Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Σημαντικές αστοχίες διαπιστώνει η ΓΣΕΒΕΕ στη μελέτη της McKinsey για την ανάπτυξη

Σημαντικές αστοχίες διαπιστώνει η ΓΣΕΒΕΕ στη μελέτη της McKinsey για την ανάπτυξη

Για παράβλεψη του ολιγοπωλιακού χαρακτήρα της ελληνικής οικονομίας, «εμμονή» ότι η αποδοτικότητα των επιχειρήσεων είναι ανάλογη του μεγέθους τους και στατική και μεθοδολογικά προβληματική χρήση των δεδομένων για το λιανεμπόριο επικρίνει η ΓΣΕΒΕΕ τη μελέτη της McKinsey «Η Ελλάδα 10 χρόνια μπροστά». Η Συνομοσπονδία αμφισβητεί επίσης το εάν η υιοθέτηση ελαστικών μορφών εργασίας θα οδηγήσει σε αύξηση της παραγωγικότητας.

Για παράβλεψη του ολιγοπωλιακού χαρακτήρα της ελληνικής οικονομίας, «εμμονή» ότι η αποδοτικότητα των επιχειρήσεων είναι ανάλογη του μεγέθους τους και στατική και μεθοδολογικά προβληματική χρήση των δεδομένων για το λιανεμπόριο επικρίνει η ΓΣΕΒΕΕ τη μελέτη της McKinsey «Η Ελλάδα 10 χρόνια μπροστά». Η Συνομοσπονδία αμφισβητεί επίσης το εάν η υιοθέτηση ελαστικών μορφών εργασίας θα οδηγήσει σε αύξηση της παραγωγικότητας.

Η ΓΣΕΒΕΕ εκτιμά ότι αυτές οι αστοχίες οδήγησαν σε ευρήματα τα οποία «αποκλίνουν σημαντικά από τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία».

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην κριτική της ΓΣΕΒΕΕ «εκτός από τον κατακερματισμό της επιχειρηματικότητας σε μικρή κλίμακα, που καταγράφει η έρευνα, μεγάλο δομικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας είναι και η ολιγοπώλησή της. Και σε αυτό δεν υπάρχουν επαρκείς απαντήσεις στη μελέτη της McKinsey».

Η ΓΣΕΒΕΕ αναφέρει στην κριτική της σχετικά για τα συμπεράσματα της μελέτης για το λιανεμπόριο ότι «η συγκεκριμένη μελέτη δίνει την εντύπωση ότι επιθυμεί να προωθήσει στην Ελλάδα μεγάλα καταστήματα λιανικής όταν στη χώρα μας, στην παρούσα τουλάχιστον συγκυρία, δεν φαίνεται να συντρέχουν ούτε οι οικονομικές και ούτε βέβαια οι κλιματολογικές συνθήκες που θα δικαιολογούσαν μία τέτοια πρωτοβουλία».

«Αντίθετα», υποστηρίζει, «λόγοι χωροταξικοί-οικιστικοί καθώς και οικολογικοί αλλά και αισθητικοί μάλλον μας απωθούν από τη δημιουργία τεράστιων καταστημάτων. Και ας μην ξεχνάμε πως τα κεφάλαια που χρηματοδοτούν τέτοια έργα διαγράφουν την «πορεία του χελιδονιού» μεταναστεύοντας κάθε φορά που οικονομική συγκυρία δεν είναι η κατάλληλη ενώ οι μικρές επιχειρήσεις (εμπορικές, μεταποιητικές, τουριστικές) είναι εδώ και μένουν».

Η ΓΣΕΒΕΕ αναφέρει ότι η εξέταση των δεδομένων για το λιανεμπόριο σε εγχώριο αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο σε ένα και μόνο έτος (2007) που παρουσιάζει η μελέτη είναι στατική, δεν πληροφορεί για το πώς διακυμάνθηκε η Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία τα τελευταία χρόνια και συνεπώς δεν είναι δυνατόν να οδηγήσει σε ασφαλή συμπεράσματα.

Επίσης, συμπληρώνεται ότι «η εμμονή της μελέτης ότι δηλαδή το μικρό μέγεθος των επιχειρήσεων τις καθιστά αυτομάτως και λιγότερο αποδοτικές δε φαίνεται να αποτελεί κοινώς αποδεκτή θέση στη διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία, αλλά μικρές και μεγάλες αντιμετωπίζουν προβλήματα και αντιπαραβάλλουν πλεονεκτήματα».

Παράλληλα, συνεχίζει, «η χρήση των αριθμών δεν λέει πάντα την αλήθεια, ιδιαίτερα όταν οι χώρες που διαμορφώνουν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο έχουν επιλεχθεί χωρίς να έχουν σταθμιστεί με κάποιο συγκεκριμένο κριτήριο όπως το μέγεθος του πληθυσμού ή τα διαμορφωμένα καταναλωτικά πρότυπα ή όταν δεν έχει ληφθεί καθόλου υπόψη το μέγεθος της παραοικονομίας. Από την άλλη πλευρά βέβαια, αυτό σε καμία περίπτωση δε σημαίνει πως η παραγωγικότητα του λιανεμπορίου στην Ελλάδα δε χρήζει βελτίωσης».

Η Συνομοσπονδία τονίζει επίσης πως αν δεν ενισχυθεί το επίπεδο του διαθέσιμου εισοδήματος δεν είναι δυνατόν να αυξηθούν τα έσοδα της λιανικής, ιδιαίτερα όταν η εξαιρετικά δυσμενής οικονομική συγκυρία έχει διαμορφώσει τις προσδοκίες των καταναλωτών στο χειρότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών.

Επιπλέον, αναφέρει ότι η υιοθέτηση πρακτικών ευέλικτης εργασίας ως μέτρο για την τόνωση του τζίρου των επιχειρήσεων και της απασχόλησης «είναι βέβαιο πως επιφέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα, θυσία μάλλον μεγάλη για να αντισταθμιστεί από μία αμφίβολη αύξηση της παραγωγικότητας».

Η ΓΣΕΒΕΕ αναφέρει επίσης ότι στη μελέτη παρουσιάζονται οι τομείς ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλον χωρίς την αλληλοεπίδραση που υπάρχει.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο