51

Μετά το πέρας εξονυχιστικών ελέγχων, εξομοιώσεων και αεροδυναμικών και θερμικών δοκιμών, οι μηχανικοί της NASA κατέληξαν ότι η σχισμή στη θερμική επιφάνεια του Endeavour δεν θέτει σε κίνδυνο την επάνοδο του διαστημικού σκάφους και συνεπώς δεν θα επισκευαστεί.

Οι μηχανικοί της NASA μελέτησαν τις επιπτώσεις μιας εγκοπής επιφάνειας 8,75 επί 5 εκατοστών στο πλακίδιο της θερμικής ασπίδας του λεωφορείου. Η εγκοπή αυτή σχηματίστηκε κατά την πρόσκρουση ενός κομματιού μονωτικού αφρού πιθανότατα σε πάγο, 58 δευτερόλεπτα μετά την εκτόξευση του Endeavour, στις 8 Αυγούστου.

Η θερμική ασπίδα προστατεύει το σκάφος από τις τεράστιες θερμοκρασίες που αναπτύσσονται κατά την επάνοδο στη Γη. Η NASA ανησυχούσε ότι ενδεχομένως η σχισμή θα οδηγούσε σε μεγαλύτερη βλάβη κατά την επάνοδο του διαστημικού λεωφορείου, όμως οι αναλυτικές δοκιμές κατέδειξαν πως δεν θα υπάρξει πρόβλημα ασφαλείας για το σκάφος.

Συνεπώς, το πλήρωμα του Endeavour δεν θα κληθεί σε έναν ακόμη διαστημικό περίπατο για την επιδιόρθωση της ζημιάς. Εφόσον κάτι τέτοιο κρινόταν απαραίτητο, το πιθανότερο ήταν πως οι αστροναύτες θα χρησιμοποιούσαν μαύρη βαφή και ένα ειδικό επίχρισμα για να καλύψουν τη σχισμή.

Κάθε λάθος στην εφαρμογή της βαφής ή του επιχρίσματος θα επιδείνωνε το πρόβλημα, ενώ υπήρχε παράλληλα ο φόβος ότι οι αστροναύτες θα μπορούσαν να συγκρουστούν κατά λάθος με το διαστημόπλοιο και να του προκαλέσουν σοβαρότερη ζημιά αφού ζυγίζουν περισσότερα από 250 κιλά (το βάρος του σώματός τους μαζί με την στολή και τα εργαλεία).

Το Κέντρο Ελέγχου της NASA στο Χιούστον ενημέρωσε το πλήρωμα για την τελική απόφαση τα ξημερώματα της Παρασκευής (ώρα Ελλάδος) και ο επικεφαλής του πληρώματος Σκοτ Κέλι ευχαρίστησε όλους όσοι εργάστηκαν στο έδαφος για την ασφάλεια της διαστημικής αποστολής, αναφέρει το BBC.

Η αποκόλληση μονωτικού αφρού αποτελεί μεγάλη πηγή ανησυχίας για τη NASA μετά την τραγωδία με το διαστημικό σκάφος Columbia το 2003.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ