Τότε που η Τζάνις Ίαν συνήθιζε να τζαμάρει με τον Τζίμι Χέντριξ στα μπαρ του Greenwich Village
Το νέο ντοκιμαντέρ «Breaking Silence» για τη ζωή της Τζάνις Ίαν αντικατοπτρίζει την αφύπνιση των Αμερικανίδων γυναικών του '60 και '70, καθώς βρήκαν τη φωνή τους και αγκάλιασαν τη δύναμή τους κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αλλαγής.
Η σκηνοθέτις Varda Bar-Kar προσφέρει μια συμβατική αλλά και συναρπαστική σύνοψη της μακράς καριέρας της εικονοκλαστικής τραγουδίστριας και τραγουδοποιού, Τζάνις Ίαν, από τη θεμελιώδη επιτυχία της δεκαετίας του 1960, «Society’s Child», μέχρι τη σπαρακτική ακύρωση της προγραμματισμένης αποχαιρετιστήριας περιοδείας της το 2022, αφού τα φωνητικά προβλήματα την εμπόδισαν να τραγουδήσει.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η καλλιτέχνις που γεννήθηκε με το όνομα Τζάνις Φινκ δικαιολογεί τον σεβασμό: Η κόρη ενός πτηνοτρόφου από το Νιου Τζέρσεϊ, ήταν μόλις 12 ετών όταν έστειλε τη σύνθεση «Hair of Spun Gold», την οποία είχε γράψει σε καλοκαιρινή κατασκήνωση, στο περιοδικό λαϊκής μουσικής Broadside και τη δημοσίευσε.
Αυτό της άνοιξε αυτόματα τον δρόμο για να παίξει σε ένα «hootenanny», στο ιστορικό κλαμπ του Greenwich Village, το Village Gate, ως μέρος μιας σύνθεσης που περιλάμβανε τον Phil Ochs και τον Tom Paxton.
Έκανε πάρτι με την Τζάνις Τζόπλιν, η οποία αποκαλούσε τον εαυτό της αστειευόμενη «η άλλη Τζάνις»
«Η μικρή γυναίκα έγραψε γιγαντιαία έργα τέχνης»
Η Greenwich Ent, αποκάλυψε το επίσημο τρέιλερ για το νέο μουσικό βιογραφικό ντοκιμαντέρ με τίτλο Janis Ian: Breaking Silence. Η ταινία αυτή έκανε πρεμιέρα στο DOC NYC πέρυσι και ανοίγει στις αμερικανικές αίθουσες στα τέλη Μαρτίου της φετινής άνοιξης.
Η ζωή και το βιβλίο τραγουδιών της Τζάνις Ίαν αντικατοπτρίζουν την αφύπνιση των Αμερικανίδων γυναικών στις δεκαετίες του ’60 και του ’70, καθώς βρήκαν τη φωνή τους και αγκάλιασαν τη δύναμή τους κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αλλαγής.
Στη δεκαετία του 1960, ως έφηβη, η καταξιωμένη Αμερικανίδα τραγουδοποιός Τζάνις Ίαν συνήθιζε να τζαμάρει με τον Jimi Hendrix στα μπαρ του Greenwich Village και έκανε πάρτι με την Τζάνις Τζόπλιν, η οποία αποκαλούσε τον εαυτό της αστειευόμενη «η άλλη Τζάνις».
Αργότερα έγινε φίλη με τον Μπρους Σπρίγκστον, καθώς ηχογραφούσαν ταυτόχρονα άλμπουμ στο ίδιο στούντιο. Στη δεκαετία του ’80, έπαιξε ντουέτα με τη Ντόλι Πάρτον και τον Γουίλι Νέλσον στο Nashville.
H ιστορία από την αρχή -Το 1965, η Τζάνις Ίαν, μια 14χρονη τραγουδοποιός από το Νιου Τζέρσεϊ, έγραψε το «Society’s Child» για μια διαφυλετική σχέση
Ας πάρουμε την ιστορία από την αρχή: Το 1965, η Τζάνις Ίαν, μια 14χρονη τραγουδοποιός από το Νιου Τζέρσεϊ, έγραψε το «Society’s Child» για μια διαφυλετική σχέση. Το τραγούδι ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε ένα χρόνο αργότερα, ξεκίνησε την καριέρα της Ίαν, αλλά το θέμα του προκάλεσε αντιδράσεις, με αποτέλεσμα να δεχτεί ακόμα και απειλές για τη ζωή της.
Η πτώση αυτή βύθισε την Τζάνις σε μια συναισθηματική περιδίνηση – και όμως λίγα χρόνια αργότερα αναδύθηκε από τις στάχτες της με μια ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία, το «At Seventeen».
Μέσα σε έξι δεκαετίες, η Τζάνις Ίαν κέρδισε δέκα υποψηφιότητες για Grammy σε 8 διαφορετικές κατηγορίες, είδε το τραγούδι της «Stars» να ηχογραφείται από προσωπικότητες όπως η Νίνα Σιμόν και η Σερ, και ξεπέρασε την ομοφοβία, τον μισογυνισμό και μια απειλητική για τη ζωή της ασθένεια για να δημιουργήσει ένα ανεξίτηλο έργο που συνεχίζει να ενθουσιάζει όλο τον κόσμο.
Έκανε το coming out στις αρχές της δεκαετίας του 1990 – αφού κατηγορήθηκε ως λεσβία στη δεκαετία του 1960 από τον αυτόκλητο θεματοφύλακα της δημόσιας ηθικής Bill Cosby
Η Bar-Kar έχει αξιοζήλευτη πρόσβαση στο θέμα της και σε πολλούς από τους συνεργάτες, ερωτικούς συντρόφους, χρονογράφους και συνομιλητές της Ίαν. Οι σημαντικοί κριτικοί Ann Powers, Anthony DeCurtis και Stephen Holden επαινούν την πρωτοτυπία και την τόλμη της. Οι συνάδελφοι-folkies, Joan Baez και Arlo Guthrie θαυμάζουν την τέχνη της.
Η Janey Street, μια τραγουδοποιός που γνώρισε την Ίαν στην καλοκαιρινή κατασκήνωση όπου η Ίαν έγραψε τα πρώτα της τραγούδια και έκτοτε παρέμεινε κοντά της, είναι εδώ, όπως και ο πρώτος έρωτας της Ίαν, ο φωτογράφος Peter Cunningham – ο οποίος παρέμεινε φίλος με την τραγουδίστρια ακόμη και όταν εκείνη τον εγκατέλειψε για μια γυναίκα που με τη σειρά της θα την εγκατέλειπε για τον ντράμερ της Ίαν. Η πορεία της αληθινής αγάπης δεν κύλησε ποτέ ομαλά.
Ούτε και η πορεία της καριέρας στη μουσική βιομηχανία, η οποία για την Ίαν περιλάμβανε αγώνες με την κατάθλιψη και τη χρήση ουσιών, καθώς και έναν ανώνυμο μάνατζερ, το «μαγείρεμα» των συνθέσεων του οποίου άφησε την Ίαν βαθιά χρεωμένο στην εφορία για απλήρωτους φόρους.
Πριν κάνει το coming out στις αρχές της δεκαετίας του 1990 – αφού κατηγορήθηκε ως λεσβία στη δεκαετία του 1960 από τον αυτόκλητο θεματοφύλακα της δημόσιας ηθικής Bill Cosby, και στη συνέχεια αποκαλύφθηκε σε ένα άρθρο του Cliff Jahr στο Village Voice το 1975 – υπέμεινε έναν καταχρηστικό πενταετή γάμο με τον Πορτογάλο σκηνοθέτη Tino Sargo, ο οποίος, όπως λέει, κάποτε την κρατούσε υπό την απειλή όπλου για ώρες.
Ήταν η τελευταία φορά που θα βρισκόταν ποτέ σε ένα δωμάτιο μαζί του.
Το 2003, η Ίαν και η επί χρόνια σύντροφός της Patricia Snyder θα παντρευτούν στον Καναδά, και θα γίνουν το πρώτο ζευγάρι λεσβιών που παρουσιάστηκε στη στήλη «Vows» των New York Times.
Society’s Child (Baby I’ve Been Thinking)
*Με στοιχεία από washingtonpost.com και firstshowing.net | Αρχική φωτό: Η Τζάνις Ίαν σε αρχειακή εικόνα από το «Janis Ian: Breaking Silence». (Peter Cunningham/Greenwich Entertainment)