Άκρως επιθετική συμπεριφορά στο Αιγαίο επιδεικνύει η Άγκυρα από την αρχή του 2020 με μαζικές υπερπτήσεις τουρκικών αεροσκαφών ακόμη και σε μεγάλα κατοικημένα ελληνικά νησιά, όπως η Ρόδος, η Λέσβος, η Σάμος, η Χίος.

Πρόκειται για μία τακτική «πολέμου νεύρων» και σπασμωδικών κινήσεων που είχε ακολουθήσει μόνο άλλη μία φορά η Τουρκία σε τέτοια ένταση και έκταση – με εξαίρεση την κρίση των Ιμίων, το 1996 – το έτος 2002. Οι δύο χρονιές , το 2002 και 2020, παρουσιάζουν τόσες πολλές ομοιότητες σε ό,τι φορά την επιθετική συμπεριφορά της Τουρκίας στο Αιγαίο που είναι σαν να έχει αλλάξει απλώς η σειρά των αριθμών στα δύο έτη (2002,2020).

Το 2002 τα τουρκικά μαχητικά είχαν πραγματοποιήσει 285 υπερπτήσεις σε ελληνικά νησιά. Και το 2020, έως σήμερα, έχουν καταγραφεί 227 υπερπτήσεις από τουρκικά αεροσκάφη.

Ακόμη και η προκλητική προκλητική πτήση ζεύγους τουρκικών αεροσκαφών F-16 αλλά και ενός μεμονωμένου F-16 πάνω από την κωμόπολη του Αρχάγγελλου της Ρόδου στα κεντρικά και ανατολικά του νησιού, το απόγευμα της Μ.Παρασκευής, η οποία εξέπληξε ακόμη και Ανώτατους Επιτελείς στο ελληνικό «Πεντάγωνο», ήταν κάτι που είχε επαναλάβει η Άγκυρα το 2002. Στις 4 Ιουνίου του 2002 δύο τουρκικά F-16 είχαν πετάξει γύρω στις 7 το απόγευμα 100 μέτρα  πάνω από το πολιτικό αεροδρόμιο της Ρόδου στο Παραδείσι.

Υπάρχουν όμως κι άλλες προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας στο Αιγαίο το 2002 που θυμίζουν τη φετινή ακραία συμπεριφορά της. Στις 15 Απριλίου του 2002 ένα ζεύγος τουρκικών F-16 είχαν κάνει «κοκορέτσι»  τη Λέσβο (κατά την αργκό των αεροπόρων) τη Λέσβο, είχαν πετάξει δηλαδή πάνω από το νησί. Είναι κάτι που τουρκικά μαχητικά έχουν κάνει 5 φορές στη Λέσβο από την αρχή του χρόνου.

Το 2002 ήταν αναμφισβήτητα μία από τις χρονιές που η Τουρκία είχε επιδείξει μία από τις πιο επιθετικές συμπεριφορές στο Αιγαίο με εξαίρεση τη χρονιά των Ιμίων. Το 1996 είχε καταγραφεί ο αριθμός ρεκόρ των 538 υπερπτήσεων. Όμως και το 2002 οι Τούρκοι ήταν άκρως προκλητικοί.

Ιδού τα στοιχεία:

-Υπερπτήσεις: 285

-Παραβιάσεις: 3240

-Εμπλοκές:1017

-Οπλισμένοι σχηματισμοί: 1062

-Σύνολο Αεροσκαφών: 6.443

Αλλά και φέτος αντίστοιχα, οι αριθμοί και τα ποιοτικά στοιχεία δείχνουν ότι η Άγκυρα κινείται στο ίδιο επιθετικό τέμπο.

Τα στοιχεία για το 2020:

-Υπερπτήσεις:227

-Παραβιάσεις:938

-Εμπλοκές: 195

Oι 12 από τις 227 υπερπτήσεις έχουν σημειωθεί στη Χίο, οι 5 στη Λέσβο, οι 2 στη Σάμο, άλλες 2 στη Ρόδο και 21 στους Λειψούς.

Γιατί αντιδρούσε έτσι η Τουρκία το 2002, γιατί αντιδρά έτσι τώρα

Το 2002 ανώτατοι στρατιωτικοί επιτελείς απέδιδαν την ακραία συμπεριφορά της Τουρκίας στο Αιγαίο στη δεινή οικονομική της κατάσταση, στο ρευστό πολιτικό σκηνικό, αλλά και στην προσπάθειά της  να «τορπιλίσει» την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ.

Η Τουρκία τότε ήταν υπό την επιτήρηση του ΔΝΤ και η κυβέρνηση του Μπουλέντ Ετσεβίτ αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα με τον Ερντογάν να είναι προ των πυλών.

Παράλληλα, οι Τούρκοι δεν ήθελαν με τίποτα να ακούσουν για ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ και ως γνωστόν τον Δεκέμβριο του 2020 αποφασίστηκε στην Κοπεγχάγη πως η Κύπρος θα ενταχθεί στην Ευρώπη το 2004.

Γιατί όμως η Τουρκία αντιδρά με σπασμωδικές κινήσεις όπως οι επικίνδυνες υπερπτήσεις και το 2020;

Στρατιωτικές πηγές εκτιμούν ότι δεν αποκλείεται η Άγκυρα να επιλέγει αυτή την τακτική διότι και τώρα βρίσκεται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση λόγω του κοροναϊού και όχι μόνο, με τη λίρα να καταρρέει. Ταυτόχρονα τα σχέδιά της να πλημμυρίσει με χιλιάδες μετανάστες την Ελλάδα δεν της βγήκαν.

Και επιπλέον, οι ίδιες πηγές θεωρούν ότι έχουν αρχίσει πλέον να καταγράφονται οι πρώτες ισχυρές αντιδράσεις κατά του Ερντογάν. Όλα αυτά λένε θα μπορούσαν να οδηγήσουν τους Τούρκους επιτελείς σε τέτοιες κινήσεις (μαζικές παραβιάσεις και υπερπτήσεις) που φανερώνουν νευρικότητα.