Στέλλα Βασαλάκη
Κάθε συζήτηση που αφορά το νυφικό ξεκινάει πάντα από το ύφασµα. Πόσο τέλεια υπηρετεί τις γραµµές του σχεδίου και αναδεικνύει το στιλ του φορέµατος; Πέφτει ανεπιτήδευτα ακολουθώντας το σώµα και αν ναι, είναι χυτό ή σχηµατίζει πτυχές; Με τι θα είναι κεντηµένο; Δεν είναι τυχαίο πως το ύφασµα είναι ο «κυρίαρχος του παιχνιδιού» και η επιλογή του σωστού είναι δύσκολος γρίφος. Για να µην πελαγώσετε, καταξιωµένοι στο είδος τους ειδικοί αναλαµβάνουν να σας ξεναγήσουν στον κόσµο του νυφικού υφάσµατος.
Αυτό που κάνει τη διαφορά
Κάθε ύφασµα έχει διαφορετικές ιδιότητες και ενδείκνυται για διαφορετικά σχέδια. Ο Αντώνης Νικολάου, ιδιοκτήτης του καταστήµατος The Best – Εισαγωγείς υφασµάτων, επισηµαίνει τα κρίσιµα σηµεία της επιτυχηµένης επιλογής: «Υπάρχει ατέλειωτη ποικιλία όσον αφορά την ποιότητα στα υφάσµατα, είτε είναι από φυσικές πρώτες ύλες είτε από συνθετικές. Αντίστοιχα υπάρχει µεγάλη γκάµα τιµών και φυσικά το κόστος αποτελεί έναν καθοριστικό παράγοντα στο τι επιλέγει κάποιος. Θεωρείται δεδοµένο ότι η υποψήφια νύφη, πριν αγοράσει το ύφασµα, έχει πρώτα καταλήξει στο σχέδιο του φορέµατος και κατόπιν συµβουλεύεται έναν έµπειρο επαγγελµατία στα υφάσµατα για το ποιο είναι το κατάλληλο. Για παράδειγµα, ορισµένα υφάσµατα δεν κάνουν για στενές γραµµές, µπορεί να ανοίξουν οι ραφές».
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που διαφοροποιούν µεταξύ τους τα υφάσµατα ακόµα κι αν ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Η πρώτη ύλη, ο τρόπος επεξεργασίας του υλικού, η ύφανση. Αλλά όπως αναφέρει η Σοφία Παπαδοπούλου, ιδιοκτήτρια του καταστήµατος Νεοτέξ – Εισαγωγείς υφασµάτων, «και η χώρα προέλευσης είναι πολύ καθοριστικός παράγοντας αναφορικά µε την ποιότητα, την όψη και την υφή που κάνουν τη διαφορά σε ένα ύφασµα. Η γαλλική δαντέλα έχει τελείως διαφορετική επεξεργασία, ντεσέν και κέντηµα από δαντέλες άλλης προέλευσης. Δεν είναι τυχαίο ότι παραµένει σταθερή επιλογή των µεγάλων µετρ της υψηλής ραπτικής. Επιπλέον φοριέται καλοκαίρι και χειµώνα. Το ίδιο ισχύει και για τα ολοµέταξα υφάσµατα από την Ιταλία, που είναι ακριβότερα αλλά πιο φίνα από τα µεταξωτά άλλων χωρών. Γι’ αυτό και δίνουν άλλη οντότητα στο νυφικό».
Τα µεταξωτά υφάσµατα πάντως κρατούν τα σκήπτρα, λέει η σχεδιάστρια Νάντια Τσέκα του Οίκου Στέλλα Τσέκα: «Το σατέν, η µουσελίνα, το τούλι είναι αέρινα, κατάλληλα για νυφικά σε µοντέρνο σχέδιο, σε ριχτή ή ίσια γραµµή, ωστόσο όχι πολύ στενή». Ο σχεδιαστής Βαγγέλης Ζολώτας από το Atelier Zolotas µας πληροφορεί ότι «τα µεταξωτά είναι ιδανικά για νυφικά γιατί δεν βάζουν περιορισµούς σε καµία στιλιστική επιλογή, ακόµα κι αν πρόκειται για µια δηµιουργία σε γραµµή Α, στενή ή φαρδιά». Το περίφηµο σουά σοβάζ (άγριο µετάξι) είναι πιο χοντρό από τα κλασικά µεταξωτά και στέκεται διατηρώντας τη φόρµα του σχεδίου. «Είναι σικάτο, αποπνέει ποιότητα και επιτρέπει στη νύφη να νιώθει άνετα όποιο κι αν είναι το σχέδιο», σχολιάζει η Κατερίνα Μποσινάκη, σχεδιάστρια του ατελιέ Kallie Marriage.
Οδηγός υφασμάτων για να μη χαθείτε
Δαντέλα: Θα δείτε και θα αγγίξετε διαφορετικά είδη και θα συµφωνήσετε ότι όλες είναι αρχοντικές. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Τόνια Αποστολίδου από το ατελιέ Casa della Sposa, «είναι διαχρονική. Μπορεί να αποδώσει οποιοδήποτε στιλ. Υπάρχει σε εκπληκτικούς τόνους του ιβουάρ, ενώ συνδυάζεται άψογα µε άλλα υφάσµατα».
Μια δαντέλα ροµαντική, όπως η σαντιγί, είναι «αέρινη και ανάλαφρη, ιδανική για ολόκληρο το νυφικό, για το µπούστο που µπορεί να πλαισιωθεί µε µια µπάσκα από ντραπέ ύφασµα ή για το φινίρισµα του πέπλου», λέει ο Δηµήτρης Χατζηδάκης από το ατελιέ Divinewear Collection.
Οι πιο βαριές και εντυπωσιακές δαντέλες, όπως η γκιπούρ, η ρεµπροντέ, η µακραµέ, σύµφωνα µε τον Μάριο Μπιτζάνη από τον οίκο Μπιτζάνη «αν και πιο χοντρές, έχουν αξεπέραστη οµορφιά και τώρα έχουν επανέλθει δυναµικά από τις δεκαετίες του’ 70 και του’ 80. Είναι κατάλληλες για νυφικά µε κλασικό σχέδιο ή πολύ προχωρηµένα και συνδυάζονται και µε άλλα υφάσµατα, όπως µουσελίνα, οργάντζα ή ταφτά».
Κρεπ: Συνήθως από βαµβάκι, µετάξι, µαλλί ή συνθετικό, συναντάται σε πολλές παραλλαγές, όπως κρεπ ντε σιν και κρεπ ζορζέτ. Πιο χοντρό από τη µουσελίνα, είναι κατάλληλο, όπως λέει η Βέρα Καλογεροπούλου από το Ατελιέ Γιώτα Καλογεροπούλου, για ντραπέ ή χυτά νυφικά σε αρχαϊκό ύφος.
Μουσελίνα: Αιθέριο, ντελικάτο ύφασµα, «δίνει αέρινη εικόνα σε στενά σχέδια νυφικών καθώς προβάλλει τη σιλουέτα. Η µουσελίνα έχει περισσότερα πλεονεκτήµατα από το κρεπ σατέν (µε το οποίο µοιάζει πολύ) ή τη ζορζέτα», αναφέρει η Βούλα Κωστούλα, ιδιοκτήτρια του ατελιέ Desir. Ενώ η Λιάνα Πατερώνη, σχεδιάστρια και ιδιοκτήτρια του ατελιέ Rita Pateroni, πιστεύει πως «είναι κοµψή από µόνη της. Έχει κίνηση, ωστόσο στέκει χωρίς ενισχύσεις, έχει διακριτική γυαλάδα, δεν προσθέτει όγκο και είναι τέλεια για χυτά σχέδια».
Μπροκάρ: Έτσι ονοµάζεται µια σειρά υφασµάτων µε ανάγλυφα σχέδια στην ύφανσή τους. Είναι στητό, βαρύ, ανθεκτικό, άκρως εντυπωσιακό και µεγαλοπρεπές. Κατάλληλο για πολύ κλασικά ή θεατρικά νυφικά εποχής, µπορεί να χρησιµοποιηθεί µόνο για το µπούστο ή τη φούστα.
Οργαντίνα & οργάντζα: Η οργαντίνα, που ονοµάζεται οργάντζα όταν είναι κολλαρισµένη, έχει πολλές παραλλαγές ανάλογα µε το βάρος, την ύφανση και τα φινιρίσµατά της. Είναι ανάλαφρη, διάφανη, στιλπνή, πιο ελαφριά από το σατέν. Επιπλέον, «ακολουθεί τις γραµµές του σώµατος, σε αντίθεση µε τα πιο άκαµπτα, σταθερά υφάσµατα που προσθέτουν όγκο, ίσως και χρόνια», λέει η ιδιοκτήτρια ατελιέ νυφικών Ελένη Κολλάρου. «Συνήθως χρησιµοποιούνται πολλά φύλλα οργάντζας µαζί γιατί δίνουν αέρα στην εµφάνιση. Επίσης κάνει υπέροχα ντραπαρίσµατα, ιδιαίτερα στο µπούστο, όπου δίνει την εντύπωση γλυπτού».
Παράλληλα είναι κατάλληλη για κλασικά αλλά και νεανικά σχέδια. «Ανταποκρίνεται στα ντραπαρίσµατα και τα βολάν το ίδιο καλά µε τα φορέµατα σε ίσια γραµµή δηµιουργώντας ένα πιο θηλυκό στιλ, ενώ µπορεί να φορεθεί όλες τις εποχές», επισηµαίνει η Πόπη Περράκη σχεδιάστρια και ιδιοκτήτρια του Costantino. Η Βίβιαν Μπουλκούρα επισηµαίνει και κάποια ακόµα συν: «Η οργάντζα από ζωικό µετάξι (όπως και η µουσελίνα) προσαρµόζεται στο σωµατότυπο και στο στιλ κάθε γυναίκας. Το νυφικό γίνεται πολύ ελαφρύ, σε αντίθεση µε τα φορέµατα από πιο βαριά υφάσµατα ή µε αυτά που απαιτούν επένδυση εσωτερικά προκειµένου να στέκονται».
Ραζµίρ: Ύφασµα που χρησιµοποιείται συχνά σε νυφικά µε µεγάλη ουρά. Οι Χρήστος Παγώνας και Χρήστος Βραχάµης εξηγούν πως «το ραζµίρ από µετάξι µε λίγο συνθετικό δίνει έναν ωραίο και επιθυµητό όγκο στο νυφικό, έχει λάµψη, µπορεί να συνδυαστεί µε πολλά άλλα υφάσµατα».
Σατέν: Στητό και αδιαφανές, το σατέν είναι ιδανικό για νυφικά σε αυστηρή γραµµή Α, πλούσιες φούστες ή στενά φορέµατα που ανοίγουν χαµηλά σε στιλ γοργόνας, καθώς και για το µπούστο. Η Αριάδνη Μακίνον, σχεδιάστρια του ατελιέ Shalimar, χαρακτηρίζει το σατέν «πολύ σικ στην αυθεντική µορφή του. Έχει µια υπέροχη γυαλάδα καθόλου κραυγαλέα. Επειδή απαιτεί µεγάλη µαεστρία στην κοπή του πατρόν και τη ραφή, αναδεικνύει στο έπακρο το καλό ράψιµο».
Ταφτάς: Από φυσικό ή συνθετικό µετάξι, δίνει όγκο, παράγει χαρακτηριστικό θρόισµα και υπάρχει σε µεγάλη ποικιλία παραλλαγών ανάλογα µε το βάρος του. «Ο καλής ποιότητας ταφτάς έχει φίνα υφή, στρώνει τέλεια και είναι ανθεκτικός», σχολιάζει η Κατερίνα Αντωνάκη, σχεδιάστρια του οίκου Fabiola.
Τούλι: Μεταξωτό ή πολυεστερικό, µπορεί να χρησιµοποιηθεί σε ένα νυφικό µε αµέτρητους τρόπους χάρη στις πολύπλευρες ιδιότητές του. «Είναι ιδανικό για ένα αέρινο νυφικό που δεν είναι εφαρµοστό στο σώµα, δίνει µια παραµυθένια, πριγκιπική αίσθηση και µπορεί να χρησιµοποιηθεί σε όλο το νυφικό, από το µπούστο µέχρι το πέπλο», σχολιάζει η Στέλλα Φλυτζάνη από το ατελιέ Ella – S.
gamos.gr