28

Σε μία συνεκτική εικόνα για την αλληλουχία των γεγονότων που οδήγησαν στην καταστροφή του Columbia κατά την επιστροφή του στη Γη, την 1η Φεβρουαρίου, κατέληξε η Επιτροπή η οποία ανέλαβε να διερευνήσει τα αίτια του δυστυχήματος, που στοίχισε τη ζωή στα επτά μέλη του πληρώματος.

Σύμφωνα με τη θεωρία της Επιτροπής, τα στοιχεία που συλλέχθηκαν και εξετάστηκαν δείχνουν πως ότι η πορεία προς την τραγωδία ξεκίνησε όταν ένα μεγάλο κομμάτι μονωτικού υλικού χτύπησε στο αριστερό φτερό του Columbia, 81,7 δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του. Τα στοιχεία δεν αποδεικνύουν την θεωρία αυτή, αλλά η Επιτροπή πιστεύει ότι όλα τα στοιχεία την επιβεβαιώνουν.

Κατά τη διάρκεια των ερευνών, οι εμπειρογνώμονες που ασχολούνται με το δυστύχημα του Columbia είχαν αρνηθεί να τοποθετηθούν δημοσίως υπέρ της μίας ή της άλλης θεωρίας για την αιτία της καταστροφής. Οι προσπάθειες είχαν εστιαστεί στην εξέταση των στοιχείων από το μαύρο κουτί του διαστημοπλοίου, τα οποία θα μπορούσαν ενδεχομένως να «δέσουν» το παζλ, σε συνδυασμό με τα συντρίμμια που είχαν περισυλλέξει.

Το μαύρο κουτί περιέχει καταγεγραμμένα δεδομένα από εκατοντάδες αισθητήρες, τοποθετημένους στις μηχανές, στις πτέρυγες, στην άτρακτο και στην ουρά του Columbia. Τα στοιχεία αφορούν τη θερμοκρασία, την ατμοσφαιρική πίεση, τους κραδασμούς, την επιτάχυνση κ.ά.

Μετά το πέρας των αναλύσεων, όλα τα παραπάνω στοιχεία συγκλίνουν προς την ίδια κατεύθυνση: Η αλληλουχία και το είδος των ανωμαλιών που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της μοιραίας επανεισόδου του διαστημικού λεωφορείου στην ατμόσφαιρα, δείχνουν ότι όλα ξεκίνησαν από τη θερμική ασπίδα του αριστερού ακροπτέρυγου, ακριβώς στο σημείο όπου οι ανάλυση των οπτικών δεδομένων της εκτόξευσης έδειξε την πρόσκρουση με το κομμάτι του μονωτικού υλικού.

Ο πρώτος αισθητήρας που έδειξε ότι κάτι πάει στραβά, ήταν ένας μετρητής έντασης στο πρόσθιο τμήμα της πτέρυγας· συγκεκριμένα σε μία αλουμινένια δοκό που αποτελεί μέρος τη υποστηρικτικής δομής της θερμικής ασπίδας του σκάφους. Το στοιχείο αυτό συμβαδίζει με τη θεωρία ότι η δοκός λύγισε ελαφρώς, καθώς θερμός αέρας άρχισε να εισέρχεται στο φτερό από μία τρύπα που είχε προηγουμένως ανοίξει.

Αλλα στοιχεία συμβαδίζουν επίσης με τη θεωρία, όπως σημειώνει η ηλεκτρονική έκδοση της επιθεώρησης NewScientist. Για παράδειγμα, το αντικείμενο που παρατηρήθηκε από τα ραντάρ της NASA να κινείται δίπλα από το διαστημικό λεωφορείο, όταν αυτό βρίσκονταν σε τροχιά, κατά τη δεύτερη μέρα της αποστολής, δεν μπορεί να ήταν κάτι άλλο από κάποιο προστατευτικό πλακίδιο είτε κάποιος σύνδεσμος αυτών των πλακιδίων.

Επίσης, τα σημάδια των ανωμαλιών ξεκίνησαν τόσο νωρίς, ώστε θεωρείται πλέον βέβαιο ότι το πρόβλημα στη θερμική ασπίδα του Columbia εμφανίστηκε πριν την έναρξη της διαδικασίας επανεισόδου του στην ατμόσφαιρα της Γης. Παράλληλα, δεν υπάρχει καμία ένδειξη για πιθανή ζημιά κατά τη διάρκεια της παραμονής του σκάφους στο διάστημα, όπως για παράδειγμα μία πρόσκρουση με κάποιο μικρό μετεωρίτη.

Με αυστηρούς όρους, η θεωρία της Επιτροπής δεν αποδεικνύεται, παρά τη σύγκλιση των στοιχείων. «Είμαστε αρκετά προσεκτικοί ώστε να μην πούμε ότι το κομμάτι του μονωτικού υλικού άνοιξε μία τρύπα στο διαστημόπλοιο, γιατί δεν μπορούμε να το αποδείξουμε. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν το πιστεύουμε κιόλας», δήλωσε ο πρόεδρος της Επιτροπής, ναύαρχος Χαλ Γκέμαν.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ