Στο επενδυτικό ραντάρ της BP και της Eni μέσω της Λιβύης έχουν μπει τα ελληνικά κοιτάσματα φυσικού αερίου αξιολογώντας τις επικείμενες ανακαλύψεις ως ευκαιρία για την κάλυψη των μεγάλων ενεργειακών αναγκών της Ευρώπης.

Οπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές των «ΝΕΩΝ» με ρόλο στις εν εξελίξει έρευνες για τον εντοπισμό πιθανών στόχων φυσικού αερίου στις θαλάσσιες παραχωρήσεις της Κρήτης και του Ιονίου Πελάγους, «οι πρόσφατες δηλώσεις του προέδρου της κρατικής εταιρείας πετρελαίου της Λιβύης (NOC) περί πρόθεσης να προτείνει στην Ελλάδα και την Αίγυπτο την ανάπτυξη αγωγών, μόνο τυχαίες δεν ήταν…».

Ο Φαρχάτ Μπενγκντάρα στη διάρκεια της συνέντευξής του στις 2 Νοεμβρίου στο CNBC Asia είπε πως η λιβυκή κρατική εταιρεία πετρελαίου εξετάζει την κατασκευή αγωγών που θα μεταφέρουν φυσικό αέριο στην Αίγυπτο και την Ελλάδα. Διεκδίκησε μάλιστα την είσοδο της Λιβύης και στο EastMed Gas Forum, όπου συμμετέχουν οι δύο προαναφερόμενες χώρες, το Ισραήλ, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ιορδανία και η Παλαιστίνη προκειμένου να διευκολύνει την ανάπτυξη των υποδομών φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο.

Συμφωνία ύψους 8 δισ.

Μία μέρα νωρίτερα, ο πρόεδρος της NOC σε ενεργειακή διάσκεψη στο Αμπου Ντάμπι ανακοίνωσε τη συμφωνία ύψους $8 δισ. με τη μεγάλη ιταλική ενεργειακή εταιρεία Eni για την ανάπτυξη κοιτάσματος φυσικού αερίου στη Δυτική Λιβύη.

Σημειωτέον ότι η Eni έχει ανακαλύψει στην Αίγυπτο το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, το Ζορ στην Αίγυπτο, μεγέθους 30 τρισ. κυβικών ποδιών (850 δισ. κυβικά μέτρα). Ο Μπενγκντάρα ανακοίνωσε επίσης και δεύτερη συμφωνία με την Eni και τον άλλο μεγάλο ενεργειακό κολοσσό, τη BP, για την ανάπτυξη υπεράκτιου πεδίου στη Μεσόγειο.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της NOC, τα αποθέματα αερίου της Λιβύης υπολογίζονται σε 80 τρισ. κυβικά πόδια (2 τρισ. κυβικά μέτρα).

Πηγές των «ΝΕΩΝ» θεωρούν ότι πίσω από τις δηλώσεις του αξιωματούχου της NOC βρίσκονται οι δύο πετρελαϊκοί κολοσσοί Eni και BP που επιδιώκουν τον ενεργειακό εφοδιασμό της διψασμένης για φυσικό αέριο Ευρώπης.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αφενός η πρόταση για αγωγό στην Ελλάδα δείχνει τις εκτιμήσεις των ομίλων για την ύπαρξη σημαντικών κοιτασμάτων στη χώρα μας, αφετέρου στόχος των πολυεθνικών είναι οι συνέργειες με τις πετρελαϊκές που ερευνούν τις παραχωρήσεις για τη μεταφορά προς την Ευρώπη και ποσοτήτων φυσικού αερίου που θα ανακαλυφθούν στην Κρήτη και στο Ιόνιο.

Εκτιμήσεις

Σύμφωνα με εκτιμήσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας στην Ελλάδα, οι στόχοι που έχουν εντοπιστεί στις θαλάσσιες παραχωρήσεις κρύβουν περί τα 70 με 90 τρισ. κυβικά πόδια (2 με 2,5 τρισ. κυβικά μέτρα) φυσικού αερίου. Βέβαια τίποτα δεν μπορεί να είναι σίγουρο αν δεν γίνουν γεωτρήσεις.

Οι ανάγκες της Ευρώπης σε φυσικό αέριο είναι μεγάλες μετά τον δραστικό περιορισμό των ρωσικών εξαγωγών που πριν από την κρίση έφταναν στα περίπου 170 δισ. κυβικά μέτρα.

Σήμερα η Γηραιά Ηπειρος καλύπτεται από LNG. Η ονομαστική δυναμικότητα των υποδομών το 2021 ήταν στα 144 δισ. κυβικά μέτρα. Ο βαθμός αποδοτικότητας είναι περίπου στο 66% και αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η πραγματική δυναμικότητα είναι 95 δισ. κυβικά μέτρα.

Έχει ανακοινωθεί ότι θα προστεθούν σε δυναμικότητα άλλα 60 δσ. κυβικά μέτρα με αποτέλεσμα να ανέλθουν στα 204 δισ. κυβικά μέτρα (ονομαστική δυναμικότητα). Πηγές εκτιμούν ότι ακόμα και με βαθμό απόδοσης στο 80% οι διαθέσιμες ποσότητες θα φτάσουν στα 164 δις. Άρα στην ουσία θα προστεθούν σε πραγματική ισχύ ποσότητες 69 δισ. κυβικών μέτρων αερίου. Αυτές υπολείπονται πολύ από τα περίπου 170 δισ. κυβικών μέτρων που θα χαθούν από τη Ρωσία. Ουσιαστικά χρειάζονται άλλα 101 δισ. κυβικά μέτρα.

Με τον τρόπο αυτό αναδεικνύεται η σημασία της συνέχισης και της ολοκλήρωσης των ερευνών φυσικού αερίου στην Ελλάδα, ενώ η πρόταση των πολυεθνικών πετρελαϊκών κολοσσών για υποδομές μεταφοράς φανερώνει περίτρανα το μεγάλο επιχειρηματικό παιχνίδι που ανοίγει στην περιοχή με φόντο τον ενεργειακό εφοδιασμό της Ευρώπης