Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Επιστήμονας ερευνά τα μουσικά κομμάτια με τα οποία έχουμε την τάση να «κολλάμε»

Επιστήμονας ερευνά τα μουσικά κομμάτια με τα οποία έχουμε την τάση να «κολλάμε»

Το φαινόμενο να επαναλαμβάνουμε αδιάκοπα στο μυαλό μας μια μελωδία είναι ένα είδος νοητικής «φαγούρας», σύμφωνα τουλάχιστον με τον καθηγητή μάρκετινγκ που ανέλυσε τα χαρακτηριστικά των «επίμονων» μουσικών κομματιών.

36

Το φαινόμενο να επαναλαμβάνουμε αδιάκοπα στο μυαλό μας μια μελωδία είναι ένα είδος νοητικής «φαγούρας», σύμφωνα τουλάχιστον με τον καθηγητή μάρκετινγκ που ανέλυσε τα χαρακτηριστικά των «επίμονων» μουσικών κομματιών.

Ο δρ. Τζέιμς Κελάρις, καθηγητής στο Κολέγιο Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι, παρουσίασε τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της έρευνάς του στο ετήσιο χειμερινό συνέδριο του Συλλόγου για την Ψυχολογία του Καταναλωτή.


Βασισμένος σε συνεντεύξεις περίπου 1.000 εθελοντών, ο δρ. Κελάρις διαπίστωσε ότι ένα από τα κοινά χαρακτηριστικά των μελωδιών από τις οποίες δεν μπορούμε να απαλλαγούμε είναι η επανάληψη: επαναλαμβανόμενες φράσεις, μουσικά μοτίβα ή αλληλουχίες μπορούν να υποβάλουν τον ακροατή, «έτσι ώστε ο εγκέφαλος να αντηχεί το πρότυπο αυτόματα καθώς επεξεργάζεται τη μουσική πληροφορία» αναφέρει ο ίδιος.


Ένα άλλο χαρακτηριστικό των εν λόγω κομματιών είναι η μουσική απλότητα και ασυνέχεια. Έτσι, τα παιδικά τραγούδια είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν το φαινόμενο σε σχέση με την κλασική μουσική και τα απρόβλεπτα μουσικά μοτίβα, αλλά και οι ξαφνικές αλλαγές μέσα στο κομμάτι είναι πιθανόν να πυροδοτήσουν τη «νοητική φαγούρα», υποστηρίζει ο δρ. Κελάρις.


Όσον αφορά στο είδος της μουσικής που προκαλεί συχνότερα το φαινόμενο, το 73,7% των εθελοντών ανέφερε ότι πιο πρόσφατα είχε «κολλήσει» με τραγούδι, το 18,6% με διαφήμιση και το 7,7% με ορχηστρική μελωδία.


Στόχος του δρ. Κελάρις δεν είναι πάντως να απαλλάξει τον κόσμο από την ενοχλητική αυτή «φαγούρα». Αντίθετα, σκοπεύει να αξιοποιήσει την έρευνά του παρέχοντας σε διαφημιστές τις «δημιουργικές κατευθυντήριες γραμμές», όπως ο ίδιος τις ονομάζει, για να δημιουργούν πιο ευκολομνημόνευτες διαφημίσεις. Επισημαίνει, πάντως, ότι οι συνηθέστερες μέθοδοι που ακολουθεί κανείς για να απαλλαγεί από την ενοχλητική επανάληψη είναι να ασχοληθεί με κάτι άλλο ή να αρχίσει να απαγγέλλει ένα κείμενο εκφώνως.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο