αποκαλύπτουν μικρές και μεγάλες ιστορίες.

Είσοδος ελεύθερη

2006-2016 | Timeline της κατασκευής του ΚΠΙΣΝ με φωτογραφίες του Γιώργη Γερόλυμπου
19 έως 28 Φεβρουαρίου, 09:30-20:00
Πύργος Βιβλίων, ΕΒΕ

Οι συναρπαστικές φωτογραφίες του Γιώργη Γερόλυμπου καταγράφουν στιγμές-σταθμούς μέσα στον χρόνο από τις εργασίες που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια κατασκευής του ΚΠΙΣΝ (2006-2016) και μας παρουσιάζουν τη γιγάντια προσπάθεια προκειμένου να γίνει το όραμα του Ιταλού αρχιτέκτονα Renzo Piano πραγματικότητα.

Είσοδος ελεύθερη

Takis, Télésculpture – Μαγνητικό Ανάγλυφο
19-28 Φεβρουαρίου, 06.00-24.00
Υποδοχή ΚΠΙΣΝ

Δύο έργα του διάσημου γλύπτη Takis έρχονται για λίγες μόνο μέρες στην Υποδοχή του ΚΠΙΣΝ για την επέτειο των 5 χρόνων.

Τα Télésculptures είναι τα πρώτα έργα στα οποία ο γλύπτης Takis εισάγει το στοιχείο του μαγνητισμού και των μαγνητικών πεδίων στην τέχνη του. Ανοίγοντας νέους ορίζοντες στη γλυπτική, εφεξής εξερευνά, πειραματίζεται και καθιστά ορατές όλες τις αόρατες δυνάμεις της φύσης με επίκεντρο τη μαγνητική δύναμη.

Ο Takis ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ‘50 δημιουργεί έργα χρησιμοποιώντας υλικά που μέχρι τότε χαρακτηρίζονταν από δύο μόνον διαστάσεις. Έτσι, και στο Μαγνητικό
Ανάγλυφο το δισδιάστατο αυτό ξύλινο ταμπλό παρατηρούμε να αποκτά μια τρίτη διάσταση, ενώ παράλληλα τα μεταλλικά γεωμετρικά αντικείμενα αιωρούνται στον χώρο καθώς έλκονται από τους μαγνήτες που είναι τοποθετημένοι στο ταμπλό «αψηφώντας» ταυτόχρονα την βαρύτητα.

Είσοδος ελεύθερη