Ο γάλλος πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν, χαιρέτισε σήμερα «τη μεγάλη νίκη της Ευρώπης που προστατεύει», μετά το αποφασιστικό βήμα που έγινε χθες με την ευρωπαϊκή μεταρρύθμιση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας.

«Μια μεγάλη νίκη της Ευρώπης που προστατεύει, μιας Ευρώπης του πολιτισμού και της δημιουργίας» έγραψε στο Twitter ο Εμανουέλ Μακρόν, η χώρα του οποίου βρίσκεται στην αιχμή του δόρατος αυτής της μεταρρύθμισης, που ήταν από μακρού αναμενόμενη για τους εκδότες του Τύπου και τους δημιουργούς, αλλά επικρίθηκε σφόδρα από τους γίγαντες του διαδικτύου.

«Είναι η απόδειξη του γεγονότος ότι η Ευρώπη είναι περήφανη για τους δημιουργούς της και ότι γνωρίζει [πώς] να τους προστατεύει, προς όφελος όλων των πολιτών» σχολίασε από την πλευρά του ο υπουργός Πολιτισμού, Φρανκ Ριστέρ.

Έπειτα από τριήμερες συζητήσεις, οι εκπρόσωποι των τριών ευρωπαϊκών θεσμών (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, που εκπροσωπεί τα 28 κράτη-μέλη, και Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο) κατέληξαν σε συμφωνία για ένα κείμενο.

Δεν πρόκειται, ωστόσο, για το τέλος του έργου. Η προσωρινή συμφωνία πρέπει τώρα να εγκριθεί από το Συμβούλιο, καθώς και από τους ευρωβουλευτές στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, πριν από τις ευρωεκλογές του Μαΐου.

Η μεταρρύθμιση αυτή, που ήταν αντικείμενο έντονων συζητήσεων αφότου κατατέθηκε, το Σεπτέμβριο του 2016, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει ως κύριο στόχο να εκσυγχρονίσει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην ψηφιακή εποχή.

Η συζήτηση έγινε σε κλίμα έντονης αντιπαράθεσης, με παρεμβολές από λομπίστες, μεταξύ των ΜΜΕ και των δημιουργών, από τη μια πλευρά, που επιθυμούν να αμείβονται καλύτερα, και των ψηφιακών γιγάντων από την άλλη, που υπερασπίζονται το «επιχειρησιακό μοντέλο» τους και είχαν την απροσδόκητη στήριξη ακτιβιστών για την ελευθερία στο διαδίκτυο.

Δύο άρθρα βρέθηκαν στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων. Το πρώτο αφορά τη δημιουργία ενός «συγγενικού δικαιώματος» στα πνευματικά δικαιώματα για τους εκδότες εφημερίδων. Θα επιτρέπει στα ΜΜΕ να πληρώνονται κατά τη διαδικτυακή αναπαραγωγή της παραγωγής τους από εφαρμογές συγκέντρωσης ειδήσεων, όπως η Google News, ή ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook.

Το δεύτερο ενθαρρύνει πλατφόρμες, όπως το You Tube, να αμείβουν καλύτερα τους δημιουργούς περιεχομένου.