28

Σύμφωνα με δύο πρόσφατες έρευνες που δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση της Αμερικανικής Ενωσης Ψυχολογίας με τίτλο Προσωπικότητα και Κοινωνική Ψυχολογία, τα παιδιά και οι νέοι που παίζουν βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να αναπτύξουν βίαιες σκέψεις και συμπεριφορές.

Το πρωτότυπο στοιχείο των δύο ερευνών είναι ότι ο βαθμός στον οποίο η ηλεκτρονική βία μπορεί να επηρεάσει την προσωπικότητα των παιδιών εξαρτάται από το μέσο από το οποίο τη δέχεται ο χρήστης. Οι επιστήμονες εξηγούν ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια επηρεάζουν περισσότερο από ό,τι τα βίαια τηλεοπτικά προγράμματα, γιατί απαιτούν έναν πιο ενεργό ρόλο από το χρήστη τους, καθώς και την ταύτιση με το βίαιο ήρωα του παιχνιδιού.


Συγκεκριμένα, η πρώτη από τις δύο έρευνες διεξήχθη σε ένα δείγμα 227 φοιτητών αμερικανικών κολεγίων και γυμνασίων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, για τους νέους που ήδη διέθεταν επιθετικά στοιχεία στο χαρακτήρα τους, αυξήθηκε η επιθετικότητά τους αφότου έπαιξαν βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια, όπως τα γνωστά Doom και Quake. Επίσης, ο χρόνος ενασχόλησής τους με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια συσχετίστηκε με χαμηλότερες επιδόσεις στο σχολείο τους.


Η δεύτερη έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 210 φοιτητές κολεγίων, έδειξε ότι τα βίαια βιντεοπαιχνίδια είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση της επιθετικής αντίδρασης σε προκλήσεις που δέχτηκαν εσκεμμένα πολλοί από τους φοιτητές.


Ο ψυχολόγος δρ. Κρεγκ Αντερσον, ένας εκ των διοργανωτών της έρευνας, εξηγεί: Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια παρέχουν έναν τρόπο να μάθεις και να εξασκηθείς σε επιθετικές απαντήσεις σε προκλήσεις. Βραχυπρόθεσμα, επηρεάζουν την ανάπτυξη και έκφραση επιθετικών σκέψεων, ενώ μακροπρόθεσμα οι χρήστες τους μπορεί να εμπεδώσουν και να εκφράσουν στην πραγματική ζωή το βίαιο χαρακτήρα του παιχνιδιού.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ