ΟΗΕ: Η Ευρώπη διοχετεύει στην Αφρική «επικίνδυνα και ρυπογόνα» παλιά αυτοκίνητα
Εκατομμύρια οχήματα που δεν πληρούν τις προδιαγραφές εξάγονται σε φτωχές χώρες
Ευρωπαϊκές και άλλες ανεπτυγμένες χώρες πωλούν στην Αφρική εκατομμύρια μεταχειρισμένα οχήματα τα οποία δεν πληρούν καμία προδιαγραφή ασφάλειας και επιδεινώνουν το πρόβλημα της ρύπανσης, καταγγέλλει το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα του ΟΗΕ (UNEP).
Όπως διαπιστώνει η έκθεση, από το 2015 έως το 2018, περίπου 14 εκατομμύρια παλιά οχήματα εξήχθησαν από τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία και την Ευρώπη, στην οποία αντιστοιχεί περίπου το 54% αυτών των εξαγωγών.
Από τα οχήματα αυτά, 4 στα 5 πουλήθηκαν σε φτωχότερες χώρες και τα μισά κατέληξαν στην Αφρική. Το 80% εκτιμάται ότι δεν πληρούσε τις προδιαγραφές ασφάλειας και εκπομπών ρύπων στις χώρες εξαγωγής.
Επιπλέον, πολλά οχήματα βρέθηκαν να εξάγονται μετά την αφαίρεση της ακριβής πλατίνας που χρησιμοποιείται στους καταλύτες, ακόμα και των αερόσακων που πωλούνται εύκολα στην ευρωπαϊκή αγορά μεταχειρισμένων εξαρτημάτων.
Εκτός του ότι αυξάνουν τον κίνδυνο ατυχημάτων, τα ακατάλληλα οχήματα επιδεινώνουν την κλιματική αλλαγή και γεμίζουν την ατμόσφαιρα με σωματιδιακούς ρύπους και οξείδια του αζώτου που ερεθίζουν το αναπνευστικό σύστημα.
Περίπου 1,4 δισεκατομμύρια οχήματα εκτιμάται ότι κυκλοφορούν σήμερα σε όλο τον κόσμο, και ο αριθμός αναμένεται να εκτοξευτεί στα 2 δισεκατομμύρια έως το 2040, επισημαίνει το BBC. Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης αντιστοιχεί σε αναπτυσσόμενες χώρες της Ασίας, της Αφρικής και της Λατινικής Αμερικής.
Όπως ανέφερε στο βρετανικό δίκτυο ο Ρομπ ντε Γιονγκ του UNEP, το 80% των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που εξάγονται από Ευρώπη, ΗΠΑ και Ασία δεν συμμορφώνονται με το Euro 4, μια προδιαγραφή για τις εκπομπές ρύπων που ισχύει στην Ευρώπη από το 2005.
«Αυτό σημαίνει ότι εκπέμπουν 90% περισσότερους ρύπους» τόνισε ο ειδικός.
Μια δεύτερη έκθεση για το ίδιο θέμα δημοσιοποιήθηκε από την ολλανδική Επιθεώρηση Ανθρώπινου Περιβάλλοντος και Μεταφορών, η οποία διαπιστώνει ότι πολλά από τα οχήματα που εξάγονται από τα ολλανδικά λιμάνια είναι παρωχημένα και ρυπογόνα.
«Το 2017, η μέση ηλικία των ντιζελοκίνητων οχημάτων που εισήχθησαν στην Ουγκάντα ξεπερνούσε τα 20 χρόνια» δήλωσε η Τζέιν Ακούμου του UNEP. «Μάλιστα περίπου 30 αφρικανικές χώρες δεν έχουν θέσει ανώτατο όριο στην ηλικία των οχημάτων» πρόσθεσε.
Το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα του ΟΗΕ αλλά και η ολλανδική κυβέρνηση καλούν τώρα για αναθεώρηση των προδιαγραφών τόσο στις χώρες εξαγωγής όσο και στις χώρες-παραλήπτες.
Το ολλανδικό υπουργείο Περιβάλλοντος προανήγγειλε πάντως ότι θα πιέσει για τη λήψη μέτρων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
- ΗΠΑ: Το πρόστιμο της ΕΕ στο Χ είναι «επίθεση στον αμερικανικό λαό», λέει ο Ρούμπιο
- Βουρδέρης: «Αυτή η ομάδα απαξιώθηκε και δεν το αξίζει»
- Θεσσαλία: Κοντά στα όρια υπερχείλισης ο Πηνειός
- Γκιγιέρμο ντελ Τόρο: «Είμαι μεγάλος θαυμαστής του θανάτου και τον περιμένω με ανυπομονησία»
- Νωρίτερα θα επαναλειτουργήσει το μετρό Θεσσαλονίκης – Το πρόγραμμα των δρομολογίων
- Παπασταύρου: Τον Απρίλιο στην Ουάσινγκτον η υπουργική συνεδρίαση του 3+1 – «Η επιθετικότητα δεν οδηγεί σε επιρροή», διαμηνύει στην Τουρκία
