Θεωρώντας, ίσως, ότι με τη βράβευση του 12 Χρόνια Σκλάβος έχει εκτελέσει το «καθήκον» της, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου αποφάσισε να προκρίνει στα Όσκαρ ιστορίες λευκών ανδρών, αγνοώντας τόσο την αφροαμερικανική κοινότητα, όσο και τις γυναικείες ιστορίες και τις γυναίκες δημιουργούς.

Μεγάλος «απών» από τις υποψηφιότητες των βραβείων Όσκαρ είναι Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε. Εκτός από την Ρόζαμουντ Πάικ στην κατηγορία του Α’ Γυναικείου Ρόλου, η ταινία, μία σαρωτική και βίαιη κωμωδία για τις σχέσεις των δύο φύλων αγνοήθηκε σκανδαλωδώς. Δεν ήταν καν υποψήφια στην κατηγορία του Διασκευασμένου Σεναρίου (το οποίο είχε διασκευάσει η ίδια η συγγραφέας του βιβλίου, Τζίλιαν Φλιν), αφήνοντας ουσιαστικά μόνο άνδρες υποψηφίους στην κατηγορία.

Από τις κατηγορίες των ρόλων, τόσο των πρώτων, όσο και των δεύτερων απουσιάζει παντελώς η αφροαμερικανική κοινότητα. Το Selma (η ιστορία της πορείας του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ από το Σέλμα στο Μοντγκόμερι) έλαβε μία υποψηφιότητα για Καλύτερη Ταινία και άλλη μία για Καλύτερου Τραγουδιού, αλλά αγνοήθηκε σε όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες.

Σε μία περίοδο έντονων κοινωνικών εντάσεων στις ΗΠΑ, η Ακαδημία θα είχε την μοναδική ευκαιρία να δώσει μία υποψηφιότητα στην Άβα ντι Βερνέ, την αφροαμερικανή σκηνοθέτιδα του Selma. Θα ήταν η πρώτη φορά που μία Αφροαμερικανή γυναίκα σκηνοθέτης θα ήταν υποψήφια. Οι Χρυσές Σφαίρες το έκαναν. Η Ακαδημία, πάλι, όχι.

Άλλη μεγάλη έκπληξη ήταν η επιλογή της Μαριόν Κοτιγιάρ έναντι της Τζένιφερ Άνιστον και μάλιστα άλλη μία φορά για γαλλόφωνη ερμηνεία (για το Δύο Ημέρες, Μία Νύχτα των αδελφών Νταρντέν), δείχνοντας είτε ότι η Ακαδημία δεν είναι έτοιμη να αποδεχθεί την Άνιστον σε σοβαρούς ρόλους ή ότι απλά λατρεύει την Κοτιγιάρ.

Μεγάλη έκπληξη ήταν και η απουσία από την κατηγορία της καλύτερης animation ταινίας του The LEGO Movie, το οποίο αγάπησαν οι κριτικοί για την ειρωνική ματιά του.

Στην κατηγορία του Α’ Ανδρικού Ρόλου θα περίμενε κανείς να βρει είτε τον Τζέικ Τζίλενχαλ (Nightcrawler), είτε τον Ντέιβιντ Ογιελόγουο (Selma) ή ακόμα και τον Ρέιφ Φάινς που άξιζε μία υποψηφιότητα για το Ξενοδοχείο Grand Budapest. Ωστόσο, η Ακαδημία επέλεξε στη θέση τους τον Μπράντλεϊ Κούπερ για το American Sniper, ταινία που φάνηκε να αρέσει πολύ στα μέλη της Ακαδημίας που της χάρισαν συνολικά έξι υποψηφιότητες.

Η Ακαδημία επέλεξε, επίσης, να δώσει διπλή υποψηφιότητα στον Αλεξάντερ Ντεπλά για τη μουσική του στο Παιχνίδι της Μίμησης και στο Ξενοδοχείο Grand Budapest, αλλά καμία για την απίστευτη δουλειά του Αντόνιο Σάντσεζ στο Birdman.

Άλλη μία ταινία που θεωρείται ότι αδικήθηκε είναι και το Interstellar. Ναι, απέσπασε υποψηφιότητες σε αρκετές τεχνικές κατηγορίες, αλλά όχι σε βασικές, όπως της Σκηνοθεσίας ή της Καλύτερης Ταινίας.

Πάντως, φέτος η Ακαδημία επέλεξε πιο ανεξάρτητες και μικρές ταινίες, έξυπνες παραγωγές, ευφυείς και ιδιαίτερες κωμωδίες (όπως το Birdman και το Ξενοδοχείο Grand Budapest), αντί για τις μεγάλες στούντιο παραγωγές.

Αγγελική Στελλάκη

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ