Λίγα χιλιόμετρα από τις αμμώδεις ακτές της Φλόριντα βρίσκεται την Τετάρτη η πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Μεξικού, την ώρα που οι επιστήμονες προειδοποιούν και για αόρατα «σύννεφα» πετρελαίου που επεκτείνονται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Οι τελευταίες εκτιμήσεις της ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA) δείχνουν ότι το πετρελαιο βρίσκεται 11 χιλιόμετρα από το κέρας της Φλόριντας στα δυτικά της πολιτείας, μια μεγάλη περιοχή με παρθένες ακτές που υποδέχονται κάθε χρόνο εκατομμύρια τουρίστες.

«Εντός των επόμενων 72 ωρών θα πρέπει να έχει φτάσει στις ακτές μας» δήλωσε στο AFP εκπρόσωπος της πολιτειακής Υπηρεσίας Περιβαλλοντικής Προστασίας, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί.

Στο μεταξύ, επιστήμονες προειδοποιούν ότι το πετρέλαιο που διαρρέει δεν φτάνει στην επιφάνεια στο σύνολό του. Ένα «σύννεφο» από μικρά σταγονίδια κρύβεται κάτω από την επιφάνεια και απειλεί να σκοτώσει τα είδη που αναπαράγονται αυτή την εποχή στον Κόλπο.

«Κάθε ψάρι και ασπόνδυλο που έρχεται σε επαφή με το πετρέλαιο πιθανότατα πεθαίνει» δήλωσε στο AP o Προσάντα Τσακραμπάτρι, ιχθυοβιολόγος του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Λουιζιάνα.

Από την πλευρά του πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος της BP Τόνι Χέιγουορντ διαβεβαίωσε ότι το πετρέλαιο θα ανέβει σταδιακά στην επιφάνεια.

Ωστόσο πολλοί επιστήμονες θεωρούν ότι το πετρέλαιο θα παραμείνει διαλυμένο κάτω από την επιφάνεια λόγω των 3,4 εκατομμυρίων λίτρων διαλυτών που ψέκασε η BP για να λεπτύνει το επιφανειακό στρώμα πετρελαίου.

«Υπάρχει η άποψη που λέει ότι επιδεινώσαμε την κατάσταση λόγω των διαλυτικών» δήλωσε ο Λάρι ΜακΚίνι του Πανεπιστημίου Texas A&M.

Στο μεταξύ, η Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας ανακοίνωσε ότι επεκτείνει την απαγόρευση αλιείας σε μεγαλύτερο μέρος του κόλπου. Αυτό σημαίνει ότι η αποκλεισμένη περιοχή είναι τώρα μεγαλύτερη από 160.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα, έκταση σημαντικά μεγαλύτερη από την Ελλάδα.

Κώλυμα στην υποβρύχια επιχείρηση

Μετά την αποτυχία της επιχείρησης top kill για το σφράγισμα της διαρροής, η BP ξεκίνησε την Τρίτη νέα υποβρύχια επιχείρηση της οποίας τα αποτελέσματα αναμένονται να γίνουν γνωστά την Τετάρτη ή την Πέμπτη.

Τα ρομποτικά υποβρύχια της εταιρείας αρχικά πρέπει να κόψουν τον σπασμένο αγωγό που ανέβαζε το πετρέλαιο από το βυθό μέχρι την πλατφόρμα Deep Horizon, η οποία βυθίστηκε στις 21 Απριλίου.

Το απόγευμα της Τετάρτης, όμως, ο γιγάντιος κόφτης που χρησιμοποιούν τα ρομπότ κόλλησε πάνω στον αγωγό και καθυστερεί τις εργασίες.

Εφόσον καταφέρουν τελικά να κόψουν τον αγωγό, τα ρομπότ θα πρέπει στη συνέχεια να εφαρμόσουν στο κομμένο άκρο μια αυτοσχέδια «τάπα», η οποία θα συλλέγει το πετρέλαιο προκειμένου να απαντληθεί αργότερα από ειδικά σκάφη.

Η εταιρεία έχει προειδοποιήσει ότι η επιχείρηση θα μπορούσε να αυξήσει έως και 20% την ποσότητα που διαρρέει.

Το πρόβλημα πιστεύεται ότι θα αντιμετωπιστεί οριστικά τον Αύγουστο, όταν η BP ολοκληρώσει δύο νέες γεωτρήσεις εκτόνωσης, εκατέρωθεν της παλιάς, οι οποίες θα μειώσουν την πίεση του πετρελαίου και θα σφραγίσουν οριστικά το κοίτασμα.

Στο μεταξύ, πάντως, οι αμερικανικές αρχές συνεχίζουν να αναζητούν νέες ιδέες για τον περιορισμό της καταστροφής.

Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, στα γραφεία της Υπηρεσίας Περιβαλλοντικής Προστασίας (EPA), συμμετείχε μεταξύ άλλων ο σκηνοθέτης Τζέιμς Κάμερον, ο οποίος έχει πολύτιμη εμπειρία από τα γυρίσματα στο ναυάγιο του Τιτανικού, καθώς και από τα υποβρύχια που ανέπτυξε για την ταινία Η Άβυσσος το 1989.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ