Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια προτείνει το ΚΕΠΕ

Τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια προτείνει το ΚΕΠΕ

Τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, προτείνει το ΚΕΠΕ, προκειμένου να αυξηθεί η τουριστική κίνηση προς τα νησιά, η οποία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις ακτοπλοϊκές μεταφορές, να διευκολυνθούν διάφορες επιχειρήσεις ως προς το κόστος μεταφοράς των προϊόντων τους, αλλά και για να μπορούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να ανταποκριθούν καλύτερα στις οικονομικές υποχρεώσεις τους και να παρέχουν ποιοτικότερες και φθηνότερες υπηρεσίες προς τους πολίτες.

Τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, προτείνει το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), προκειμένου να αυξηθεί η τουριστική κίνηση προς τα νησιά, η οποία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις ακτοπλοϊκές μεταφορές, να διευκολυνθούν διάφορες επιχειρήσεις ως προς το κόστος μεταφοράς των προϊόντων τους, αλλά και για να μπορούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να ανταποκριθούν καλύτερα στις οικονομικές υποχρεώσεις τους και να παρέχουν ποιοτικότερες και φθηνότερες υπηρεσίες προς τους πολίτες.

Το ΦΠΑ για τα εισιτήρια είναι σήμερα 13% για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα.

Το ποσό στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που πληρώνουν οι επιβάτες διαμορφώνεται ως ένα άθροισμα του καθαρού ναύλου, του επίναυλου 3% (σ.σ. το τέλος αυτό στα εισιτήρια αποδίδεται στο συνολικό ποσό των επιδοτήσεων για τις άγονες γραμμές στην ακτοπλοΐα) των εισφορών του ΟΛΠ, των λιμενικών τελών 2,5% και του ΦΠΑ που είναι σήμερα 13% για τους επιβάτες και 23% για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά. Από το ναύλο αυτό ορισμένη προμήθεια δίδεται στα τουριστικά πρακτορεία.

Το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), όσον αφορά τον καθαρό ναύλο, προτείνει αυτό να φορολογείται με την υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6,5% τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα οχήματα.

Επίσης προτείνει ο ΦΠΑ που επιβάλλεται πάνω στον επίναυλο, στα τέλη του ΟΛΠ αλλά και στα λιμενικά τέλη, να σταθεροποιηθεί σε όλα τα εισιτήρια στο μειωμένο ποσοστό 13%.

Όσον αφορά την ειδική φορολογική μεταχείριση των απομακρυσμένων νησιών όπου ισχύει ο μειωμένος ΦΠΑ κατά 30%, προτείνεται αυτός να επεκταθεί και στους ακτοπλοϊκούς ναύλους.

Έτσι, ο ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των επιβατών θα μπορούσε να μειωθεί από το 13% στο 9% και στα οχήματα και στα φορτηγά από το 23% που είναι σήμερα στο 16%.

Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη αναγνωρίσει τις ιδιαιτερότητες του νησιωτικού χώρου και ως αντιστάθμισμα στα ανταγωνιστικά μειονεκτήματα παραγωγικών μονάδων επιτρέπει την επιβολή χαμηλότερων συντελεστών ΦΠΑ.

Για τη νησιά του Αιγαίου πλην της Κρήτης (Νομούς Λέσβου, Χίου, Σάμου, Δωδεκανήσου, Κυκλάδων, Θάσου, Σαμοθράκης, Βόρειες Σποράδες και Σκύρο) οι συντελεστές του φόρου μειώνονται κατά 30%, δηλαδή ο πλήρης γίνεται 16%, ο μειωμένος 9% και ο υπερμειωμένος 5%.

Στην Ελλάδα σήμερα οι συντελεστές ΦΠΑ είναι τρεις: ο πλήρης 23%, ο μειωμένος 13% και ο υπερμειωμένος 6,5%.

Στον υπερμειωμένο συντελεστή υπάγονται αυτή τη στιγμή τα εισιτήρια των θεατρικών παραστάσεων, τα βιβλία, εφημερίδες και περιοδικές εκδόσεις δασμολογικών κλάσεων, η διαμονή σε ξενοδοχεία και παρόμοιους χώρους, καθώς επίσης και οι εργασίες για βιβλία, εφημερίδες και περιοδικές εκδόσεις της δασμολογικής κλάσης 4902.

Το ΚΕΠΕ αναφέρει επίσης άλλη μία πρόταση που θα μπορούσε να μειώσει το ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

Προτείνει να αξιοποιηθεί το «κρατικό ναυλολόγιο» που ισχύει σήμερα μόνο για τις άγονες γραμμές που επιδοτούνται και στα υπόλοιπα δρομολόγια κατ’ εκτίμηση και να επιβληθεί ανάλογα το ποσό του ΦΠΑ.

Το κρατικό ναυλολόγιο αντανακλά το βασικό κόστος στις τιμές των εισιτηρίων στις λεγόμενες άγονες γραμμές για τους επιβάτες της οικονομικής θέσης, στα οχήματα αλλά και στα φορτηγά.

Στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών τονίζουν ότι αυτή τη στιγμή οι αυξημένες τιμές καυσίμων στην ακτοπλοΐα, αλλά και του ΦΠΑ στα εισιτήρια, δημιουργούν αρνητικές συνθήκες στην αγορά που έχουν ως αποτέλεσμα της μείωση της επιβατικής κίνησης και το αυξημένο λειτουργικό κόστος των εταιρειών.

Υπογραμμίζουν επίσης ότι το κράτος οφείλει να παρέχει το αγαθό της μετακίνησης στους νησιωτικούς πληθυσμούς με ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση προκειμένου να δοθεί μεγαλύτερη ευκαιρία στις εταιρείες να αναπτυχθούν περισσότερο αλλά και για λόγους εθνικής ασφάλειας.

Η Ελλάδα έχει πάνω από 150 κατοικημένα νησιά τα οποία επικοινωνούν με τα διοικητικά περιφερειακά τους κέντρα αλλά και με την πρωτεύουσα μέσω της ακτοπλοΐας.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο