Επιστήμονας ερευνά τα μουσικά κομμάτια με τα οποία έχουμε την τάση να «κολλάμε»
Το φαινόμενο να επαναλαμβάνουμε αδιάκοπα στο μυαλό μας μια μελωδία είναι ένα είδος νοητικής «φαγούρας», σύμφωνα τουλάχιστον με τον καθηγητή μάρκετινγκ που ανέλυσε τα χαρακτηριστικά των «επίμονων» μουσικών κομματιών.
Το φαινόμενο να επαναλαμβάνουμε αδιάκοπα στο μυαλό μας μια μελωδία είναι ένα είδος νοητικής «φαγούρας», σύμφωνα τουλάχιστον με τον καθηγητή μάρκετινγκ που ανέλυσε τα χαρακτηριστικά των «επίμονων» μουσικών κομματιών.
Ο δρ. Τζέιμς Κελάρις, καθηγητής στο Κολέγιο Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι, παρουσίασε τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της έρευνάς του στο ετήσιο χειμερινό συνέδριο του Συλλόγου για την Ψυχολογία του Καταναλωτή.
Βασισμένος σε συνεντεύξεις περίπου 1.000 εθελοντών, ο δρ. Κελάρις διαπίστωσε ότι ένα από τα κοινά χαρακτηριστικά των μελωδιών από τις οποίες δεν μπορούμε να απαλλαγούμε είναι η επανάληψη: επαναλαμβανόμενες φράσεις, μουσικά μοτίβα ή αλληλουχίες μπορούν να υποβάλουν τον ακροατή, «έτσι ώστε ο εγκέφαλος να αντηχεί το πρότυπο αυτόματα καθώς επεξεργάζεται τη μουσική πληροφορία» αναφέρει ο ίδιος.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό των εν λόγω κομματιών είναι η μουσική απλότητα και ασυνέχεια. Έτσι, τα παιδικά τραγούδια είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν το φαινόμενο σε σχέση με την κλασική μουσική και τα απρόβλεπτα μουσικά μοτίβα, αλλά και οι ξαφνικές αλλαγές μέσα στο κομμάτι είναι πιθανόν να πυροδοτήσουν τη «νοητική φαγούρα», υποστηρίζει ο δρ. Κελάρις.
Όσον αφορά στο είδος της μουσικής που προκαλεί συχνότερα το φαινόμενο, το 73,7% των εθελοντών ανέφερε ότι πιο πρόσφατα είχε «κολλήσει» με τραγούδι, το 18,6% με διαφήμιση και το 7,7% με ορχηστρική μελωδία.
Στόχος του δρ. Κελάρις δεν είναι πάντως να απαλλάξει τον κόσμο από την ενοχλητική αυτή «φαγούρα». Αντίθετα, σκοπεύει να αξιοποιήσει την έρευνά του παρέχοντας σε διαφημιστές τις «δημιουργικές κατευθυντήριες γραμμές», όπως ο ίδιος τις ονομάζει, για να δημιουργούν πιο ευκολομνημόνευτες διαφημίσεις. Επισημαίνει, πάντως, ότι οι συνηθέστερες μέθοδοι που ακολουθεί κανείς για να απαλλαγεί από την ενοχλητική επανάληψη είναι να ασχοληθεί με κάτι άλλο ή να αρχίσει να απαγγέλλει ένα κείμενο εκφώνως.