Η αναβίωση της παράδοσης στον Έβρο και τη Σαμοθράκη
Υπάρχουν πολλά έθιμα που αναβιώνουν και κρατούν την παράδοση ζωντανή σε όλο τον νομό.
ΔΗΜΟΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ
Κούρτα
Κατά τη διάρκεια του Μαΐου και του Ιουνίου γίνονται σε όλο το νησί τα κούρτα, δηλαδή το κούρεμα των ζώων, το οποίο συνοδεύεται από γλέντια και από προσφορά κρέατος με πιλάφι στους παρευρισκόμενους.
ΔΗΜΟΣ ΤΥΧΕΡΟΥ
Τσιτσί (Τυχερό)
Τα τσιτσί συνδέονται με τον ερχομό των καλικαντζάρων στον επάνω κόσμο και παρομοιάζονται με πολύ μεγάλες γάτες, οι οποίες εμφανίζονται το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων και προκαλούν ζημιές σε όσα σπίτια δεν προσφέρουν λεφτά, όταν χτυπούν στους τοίχους τους. Ανήμερα τα Χριστούγεννα, χτυπούν οι καμπάνες σημαίνοντας το τέλος της κυριαρχίας αυτών των πλασμάτων, ενώ τα παιδιά του χωριού περιφέρονται με το τσατάλ, βέργα με διχάλα στο ένα άκρο της, και ένα ταψί στο οποίο συγκεντρώνουν τα κεράσματα και τραγουδούν Τσιτσί κολουντρί χάπε ντέρε σε ιγκούδιν (δηλαδή: Τσιτσί κολουντρί ανοίξτε την πόρτα, γιατί ξημέρωσε). Στο παρελθόν, εκείνοι που δεν άνοιγαν την πόρτα τους τιμωρούνταν παραδειγματικά με τη μεταφορά κάποιου αντικειμένου από την αυλή τους στο δρόμο ή στην πλατεία του χωριού. Σήμερα η σκανταλιά έχει μεγαλύτερη σημασία από αυτό καθαυτό το κέρασμα.
Κόλλιντα και Καλαντάρηδες (Φυλακτό)
Αντίστοιχο έθιμο με τα κάλαντα σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, οι καλαντάρηδες την παραμονή των Χριστουγέννων αφορούν στην περιφορά των νεαρών που πρόκειται να πάνε φαντάροι, κατά την οποία τραγουδούν το παραδοσιακό τραγούδι: Σαράντα μέρες έχουμι Χριστόν που καρτερούμι, κι αυτές σαράντα τώρα θέλω να τον τραγουδήσω. Χριστούγεννα, να Χριστούγεννα, Χριστός τώρα γεννιέται. Γεννιέτι και βαφτίζετι, στο μέλι και στο γάλα. Το μέλι το τρων οι άρχοντες, το γάλα οι αφεντάδες. Και μεις να σας τραγουδήσουμι, Χριστός να σας φυλάει, Και του χρόνου. Σκοπός των καλαντάρηδων είναι η συλλογή κάποιου χρηματικού ποσού, που θα έχουν στη διάθεσή τους όσο διαρκεί η θητεία τους, η οποία θεωρείται προθάλαμος της ωρίμανσής τους. Ετσι, το έθιμο συνδυάζει τον εορτασμό των Χριστουγέννων με το πέρασμα των νεαρών στην ενηλικίωση.
Έθιμο της Κορτοπούλας (Φυλακτό)
Σύμφωνα με την παράδοση, η Κορτοπούλα ήταν ένα όμορφο πλουσιοκόριτσο. Οι γονείς της δεν της επέτρεπαν να βγει από το σπίτι χωρίς τη συνοδεία κάποιου υπηρέτη τους, γεροδεμένου νέου με άγρια έκφραση και μελαμψό δέρμα, ο οποίος είχε δεμένο ένα κουδούνι στην πλάτη του και κρατούσε ένα μπαστούνι. Η Κορτοπούλα και ο Αράπης, όπως είναι γνωστά τα δύο κεντρικά πρόσωπα, είναι ρόλοι που υποδύονται άνδρες φορώντας την αντίστοιχη μεταμφίεση, η μεν Κορτοπούλα με τα χοντρά πολύχρωμα ενδύματα της φυλακτιώτικης γυναικείας ενδυμασίας, ο δε Αράπης με μουντζουρωμένο συχνά το πρόσωπο κρατώντας το τζιουμάνι, μαγκούρα από ξύλο κρανιάς την οποία αλείφει με κρόκο αβγού. Το ζευγάρι συνοδεύουν αποκλειστικά άνδρες, οι οποίοι τραγουδούν: Σε αρχόντων σπίτια βγαίνουμε, σε αρχοντικά θα πάμε, μαρί Κορτοπούλα κι γκιζέλκα Στερνοπούλα και περνούν από τα σπίτια του χωριού για κεράσματα. Κατά τη διάρκεια της πομπής, χωριανοί προσπαθούν να αποσπάσουν την Κορτοπούλα από τον Αράπη ή να τη θωπεύσουν, ενώ ο Αράπης προσπαθεί να τους αποτρέψει χρησιμοποιώντας τη μαγκούρα του. Η αλειμένη με κρόκο μαγκούρα αφήνει σημάδι πάνω σε όποιον ακουμπήσει. Αυτό είναι και το στίγμα της αποτυχίας του να κλέψει την Κορτοπούλα.
Η περιοδεία της Κορτοπούλας γίνεται μετά τη λειτουργία των Χριστουγέννων, ενώ η αναβίωση του εθίμου από το 1991 οφείλεται στην πρωτοβουλία της Πολιτιστικής Επιχείρησης Δήμου Τυχερού Πολύκεντρο.
Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ροδόπης-Έβρου
- Ομόνοια: Αποθήκη γεμάτη κλεμμένες ταυτότητες – 419 κλεμμένα έγγραφα και 14 κινητά
- Έλον Μασκ και Τζεφ Μπέζος σχεδιάζουν data center σε τροχιά
- Πηγές ΝΔ: Ο Μανόλη Χνάρης «αδειάζει» το ΠΑΣΟΚ – «Καταρρίφθηκε εκ των έσω το βασικό αφήγημα»
- Αγωνία στην ΑΕΚ ενόψει Παναθηναϊκού: Εκτός προπόνησης ο Σίλβα
- Συνάντηση Δούκα με την «ελπίδα» της ιταλικής αριστεράς, Σίλβια Σάλις
- Πιερρακάκης – ΠΑΣΟΚ: Άσο ημίχρονο, διπλό τελικό



