Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Ferrari F60: O γόρδιος δεσμός της Scuderia

Ferrari F60: O γόρδιος δεσμός της Scuderia

Το σύστημα KERS μοιάζει με βαρόμετρο της προσεχούς σεζόν της Formula 1 και η καθυστέρηση εξέλιξής του από την ομάδα του Maranello κάνει ιδιαίτερα περίπλοκο τον τελικό σχεδιασμό, την εξέλιξη και τη ρύθμιση του νέου της μονοθεσίου. Η Scuderia έχει, ήδη, αρκετό χαμένο έδαφος που πρέπει να καλύψει.

Πάνος Ν. Διαμάντης

Δεν υπάρχει τίποτα που να κρύβει την ανησυχία της Ferrari μπροστά στους δυόμισι μήνες πιεστικής και αγχωτικής εργασίας που την περιμένουν ενόψει μιας πρόκλησης που φαντάζει για τη Scuderia πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με τις υπόλοιες ομάδες. Την πρόκληση να ξεκλειδώσει τη δυναμική της νέας Ferrari F60 μέχρι να ξεκίνήσει η νέα σεζόν της Formula 1, στις 29 Μαρτίου στη Μελβούρνη της Αυστραλίας.


Η πρόκληση είναι μεγαλύτερη για την ιταλική ομάδα σε σχέση με τους περισσότερους ανταγωνιστές της διότι δοκίμασε για πρώτη φορά το Σύστημα Ανάκτησης Κινητικής Ενέργειας (KERS) με αρκετή καθυστέρηση – την 12η Ιανουαρίου 2009, την ημέρα παρουσίασης της F60 στην πίστα του Mugello. Η κατασκευή και εξέλιξη του KERS, σε συνεργασία με τη Magnetti Marelli, καθυστέρησε χαρακτηριστικά στην Ιταλία και ήδη η Ferrari ξεκινά την προετοιμασία για τη νέα σεζόν έχοντας χάσει αρκετό έδαφος.


Οι κύριοι αντίπαλοί της είχαν ήδη κάνει δοκιμές με το KERS από τον Νοέμβριο κιόλας, με αποκορύφωμα τη BMW Sauber η οποία το Δεκέμβριο όχι μόνο είχε αφομοιώσει το σύστημα στο υβριδικό της μονοθέσιο, αλλά είχε φτάσει σε σημείο να κάνει ακόμα και δοκιμές στρατηγικής με αυτό, σε πλήρεις προσομοιώσεις αγώνα!


Δεν είναι τυχαίο ότι η Ferrari παρουσίασε το νέο της μονοθέσιο όσο το δυνατόν συντομότερα. Θέλησε να κερδίσει όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο δοκιμών την πίστα. Επίσης, δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ο πρόεδρος της Ferrari, Luca di Montezemolo, πρωτοστάτησε τους προηγούμενους μήνες στην προσπάθεια να αναβληθεί η χρήση του KERS για το 2010, ούτε είναι τυχαίο ότι η BMW Sauber αρνήθηκε κατηγορηματικά να ψηφίσει οποιοδήποτε τέτοιο ενδεχόμενο.


Για να διαπιστώσουμε τη σπουδαιότητα του συστήματος KERS και της αφομοίωσής του στα μονοθέσια του 2009, είναι σκόπιμο να εξετάσουμε την επίδραση που αυτό ασκεί στην γενικότερη φιλοσοφία σχεδιασμού και ρυθμίσεων των νέων μονοθεσίων.


Πρόκληση Ι: Η αφομοίωση του KERS στην F60


Το KERS είναι ουσιαστικά ένα σύστημα που αποθηκεύει ενέργεια από το φρενάρισμα και, με το πάτημα του κουμπιού Κ στο τιμόνι του μονοθεσίου, ο οδηγός μπορεί να έχει ώθηση 80 ίππων για περίπου επτά δευτερόλεπτα ανά γύρο.


Ωστόσο, η μεγάλη πρόκληση δεν είναι η εξέλιξη του συστήματος ώστε αυτό να είναι αποδοτικό. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η αφοσμοίωσή του στο μονοθέσιο. Το KERS ζυγίζει 30-70 κιλά και δεν μπορεί παρά να τοποθετηθεί πίσω από τον οδηγό και ψηλά, αυξάνοντας απευκταία το κέντρο βάρους.


Το πρόβλημα είναι ότι οι ομάδες πρέπει να μεταφέρουν, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά των νέων slicks ελαστικών της Bridgestone, όσο το δυνατόν περισσότερο βάρος προς τα εμπρός. Και με το μεγάλο βάρος του KERS χάνουν πολύ από το διαθέσιμο έρμα που θα είχαν για την εξισορρόπηση της κατανομής βάρους.


Η έλλειψη εμπειρίας της Ferrari από την αφομοίωση του KERS είναι ιδιαίτερα κρίσιμη. Προφανώς έχει κάνει ξεκάθαρους σχεδιαστικούς υπολογισμούς στο Maranello, ωστόσο για τα θέματα της γενικής ρύθμισης και συμπεριφοράς του μονοθεσίου δεν μπορούν να υπάρξουν σαφείς ενδείξεις, παρά μόνο στην πίστα.


Από την τοποθέτηση του KERS και κατά συνέπεια από την κατανομή βάρους εξαρτάται και η θέση άλλων, σημαντικών μερών του μονοθεσίου, εξαρτάται η αεροδυναμική φόρτιση που θα πρέπει να ασκούν οι πτέρυγες σε κάθε άξονα και, μεταξύ άλλων, εξαρτάται και η ρύθμιση της ανάρτησης.


Ο χρόνος είναι πολύ πιεστικός για όλη αυτή τη διεργασία και τα λόγια του αγωνιστικού διευθυντή Stefano Domenicali, λίγες μέρες μετά την παρουσίαση της F60, αντηχούν εκείνα που είχε κάνει ο Luca di Montezemolo πολλές εβδομάδες νωρίτερα: Το κόστος του KERS είναι διπλάσιο από αυτό που υπολογίζαμε, είπε ο S. Domenicali.


Είναι η χειρότερη δυνατή στιγμή για να εισάγουμε ένα τέτοιο νέο σύστημα. Δεν έχει τίποτα κοινό με τα συστήματα που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα παραγωγής.


Έπειτα, ο Ιταλός είπε ότι μόλις ξεκίνησε η παγκόσμια οικονομική κρίση οι περισσότερες ομάδες ήθελαν να απαλλαγούν από το KERS αλλά η BMW επέμενε. Ωστόσο, ένας εσωτερικός κανονισμός του συνδέσμου των ομάδων (FOTA) απαιτεί ομοφωνία για να αλλάξουν οι κανονισμοί μέσα σε 12 μήνες.


Η πολύπλευρες επίδρασεις του KERS


Τώρα (και με βάση την επιτυχία της αφομοίωσης του KERS) είναι ο καιρός που θα πιστοποιηθεί κάτι πολύ κρίσιμο – ο τρόπος με τον οποίο θα χρησιμοποιεί η Ferrari F60 τα ελαστικά. Πέρσι η Ferrari F2008 είχε το πλεονέκτημα να φθείρει λιγότερο τη γόμα, διατηρώντας την σε ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας για περισσότερους γύρους (σε σχέση με τη McLaren). Όμως, είχε το μειονέκτημα να μην φέρνει τα ελαστικά αρκετά γρήγορα στην ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας.


Ο Aldo Costa, τεχνικός διευθυντής στο Maranello, λέει: Η γενική φιλοσοφία κατασκευής του αυτοκινήτου μπορεί να οδηγήσει στα οφέλη που είχαμε στο παρελθόν. Προσπαθούμε να τα διατηρήσουμε και να εξελιχθούμε στους τομείς που ήμασταν λιγότερο ισχυροί.


Φυσικά, στην αναζήτηση της ιδανικής χρήσης των ελαστικών -την οποία επηρεάζει η κατανομή βάρους (και συνεπώς το KERS) και οι ρυθμίσεις της αεροδυναμικής και της ανάρτησης- παίζουν ρόλο και τα ίδια τα ελαστικά. Τα εμπρός Bridgestone, χωρίς αυλακώσεις πια, προσφέρουν πλέον πολύ υψηλότερα επίπεδα πρόσφυσης – τόσο που οι ομάδες αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες στην μεταφορά αρκετού βάρους εμπρός.


Η Ferrari βρίσκεται στη δίνη αυτού του προβλήματος. Μειώσαμε την επίδραση του KERS στο μονοθέσιο στο μικρότερο δυνατό, είπε ο Gilles Simon, επικεφαλής του τμήματος κινητήρα της Scuderia. Είναι πολύ περίπλοκο σύστημα και δεν το έχουμε εξελίξει ακόμα στην πίστα. Έχουμε πολλή δουλειά, συμπλήρωσε.


Ο Νικόλας Τομπάζης, αρχισχεδιαστής της Scuderia, υποστήριξε: Προφανώς το βάσανο με το KERS είναι μεγάλο. Έχουμε να κάνουμε με περισσότερα από 30 κιλά βάρους. Έχουμε κάνει αρκετή δουλειά εξέλιξης για να τοποθετήσουμε το σύστημα και να αντισταθμίσουμε τα μειονεκτήματά του.


Κι ο Felipe Massa, μετά την πρώτη του οδηγική επαφή με την F60, συμπλήρωσε: Η χρήση του KERS ήταν ο βασικός τομέας ανησυχίας – το χρησιμοποιήσαμε λίγο αλλά αυξάναμε διαρκώς την ισχύ και την απόδοση. Το σύστημα αυτό, καθώς και οι νέες αεροδυναμικές προδιαγραφές, αλλάζουν τον τρόπο που οδηγούμε και προσεγγίζουμε το μονοθέσιο. Με τόσες αλλαγές, οι πρώτες δοκιμές είναι πολύ, πολύ δύσκολες.


Ατυχώς για τη Ferrari, πρέπει να δωθούν απαντήσεις και να εφαρμοστούν λύσεις για το παραπάνω πρόβλημα μέχρι τις 27 Μαρτίου, όταν και θα αρχίσει το τριήμερο του Αυστραλιανού Grand Prix, διότι από εκείνο το χρονικό σημείο και μέχρι το τέλος του πρωταθλήματος οι δοκιμές απαγορεύθηκαν, για λόγους μείωσης του κόστους.


Η χρήση του KERS για το 2009 δεν είναι υποχρεωτική – ωστόσο κάθε ομάδα πρέπει να εξελίξει το σύστημα για να μην χάσει το τρένο του ανταγωνισμού. Ανάλογα με την απόδοση και την επίδρασή του στα διάφορα σιρκουί, οι ομάδες θα αποφασίζουν αν θα το χρησιμοποιούν ή όχι.


Στη Ferrari δεν έχουν ακόμα την πολυτέλεια επιλογής. Όταν διαπιστώσουμε ότι η απόδοση που εγγυάται το KERS είναι αντίστοιχη των προσδοκιών μας, τότε θα το χρησιμοποιήσουμε, είπε ο S. Domenicali. Και συνέχισε: Στόχος μας είναι να βρισκόμαστε στη μάχη των κορυφαίων ομάδων. Φέτος αυτό θα είναι πιο περίπλοκο και πιο δύσκολο. Πρέπει να αντικρύσουμε τη σεζόν με ταπεινότητα, χωρίς να επαναπαυόμαστε στις δάφνες μας.


Οι δοκιμές μειώθηκαν στα 15.000 χιλιόμετρα [το χρόνο] και απαγορεύθηκαν κατά τη διάρκεια της σεζόν, συνεπώς πρέπει να είμαστε όσο το δυνατόν πιο αποδοτικοί. Πρέπει να χρησιμοποιούμε τους εξομοιωτές στο εργοστάσιο περισσότερο από τις προηγούμενες χρονιές.


Οι οδηγοί θα συμβάλλουν περισσότερο. Αν τα συστήματά μας είναι 100% αποδοτικά, οι οδηγοί μας θα έχουν μεγαλύτερο εύρος απόδοσης. Θα αποφασίζουν πότε να χρησιμοποιούν το KERS. Θα έχουν νέα ελαστικά. Αναμφίβολα, τη νέα σεζόν ο ρόλος τους θα είναι κρισιμότερος. Θέλουμε να κατανοήσουμε τη δυναμική του KERS. Όμως ο πρώτος στόχος που πρέπει να επιτύχουμε είναι να έχουμε ένα μονοθέσιο όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστο, κατέληξε ο Ιταλός.


Πρόκληση ΙΙ: Τα προβλήματα αξιοπιστίας


Η Scuderia προέρχεται από μια σεζόν που η αναξιοπιστία της F2008 της κόστισε το πρωτάθλημα οδηγών, αν θυμηθούμε -μεταξύ άλλων- την έκρηξη του κινητήρα του Felipe Massa λίγα χιλιόμετρα πριν κερδίσει το GP Ουγγαρίας. Ατυχώς, η Ferrari F60 -ο κινητήρας της οποίας από φέτος θα πρέπει να αντέχει για τρεις διαδοχικούς αγώνες- ξεκίνησε παρουσιάζοντας αρκετά προβλήματα στις πρώτες της δοκιμές.


Το μονοθέσιο συμπλήρωσε μόλις 100 χιλιόμετρα και η τεχνική ομάδα της Scuderia έκανε συναπτές συσκέψεις. Ο Βραζιλιάνος είπε, σχετικά: Ελπίζω στις δοκιμές της Πορτογαλίας την επόμενη εβδομάδα να έχουμε ένα μονοθέσιο ικανό να πετύχει καλύτερο γυρολόγιο και ικανό να βρίσκεται στην πίστα από το πρωί μέχρι το απόγευμα.


Η βελτίωση της αξιοπιστίας θα έχει σε βαθμό αντίστοιχο του KERS την προσοχή της Ferrari στις πέντε προγραμματισμένες δοκιμές της ιταλικής ομάδας αρχικά στο Αγκάρβε από την προσεχή Δευτέρα (19/10) και έπειτα δύο φορές στο Μπαχρέιν, στη Χερέθ και τελος στη Βαρκελώνη. Οκτώ από αυτές τις ημέρες θα διεξαχθούν και δοκιμές εξέλιξης του αεροδυναμικού συνόλου του μονοθεσίου. Όμως η αεροδυναμική δεν ήταν ποτέ πρόβλημα για τη Scuderia, τα τελευταία χρόνια.


Θα είναι ένας βαρύς χειμώνας για τη Ferrari.


auto.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο