Πωλείται το σενάριο που ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ (μάλλον) μισούσε να γράφει
Η ταινία «Με κομμένη την ανάσα» γυρίστηκε το 1960 από τον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, τον Γάλλο σκηνοθέτη, ο οποίος απαρνήθηκε τις παραδόσεις του Χόλιγουντ για να εμπνεύσει τον κινηματογράφο της πρωτοπορίας.
Τώρα το μοναδικό γνωστό σενάριο της ταινίας του Γκοντάρ «A Bout de Souffle» – ο γαλλικός τίτλος της – πρόκειται να δημοπρατηθεί στο Παρίσι. Το 70σέλιδο ντοκουμέντο της Νουβέλ Βαγκ πωλείται από την οικογένεια του Ζορζ ντε Μπορεγκάρ, ο οποίος ήταν παραγωγός της ταινίας.
Εκτιμάται ότι η τιμή του θα κυμανθεί μεταξύ 400.000 και 600.000 ευρώ, ενώ οι προσφορές αναμένεται να ξεκινήσουν τον Ιούνιο.
Το 70σέλιδο χειρόγραφο του Με Κομμένη την Ανάσα βρέθηκε στην κληρονομιά του παραγωγού / Φωτογραφία: Οίκος Sotheby’s
Ανατρεπτικό πνεύμα
Ο Ζαν Λικ Γκοντάρ δεν ήταν οπαδός των συμβατικών σεναρίων. Ακολουθώντας τις πρωτοποριακές μεθόδους του, ο Γάλλος σκηνοθέτης αντιστάθηκε στα λεπτομερή γραπτά και τον σχολαστικό σχεδιασμό, προτιμώντας να συντάσσει βιαστικά τους διαλόγους τη νύχτα πριν από τα γυρίσματα.
Βάλτε και την τάση του Γκοντάρ να καταστρέφει τα γραπτά αρχεία και η αξία της επερχόμενης δημοπρασίας από τον οίκο Sotheby’s στο Παρίσι γίνεται λίγο πιο ξεκάθαρη.
Έξι και πλέον δεκαετίες μετά τη συγγραφή και τη σκηνοθεσία του Breathless (Με κομμένη την ανάσα του 1965), το μοναδικό γνωστό χειρόγραφο της ταινίας-ορόσημο του Νέου Κύματος θα δημοπρατηθεί από τις 4 έως τις 18 Ιουνίου.
Το χειρόγραφο αποτελείται από περίπου 70 σελίδες και περιλαμβάνει περιλήψεις των πιο εμβληματικών σκηνών της ταινίας, όπως η εναρκτήρια σκηνή κλοπής αυτοκινήτου, καθώς και ένα τρέιλερ που σχεδίασε ο Γκοντάρ.
Βρέθηκε στην περιουσία του παραγωγού της ταινίας, Ζορζ ντε Μπορεγκάρ, μαζί με μια σειρά από σχετικές φωτογραφίες, οι οποίες έχουν επίσης συμπεριληφθεί στη δημοπρασία.
Αφού αρχικά συνέταξε ένα συνοπτικό σενάριο για τις πρώτες σκηνές, ο Γκοντάρ εγκατέλειψε την ιδέα υπέρ του να γράφει μια μέρα τη φορά, δίνοντας συχνά στους ηθοποιούς τις ατάκες τους το πρωί των γυρισμάτων
Χειροκίνητη κάμερα και jump cut
Το «Με κομμένη την ανάσα» παρακολουθεί το κακότυχο ειδύλλιο μεταξύ ενός γκάνγκστερ (Ζαν Πολ Μπελμπντό) και μιας Αμερικανίδας φοιτήτριας στο Παρίσι (Τζιν Σίμπεργκ), καθώς προσπαθούν να ξεπεράσουν την αγάπη, την προδοσία και την αστυνομία.
Με τη χειροκίνητη κάμερα, τα jump cut και το σπάσιμο του τέταρτου τοίχου, ο Γκοντάρ έγινε ακρογωνιαίος λίθος του κινήματος του Νέου Κύματος της Γαλλίας, που μεταμόρφωσε την κινηματογραφική σκηνή της χώρας και, με τον καιρό, άγγιξε και το Χόλιγουντ.
Η αρχική ιστορία αντλήθηκε από ένα ειδησεογραφικό γεγονός που συγκλόνισε τη γαλλική κοινή γνώμη το 1952 και είχε σκιαγραφηθεί ως σύνοψη τεσσάρων σελίδων από τον Φρανσουά Τρυφώ. Με τις ευλογίες του Τρυφώ, ο Γκοντάρ διασκεύασε την ιστορία και την πρότεινε στον Ντε Μπορεγκάρ, ο οποίος του συστήθηκε μέσω του Τρυφώ.
Στόχος ήταν οι ηθοποιοί να φαίνονται φυσικοί στην οθόνη, ένα ήθος που αντανακλάται στη δουλειά του Γκοντάρ με την κάμερα και την προσέγγιση του φωτισμού
Ζαν Λυκ Γκοντάρ / Wikimedia Commons
Οι ατάκες δίνονταν το πρωί των γυρισμάτων
Ο Ντε Μπορεγκάρ αξίζει μεγάλη αναγνώριση για το γεγονός ότι πήρε το ρίσκο ενός άγνωστου 29χρονου συγγραφέα, δήλωσε η Αν Χέιλμπρον, επικεφαλής βιβλίων και χειρογράφων στον οίκο Sotheby’s.
«Χωρίς την επιμονή του παραγωγού του Ντε Μπορεγκάρ, ο οποίος δυσκολευόταν να χρηματοδοτήσει την ταινία, δεν θα είχε δει ποτέ το φως της ημέρας», δήλωσε η Χέιλμπρον. Η ταινία γυρίστηκε σε ένα ξέφρενο πολύμηνο γύρισμα το καλοκαίρι του 1959.
Αφού αρχικά συνέταξε ένα συνοπτικό σενάριο για τις πρώτες σκηνές, ο Γκοντάρ εγκατέλειψε την ιδέα υπέρ του να γράφει μια μέρα τη φορά, δίνοντας συχνά στους ηθοποιούς τις ατάκες τους το πρωί των γυρισμάτων.
Στόχος ήταν οι ηθοποιοί να φαίνονται φυσικοί στην οθόνη, ένα ήθος που αντανακλάται στη δουλειά του Γκοντάρ με την κάμερα και την προσέγγιση του φωτισμού.
Πίσω από τη Nouvelle Vague
Παρά τη μέτρια εισπρακτική επιτυχία του, το Με κομμένη την ανάσα ξεκίνησε την καριέρα του Μπελμοντό και του Γκοντάρ και άνοιξε το δρόμο για την παραγωγή άλλων σημαντικών ταινιών από τον Ντε Μπορεγκάρ, όπως το Η Κλεό από τις 5 έως τις 7 (1962), το Η Περιφρόνιση (1963) και το Ο τρελός Πιερό (1965).
«Αυτό το σπάνιο χειρόγραφο φέρνει κοντά αυτές τις δύο μεγάλες δυνάμεις πίσω από τη Nouvelle Vague», δήλωσε η Χέιλμπρον, χαρακτηρίζοντάς το «ένα ιστορικό ντοκουμέντο που αποτυπώνει τη γέννηση ενός από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά εξαγώγιμα προϊόντα της Γαλλίας».
*Με στοιχεία από artnet.com
- «Βυθισμένες σκηνές», η κακοκαιρία Byron πνίγει τη Γάζα – Νεκρός 21χρονος που ήταν υπό ισραηλινή κράτηση
- Ολυμπιακός – ΠΑΟΚ 20-4: Μια ακόμη άνετη νίκη για τους «ερυθρόλευκους»
- TCL Winter Wonderland: Όταν η μαγεία των Χριστουγέννων συνάντησε το Ολυμπιακό Πνεύμα στο Μιλάνο
- Η Μπαλάντα της Σεξουαλικής Εξάρτησης: Η ωμή, τρυφερή ματιά της Ναν Γκόλντιν ξαναζωντανεύει στο Λονδίνο
- Κατοικίδια: Η Κομισιόν ανοίγει φάκελο κατά της Ελλάδας για παράνομη διακίνηση ζώων συντροφιάς
- Νέος τραυματισμός στον Ολυμπιακό: Ένα μήνα εκτός δράσης ο Γουόρντ




