Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΗ’)
Ο Οιδίποδας οδηγείται από την απόλυτη πτώση στη μέγιστη ανύψωση (αφηρωισμός) και καθιερώνεται ως προστάτης της αττικής γης
Το μεσαίο τμήμα του Οιδίποδος επί Κολωνώ καταλαμβάνουν οι σκηνές με τον Κρέοντα και τον Πολυνείκη.
Η Ισμήνη ανέφερε μόλις ήλθε ότι οι γιοι του Οιδίποδα διαφώνησαν, ότι επίκειται η μάχη για την πρωτοκαθεδρία στη Θήβα, καθώς και ότι νικητές, σύμφωνα με ένα χρησμό, θα αναδεικνύονταν εκείνοι που θα κατάφερναν να εξασφαλίσουν την υποστήριξη του ηλικιωμένου Οιδίποδα.
Αυτό προσπαθεί να πετύχει αρχικά ο Κρέοντας —ο σύμμαχος του Ετεοκλή και υπερασπιστής της Θήβας—, ο οποίος παρουσιάζεται ενώπιον του Οιδίποδα με κύρια χαρακτηριστικά του τη βάναυση αυταρχικότητα του αφέντη και τη συμφεροντολογική κολακεία.
Όμως, ο Οιδίποδας δεν πείθεται, και τότε ο Κρέοντας αρπάζει την Αντιγόνη και την Ισμήνη για ομήρους.
Τελικά, χάρη στην επέμβαση του Θησέα οι δύο κοπέλες επιστρέφουν στον πατέρα τους και το δίκαιο αποκαθίσταται.
Εντελώς αντίθετη από τη δεσποτική εμφάνιση του Κρέοντα είναι η παρουσία του Πολυνείκη, ο οποίος οδηγεί από την ξενιτιά ένα στρατό εναντίον της πατρίδας του.
Αυτός ο γιος συνταράσσεται όταν αντικρίζει τον πατέρα του, τον οποίον κάποτε ο ίδιος άφησε να φύγει σε άθλια κατάσταση.
Έχοντας συνείδηση της ενοχής του, ικετεύει το γέροντα να του προσφέρει με τη βοήθειά του τη σωτηρία και τη βασιλεία.
Ο βασανισμένος γέροντας μένει πολλή ώρα σιωπηλός, κι έπειτα ξεσπά, αφήνει να εκδηλωθεί το άγριο μίσος του για το γιο του.
Με μια κατάρα τον στέλνει στην καταστροφή: θα γίνει φονιάς του αδελφού του και θα φονευθεί από το χέρι του αδελφού του.
Ο Πολυνείκης, συντετριμμένος, εγκαταλείπει τη σκηνή, αφού πρώτα παρακαλεί τις αδελφές του να φροντίσουν για την ταφή του και τις αρμόζουσες νεκρικές τιμές.
Στο τελευταίο μέρος του έργου λαμβάνει χώρα ο εντυπωσιακός και υπερφυσικός θάνατος του Οιδίποδα μέσα σε βροντές και αστραπές (διοσημία).
Ο Θησέας ακολουθεί ως συνοδός τον Οιδίποδα, ενόσω αυτός βαδίζει προς το μυστήριο του θανάτου του, που σημαίνει την είσοδο σε μια ανώτερη ζωή.
Ο Οιδίποδας οδηγείται από την απόλυτη πτώση στη μέγιστη ανύψωση (αφηρωισμός) και καθιερώνεται ως προστάτης της αττικής γης.
Το έργο ολοκληρώνεται με τον Θησέα να παρηγορεί τρυφερά τις κόρες του μακαρίτη και να εγγυάται την προστασία τους.
*Στη φωτογραφία του παρόντος άρθρου, ο Βασίλης Κανάκης (Θησέας), η Όλγα Τουρνάκη (Αντιγόνη), ο Αλέξης Μινωτής (Οιδίπους), η Άννα Μακράκη (Ισμήνη) και ο χορός στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου («Οιδίπους επί Κολωνώ» 1975 – Αρχείο Εθνικού Θεάτρου).
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Α’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Β’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Γ’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Δ’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Ε’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΣΤ’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Ζ’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Η’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Θ’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Ι’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΑ’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΒ’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΓ’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΔ’)
Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΕ’)
- Μπενίτεθ: «Πρέπει να προσεγγίσουμε με τη σωστή νοοτροπία τα παιχνίδια – Να μην κάνουμε ανόητα λάθη»
- Αγρότες: Μπλόκο και στις Μικροθήβες – Παρέκαμψαν τα ΜΑΤ και έκλεισαν την Εθνική Οδό – «Δεν κάνουμε βήμα πίσω»
- Νότια Αφρική: Ένοπλοι σκότωσαν 11 άτομα, ανάμεσά τους και ένα 3χρονο παιδί σε ξενώνα
- Ο Μάικλ Τζόρνταν σε νομική μάχη με τη NASCAR
- Άννα Βίσση: Η αποθεωτική πρεμιέρα για τα 10 χρόνια «Hotel Ερμού»
- Κακοκαιρία Byron: Ξεπέρασε τα 260 χιλιοστά το ύψος της βροχής στη Βλυχάδα Αττικής



