Grand Prix Ιαπωνίας 2012: Ο ρόλος της στρατηγικής και των ελαστικών στη νίκη του S. Vettel
Μία ματιά στα δεδομένα των μηχανικών της Pirelli αποδεικνύει πως η στρατηγική των ομάδων (όσον αφορά τα ελαστικά) είχε βασικό ρόλο στην έκβαση του αποτελέσματος, το οποίο ανακάτεψε, ξανά, την τράπουλα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος της F1 στη Suzuka.
Ο Sebastian Vettel (Red Bull – Reault) μείωσε τη διαφορά του στους 4 βαθμούς από την κορυφή του πρωταθλήματος και ενώ απομένουν 5 αγώνες. Το αποτέλεσμα αυτό το κατάφερε μετά τη νίκη του στην Ιαπωνία και αφού ακολούθησε στρατηγική δύο pit stop.
Η Στρατιγική και τα Pit Stops των ομάδων
Ο παγκόσμιος πρωταθλητής του 2011, ξεκίνησε από pole position με μαλακά ελαστικά (Pirelli P Zero Yellow – Κίτρινα) και στη συνέχεια, ολοκλήρωσε δύο stint με σκληρά (P Zero Silver – Ασημένια). Επίσης, ο S. Vettel σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο του αγώνα στον προτελευταίο γύρο με τη σκληρή γόμα των ελαστικών.
Οι μόνοι οδηγοί που ξεκίνησαν με τα σκληρότερα ελαστικά ήταν οι Jean-Eric Vergne (Toro Rosso – Ferrrari ), Charles Pic (Marussia – Cosworth) και Michael Schumacher (Mercedes AMG GP) από τη 19η, 21η και 23η θέση αντίστοιχα.
Αλλαγή τακτικής είχαμε και για τον Mark Webber της Red Bull – Renault, όταν το αυτοκίνητο ασφαλείας βγήκε στην πίστα. Ο Αυστραλός «φόρεσε» τη σκληρή γόμα για να μείνει περισσότερο στην πίστα. Επανήλθε στη 19η θέση. Έκανε τη δεύτερη στάση του για σκληρά ελαστικά στον 26ο γύρο και τελικά τερμάτισε 9ος.
Οι πρώτοι από τους κορυφαίους οδηγούς που ήρθαν στα pits ήταν οι Jenson Button (McLaren – Mercedes) και Kimi Raikkonen (Lotus – Renault), οι οποίοι άλλαξαν ελαστικά από μαλακή σε σκληρή γόμα στο 13ο γύρο.
Ο Kamui Kobayashi (Sauber – Ferrari), ο οποίος έκανε ένα εντυπωσιακό ξεκίνημα που τον έφερε στη δεύτερη θέση στο grand prix της πατρίδας του επισκέφθηκε τα pits ένα γύρο αργότερα. Οδηγώντας τον αγώνα, ο S. Vettel έκανε στάση για σκληρά ελαστικά στο 17ο γύρο και κατάφερε να επανέλθει στην κορυφή χάρη στην ταχύτητα της ομάδας της Red Bull στα pits.
Ο τελευταίος οδηγός που άλλαξε από μαλακά σε σκληρά ελαστικά στον πρώτο γύρο των pit stop ήταν ο Timo Glock (Marussia – Cosworth), ο οποίος κράτησε τα κίτρινα ελαστικά με τα οποία ξεκίνησε για 20 γύρους με πλήρες φορτίο καυσίμου.
Ο S. Vettel έκανε την τελευταία στάση για σκληρά ελαστικά στον 37ο γύρο και στη συνέχεια ξαναβρέθηκε στην κορυφή με τον Felipe Massa της Ferrari στη δεύτερη θέση έχοντας σταματήσει ένα γύρο νωρίτερα, αφού ανέβηκε οκτώ θέσεις κατά τη διάρκεια του αγώνα (ξεκίνησε 10ος ).
Ο οδηγός ο οποίος κέρδισε τις περισσότερες θέσεις (συγκεκριμένα 12) ήταν ο M. Schumacher, ο οποίος και τερμάτισε 11ος ακολουθώντας μία στρατηγική που τον οδήγησε στο τέλος του αγώνα με μαλακά ελαστικά και ελάχιστα καύσιμα.
Ο οδηγός της Williams – Renault , Pastor Maldonado, ακολούθησε μία διαφορετική στρατηγική (παρόμοια με του Daniel Ricciardo της Toro Rosso και του Pedro De La Rosa της HRT), ολοκληρώνοντας τα δύο πρώτα stint με μαλακά ελαστικά και τους τελευταίους 20 γύρους με σκληρά. Έτσι πέτυχε ένα βαθμολογούμενο τερματισμό στην όγδοη θέση έχοντας ξεκινήσει 12ος.
Αν και στην Ιαπωνία ο καιρός είναι συχνά ευμετάβλητος, ο αγώνας πραγματοποιήθηκε σε θερμοκρασίες πίστας που ξεκινούσαν από 300ο C περίπου, αυξάνοντας τις απαιτήσεις για τα ελαστικά πέραν των ήδη υψηλών προκλήσεων λόγω της συνεχόμενης ροής στροφών υψηλών ταχυτήτων.
Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Paul Hembery σχολίασε: «Στην αρχή της χρονιάς, είχαμε το μεγαλύτερο ανταγωνισμό σε σεζόν στην ιστορία της F1, με επτά νικητές στους επτά πρώτους αγώνες».
«Τώρα, η αγωνία χτυπάει κόκκινο μετά το Ιαπωνικό Grand Prix όπου η Red Bull και ο Sebastian Vettel υιοθέτησαν στρατηγική δύο pit stop για να κερδίσουν τον αγώνα και να αυξήσουν τις πιθανότητές τους στο πρωτάθλημα».
«Πέρσι, προτιμήθηκε στρατηγική τριών pit stop, αλλά φέτος οι περισσότεροι οδηγοί επέλεξαν δύο επισκέψεις στα pits. Αυτό δείχνει τόσο τις επιδόσεις όσο και την αντοχή των P Zero στο σκληρότερο σιρκουί της χρονιάς από απόψεως πλευρικών φορτίων, παρόλο που οι γόμες είναι γενικά πιο μαλακές φέτος και οι θερμοκρασίες στην Ιαπωνία πολύ υψηλότερες σε σχέση με του 2011».
«Παρακολουθήσαμε μία θαυμάσια μάχη κατά τη διάρκεια των τελευταίων γύρων μεταξύ των K. Kobayashi και J. Button για την τρίτη θέση, η οποία κρίθηκε από τη στρατηγική, με τον Button να αξιοποιεί στο έπακρο ένα πιο καινούργιο σετ σκληρών ελαστικών».
«Θα θέλαμε να συγχαρούμε τον Kamui για τη πρώτη θέση της καριέρας του στο βάθρο, και μάλιστα στο Grand Prix της πατρίδας του και τον Felipe για το πρώτο βάθρο φέτος μετά από ένα θαυμάσιο αγώνα».