36

Το πρώτο διαστημικό σκάφος που αναπτύχθηκε από ιδιώτες φαίνεταί ότι κέρδισε τη Δευτέρα το Βραβείο Χ για ιδιωτικά διαστημόπλοια, καθώς ολοκλήρωσε τη δεύτερη απαιτούμενη πτήση του σε διάστημα μιας εβδομάδας.

To πυραυλοκίνητο SpaceShipOne απογειώθηκε από την έρημο Μοχάβε της Καλιφόρνια περίπου στις 17:00 ώρα Ελλάδας και ανήλθε σχεδόν κατακόρυφα πάνω από το ύψος των 100 χιλιομέτρων, το επίσημο όριο του Διαστήματος. Μιάμισι ώρα μετά την αναχώρηση το σκάφος επέστρεψε με ασφάλεια στην ίδια βάση.

Τα δέκα εκατομμύρια δολάρια του βραβείου θα απονεμηθούν στο πρώτο τριθέσιο σκάφος που θα πετάξει έξω από το όριο της ατμόσφαιρας τουλάχιστον δύο φορές σε διάστημα δύο εβδομάδων. Το SpaceShipOne φαίνεται ότι πέτυχε τον στόχο.

Το Ίδρυμα Χ οργάνωσε το διαγωνισμό με σκοπό να επιταχύνει την έρευνα για τα ιδιωτικά διαστημικά ταξίδια και τον διαστημικό τουρισμό.

Ο πρόεδρος της εταιρείας Virgin Ρίτσαρντ Μπράνσον ήδη ανακοίνωσε ότι θα δημιουργήσει την εταιρεία Virgin Galactic, την πρώτη εταιρεία εκδρομών στο Διάστημα, με στόλο από σκάφη που θα βασίζονται στο SpaceShipOne.

Το σκάφος αναπτύχθηκε από την Scaled Composites, την εταιρεία του πρωτοπόρου αεροναυπηγού Μπερτ Ρατάν, με χρηματοδότηση 20 εκατ. δολαρίων, κυρίως από τον σινιδρυτή της Microsof Πολ Αλεν.

Στην πτήση της Δευτέρας, το SpaceShipOne μεταφέρθηκε σε ύψος 15,2 δύο χιλιομέτρων συνδεδεμένο στο μητρικό του σκάφος White

Εκεί αποδεσμεύτηκε και πυροδότησε για 80 δευτερόλεπτα τον πυραυλοκινητήρα του, επιταχύνοντας μέχρι τα 3 ΜAX σχεδόν κατακόρυφα.

Η πτήση που πραγματοποίησε το σκάφος ήταν υποτροχιακή, δηλαδή είχε ταχύτητα ελαφρώς μικρότερη από αυτή που απαιτείται για να μπει το σκάφος σε τροχιά ή να ξεφύγει εντελώς από τη βαρύτητα της Γης.

Ο πιλότος είχε την εμπειρία της μηδενικής βαρύτητας για περίπου τρία λεπτά.

Πετώντας σαν ανεμοπλάνο το SpaceShipOne επέστρεψε στη βάση της Καλιφόρνια, όπου το υποδέχτηκαν με χειροκροτήματα στο διάδρομο τροχοδρόμησης ο Μπερτ Ρατάν, ο Ρίρσαρντ Μπράνσον και ο εμπνευστής του διαγωνισμού Πίτερ Διαμαντής.

Προκαταρκτικά δεδομένα από ραντάρ δείχνουν ότι το μέγιστο ύψος ήταν 114,64 χιλιόμετρα, ωστόσο η επίσημη μέτρηση θα ανακοινωθεί όταν ελεγχθούν τα όργανα του ίδιου του σκάφους.

Στον διαγωνισμό είχαν δηλώσει συμμετοχή πάνω από δέκα ακόμα ομάδες. Πολλές από αυτές φαίνεται ότι έχουν ήδη ακυρώσει τα σχέδιά τους για υποτροχιακές πτήσεις και προσπαθούν να προσαρμόσουν τα σκάφη τους ώστε να μπορούν να τεθούν σε τροχιά, κάτι που θεωρείται τεχνικά πολύ δυσκολότερο.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ