36

Οι χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισαν την επιβολή σκληρών μέτρων για τα πλοία που ρυπαίνουν τα ευρωπαϊκά ύδατα, με στόχο να αποτρέψουν την επανάληψη του ναυαγίου του Prestige το 2002, που προκάλεσε τη μεγαλύτερη και χειρότερη πετρελαιοκηλίδα στην Ευρώπη.

Η συμφωνία πέτυχαν οι πρεσβευτές των χωρών-μελών θα σταλεί για επίσημη έγκριση στους αρμόδιους υπουργούς στο τέλος του μήνα, ανακοίνωσε διπλωμάτης από την Ολλανδία, η οποία ασκεί αυτό το εξάμηνο την προεδρία της Ένωσης.

Στην επόμενη φάση θα ορισθούν τα ελάχιστα πρόστιμα που θα μπορεί να εισπράττει κάθε χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στις λιγότερο σοβαρές περιπτώσεις, το ελάχιστο πρόστιμο ορίζεται μεταξύ των 150.000 και 300.000 ευρώ. Στις σοβαρότερες περιπτώσεις το ελάχιστο θα κυμαίνεται από 750.000 μέχρι 1,5 εκατομμύριο ευρώ, ωστόσο οι χώρες-μέλη μπορούν να ορίσουν και μεγαλύτερο πρόστιμο εάν το επιθυμούν.

Με τη συμφωνία αυτή τερματίζεται μια παρατεταμένη εκκρεμότητα στα μέτρα για την αποφυγή καταστροφών όπως του Prestige. Tο πετρελαιοφόρο ναυάγησε ανοικτά των ισπανικών ακτών και χιλιάδες τόνοι ντίζελ μόλυναν παραλίες και όρμους στην Ισπανία και τη Γαλλία.

Εξ αιτίας των αντιρρήσεων που προέβαλαν οι ναυτικές χώρες Μάλτα, Κύπρος και Ελλάδα, απορρίφθηκε η ιδέα της ελάχιστής τιμωρίας στους πλοιάρχους των πλοίων που μολύνουν τη θάλασσα.

Αντ αυτού, οι πρεσβευτές συμφώνησαν οι χώρες-μέλη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιδιώξουν συμφωνία ώστε να εφαρμοσθεί η επιβολή ποινών στο πλαίσιο διεθνών ναυτιλιακών συμβάσεων.

Ο ίδιος διπλωμάτης δήλωσε ότι η Επιτροπή θα προχωρήσει σε εμπεριστατωμένες μελέτες και θα προετοιμάσει περαιτέρω προτάσεις εάν θεωρηθεί αναγκαίο.

Τον περασμένο Οκτώβριο, η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα τάχθηκαν υπέβαλαν βέτο κατά των μέτρων στο συμβούλιο υπουργών Δικαιοσύνης με το επιχείρημα ότι οι προτεινόμενες ποινές υπερβαίνουν τη διεθνή ναυτιλιακή νομοθεσία και θα οδηγούσαν σε ποινικοποίηση του ναυτικού επαγγέλματος.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ/Reuters