Πάνος Ν. Διαμάντης


Το ιταλικό στιλ, αυτή η παγκόσμια σταθερά του design, με ένα μικρό ραβδί κι ένα αχνό σύννεφο χρυσόσκονης -οι Ιταλοί το κάνουν να φαίνεται τόσο εύκολο, χωρίς ανασφάλειες και σχεδιαστικές υπερβολές- έφερε τη νέα γενιά του Piaggio Beverly στα μοντέρνα αισθητικά δεδομένα της εποχής. Όμως το σχέδιο είναι μόνο η αρχή.

Ο ιταλικός γίγαντας των scooter πήρε ξανά πρωτοβουλίες – κι ας είναι το Beverly ένα φαινομενικό best-seller στον ευρωπαϊκό νότο (με περισσότερες από 270.000 πωλήσεις). Πήρε πρωτοβουλίες γιατί οι εποχές αλλάζουν, διότι η επιτυχία του χθες δεν συνεπάγεται αυτόματα και την επιτυχία του αύριο. Για την ακρίβεια, μάλλον εγγυάται το αντίθετο, αν δεν αλλάξεις όπως αλλάζουν τα πράγματα.

Οι πρωτοβουλίες δεν έχουν να κάνουν με τον κινητήρα και τις επιδόσεις. Το Kymco People GTi 300 είναι πιο ισχυρό, όπως και το Honda SH300i – η Piaggio δεν ήθελε να υπακούσει τα καλέσματα ισχύος. Έχει αξιοπρεπέστατες επιδόσεις, στην εθνική οδό δεν βαρυγκωμά και ανταποκρίνεται, αλλά μέχρις εκεί. Μπορεί κανείς να το υποπτευθεί και από την εμφάνιση των τριών scooter.

Για να καταλάβουμε τι πρωτοβουλίες πήρε σήμερα η Piaggio, ας δούμε τι πρωτοβουλίες είχε πάρει πριν δέκα χρόνια: τότε το Beverly είχε φέρει την «επανάσταση των τροχών 16 ιντσών». Με αυτό τον τρόπο χάρισε σε ένα δίτροχο πόλης ορισμένες από τις δυνατότητες μεγάλης μοτοσικλέτας. Το Beverly ήταν συμπαθητικό, ευέλικτο και οικονομικό ως scooter, αλλά μαζί προσέφερε περισσότερη ενεργητική ασφάλεια / καλύτερη συμπεριφορά και μαζί ικανότητα ταξιδιού μικρού βεληνεκούς.

Όμως οι καιροί αλλάζουν. Η επιτυχία του χθες δεν εγγυάται την επιτυχία του αύριο. Ίσως σήμερα είναι ο καιρός για ένα και μοναδικό δίτροχο. Ίσως αναγκάζεσαι να έχεις ένα δίτροχο για τα πάντα, με κύριο στόχο την οικονομία. Διότι ακόμα κι ορισμένα από τα μεγάλα on-off έχουν τέλειο ζύγισμα για την πόλη, είναι ευέλικτα και ευρύχωρα και «καθημερινά», αλλά πόσο αξίζει η δίψα τους για καύσιμο μέρα με τη μέρα; Πιθανώς η οικονομία να βαραίνει περισσότερο, πια, από το συναίσθημα.

Ίσως αυτά να ήταν που σκέφτηκε η Piaggio όταν πήρε τις αποφάσεις να μειώσει τον πίσω τροχό στις 14 ίντσες και να αυξήσει το μεταξόνιο – για να μεγαλώσει, έτσι, τους αποθηκευτικούς χώρους του Beverly κατά 50%. Τώρα αυτό μπορεί να κάνει περισσότερα, εκτός πόλης, χωρίς να έχει απολέσει τίποτα από όσα το έκαναν best-seller μεταξύ των τειχών. Κι αυτή είναι μια καλή, επίκαιρη πρωτοβουλία.

Η επίδραση του νέου σχεδίου
Στην ιπποδύναμη των ανταγωνιστών του, το νέο Beverly 300 αντιπαραθέτει το πιο φινετσάτο σχέδιο και το μεγαλύτερο χώρο της κατηγορίας κάτω από τη σέλα – ο οποίος, πλέον, χωράει είτε δύο κράνη jet είτε ένα κράνος full-face και μαζί χειμερινό μπουφάν είτε ένα μικρό μαλακό σάκο για το ταξίδι.

Εκτός αυτού, ειδικά για την παράμετρο του ταξιδιού, η Piaggio άλλαξε και τη γεωμετρία της θέσης οδήγησης (τιμόνι, ύψος σέλας, footrest) και τοποθέτησε νέο αφρώδες υλικό στη σέλα, την οποία και ανασχεδίασε για καλύτερη πρόσβαση του συνεπιβάτη.

Έτσι -με εξαίρεση ότι υπάρχει μόνο μία διαθέσιμη θέση για τα πόδια του οδηγού- το Beverly έγινε πιο άνετο στα πολλά, διαδοχικά χιλιόμετρα, ακόμα και για ψηλούς αναβάτες. Η στάση για να ξεπιαστείς έρχεται πιο αργά, πλέον.

Πέραν του (φωτιζόμενου) χώρου κάτω από τη σέλα, το Beverly έχει αρκετό χώρο για μικροαντικείμενα μέσα στη μάσκα και επίσης άγκιστρο για σακούλες κάτω από το τιμόνι – όμως το κεντρικό τούνελ ίσως εμποδίσει λίγο για τη μεταφορά λίγο ογκωδέστερων αντικειμένων.

Για την άνεση, κυρίως στο ταξίδι, η Piaggio διαθέτει προαιρετικά ψηλή ζελατίνα και top box 36 ή 48 λίτρων στο χρώμα του αμαξώματος. Μάλιστα, το δεύτερο χωράει δύο full-face κράνη.

Όσο για την αισθητική πτυχή του ανασχεδιασμού, που κατά ένα «μαγικό» τρόπο κράτησε την κλασική προσωπικότητα του Beverly κάνοντάς το μοντέρνο και επίκαιρο, αυτή εκφράζεται με ορισμένες σημαντικές αλλαγές: τα φώτα (εμπρός και πίσω) τεχνολογίας LED και το σχήμα τους είναι σίγουρα κρίσιμα για την εικόνα, όπως και η σημαντική αλλαγή της ενσωμάτωσης του προβολέα στο τιμόνι.

Οι νέες ζάντες 20 ακτινών, η τάπα βενζίνης (ίδια με εκείνη μεγάλων μοτοσικλετών) στο κεντρικό τούνελ, το σχέδιο της ουράς, η διχρωμία και τα «φιλέτα» του αμαξώματος με εμφάνιση αλουμινίου είναι στοιχεία εκμοντερνισμού, που κάνουν το Beverly δυναμικότερο από ποτέ – όσο του επιτρέπει η φιλοσοφία και το στιλ του, τέλος πάντων.

Τα τρία κυκλικά όργανα (δείκτης βενζίνης αριστερά, ταχύμετρο στο κέντρο, δείκτης θερμοκρασίας δεξιά) έχουν κλασσική εμφάνιση, αλλά το βράδυ μεταμορφώνονται με μοντέρνο μπλε φωτισμό. Στο κέντρο τους, η οθόνη LCD εμφανίζει μερικό χιλιομετρητή, ψηφιακό ρολόι, την τάση της μπαταρίας, τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, τη ρεζέρβα καυσίμου και τις λυχνίες ελέγχου.

Το Beverly στο δρόμο

Οι μηχανικοί της Piaggio έχουν συνδυάσει με αρμονία τις δυνατότητες που προσφέρει ο κινητήρας των 300 κ.εκ. και οι τροχοί 16-14 ιντσών – δείχνουν να τις έχουν χρησιμοποιήσει ακριβώς όπως πρέπει ώστε το Beverly 300 να υπηρετεί και από άποψη απόδοσης / οδικής συμπεριφοράς τον πολυχρηστικό του χαρακτήρα, χωρίς ακρότητες. Αυτές δεν χρειάζονται εδώ.

Από την άποψη του κινητήρα, αυτό σημαίνει ότι η ελαστικότητα και η προοδευτικότητά του (που χρειάζονται στην πόλη) δεν εξασθενούν την ισχύ και την επιτάχυνση που χρειάζονται στο ταξίδι – ακόμα και με μεγάλο φορτίο. Το γύρισμα του γκαζιού δεν φέρνει έκρηξη, φέρνει κάτι που το νιώθεις ως ήπια -αλλά πολλή- δύναμη.

Η ισχύς είναι αρκετή σε όλο το φάσμα του στροφόμετρου και ο ηλεκτρονικός ψεκασμός, που καλύπτει τις προδιαγραφές Euro3, φροντίζει να διατηρείται ο έλεγχος της κατανάλωσης. Σε εκρηκτικότητα κάποιοι ανταγωνιστές υπερτερούν, αλλά το Beverly εμφανίζει τα 300 κυβικά του χωρίς καμία αμφιβολία.

Ίδια είναι και η φιλοσοφία της οδικής του συμπεριφοράς. Στη μια όψη του νομίσματος το Beverly σου δίνει την αίσθηση απόλυτης ευελιξίας στην πόλη, χωρίς ποτέ να εμφανίσει καμία ξερή αντίδραση, ούτε καν στις πολύ χαμηλές ταχύτητες (ακόμα και με τη μείωση του μεγέθους του πίσω τροχού). Σε αυτό είναι κορυφαίο.

Επιπλέον, είναι ένα δίτροχο που ποτέ δεν γίνεται απρόβλεπτο, που συγχωρεί λάθη, που προσφέρει πολύ καλή πληροφόρηση και που καταφέρνει πάντα να μένει υπό έλεγχο. Με πιο σβέλτη οδήγηση στην εθνική οδό είναι όσο στιβαρό χρειάζεται.

Παράλληλα, στον σπειροειδή επαρχιακό δρόμο μπορεί να είναι διασκεδαστικό, με τη σταθερότητά του υπό κλίση (που θα έμοιαζε αδύνατη για scooter πριν λίγα χρόνια) και με τα πολύ αποδοτικά, δυνατά, ρυθμισμένα με ακρίβεια φρένα του.

PIAGGIO BEVERLY 300ie
Κινητήρας (κ.εκ.): Μονοκύλινδρος, τετράχρονος, υγρόψυκτος, 4βάλβιδος (278)
Τροφοδοσία: Ηλεκτρονικός ψεκασμός
Iσχύς (Ίπποι/σ.α.λ.): 22,2 / 7.250
Ροπή (Nm/σ.α.λ.): 23 / 5.750
Πλαίσιο: Ατσάλινο, διπλό σωληνωτό
Διαστάσεις (μέτρα): Μ/Π: 2,150 / 0,780
Μεταξόνιο (μέτρα): 1,535
Ύψος σέλας (χιλ.): 790
Βάρος (κιλά): 165
Ανάρτηση (εμπρός / πίσω): Τηλεσκοπικό πιρούνι, διαδρομή 90 χιλ. / Δύο αμορτισέρ, προφόρτιση ελατηρίου σε 4 θέσεις, διαδρομή 81 χιλ.
Φρένα (εμπρός / πίσω): Δίσκος 300 χιλ. με δαγκάνα δύο εμβόλων / Δίσκος 240 χιλ. με δαγκάνα δύο εμβόλων
Ρεζερβουάρ (λίτρα): 12,5

auto.in.gr