Μια σειρά από νέες βιογραφίες, από συγγραφείς έμπειρους και δοκισμένους, δίνουν τον τόνο.

Μαρκ Τουέιν: bigger than life

Ο άνθρωπος που θα γινόταν η πρώτη λογοτεχνική διασημότητα των ΗΠΑ ξεκίνησε ως ταπεινός Σάμιουελ Κλέμενς: ένα παιδί που οδηγούσε ατμόπλοια στον Μισισίπη. Ο Εμφύλιος Πόλεμος της πατρίδας του, ωστόσο, τον οδήγησε στην άλλη πλευρά του αμερικανικού μεγαλείου -την ταπείνωση- δίνοντάς του το κίνητρο για να γράψει τα πρώτα σημειώματα στον Τύπο της εποχής. Ο συγγραφέας του «Τομ Σώγιερ» και του «Χακλμπέρι Φιν» μετατρέπεται σε ανάγνωσμα από τον βιογράφο που κατά το παρελθόν έχει δώσει εξαντλητικά έργα, εκτός άλλων, για τον Τζορτζ Ουάσινγκτον (Βραβείο Πούλιτζερ 2011), τον στρατηγό Γκραντ και τον Αλεξάντερ Χάμιλτον (βιογραφία που έγινε ένα από τα δημοφιλέστερα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ). Αναμένεται στις 13 Μαΐου (Penguin Press).

Ο Ντα Βίντσι και η εποχή του

Αντί να υπογράψει μία από τις γνωστές «αγιογραφίες» για την ιδιοφυΐα του αναγεννησιακού καλλιτέχνη -άλλωστε έχει προηγηθεί η βιογραφία του καλού γνώστη Γουόλτερ Άιζακσον- ο Στίβεν Κάμπελ μελετά τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι (1452 – 1519) ως δημιουργό στο πλαίσιο ενός ευρύτερου δικτύου: από τη ζωγραφική έως την τεχνολογία και τους πολιτισμικούς πολέμους της εποχής του. Στο βιβλίο, που αναμένεται από το Princeton University Press (1 Απριλίου στη βρετανική έκδοση), ο Ντα Βίντσι αναδύεται μέσα από τον κόσμο που τον έπλασε και την ίδια στιγμή θυμίζει τους τρόπους με τους οποίους και ο ίδιος διαμόρφωσε την Αναγέννηση.

Η Ευρώπη του Στέφαν Τσβάιχ

Ο «Κόσμος του χθες» (εκδ. Printa) ήταν η αυτοβιογραφική κατάθεση του Στέφαν Τσβάιχ για την Ευρώπη της μπελ επόκ, του Μεσοπολέμου και της μεταπολεμικής αγωνίας. Γι’ αυτό και η νέα βιογραφία του Ρούντιγκερ Γκέρνερ για τον κορυφαίο Αυστριακό συγγραφέα έχει τίτλο «Στο μέλλον του χθες» (Haus Publishing, 3 Απριλίου). Φωτίζεται ειδικά η περίοδός του στην Αγγλία (1935 – 1940), αλλά και τα τελευταία χρόνια στις ΗΠΑ και τη Βραζιλία (στην Πετρόπολι της οποίας θα αυτοκτονήσει στις 23 Φεβρουαρίου 1942 μαζί με τη δεύτερη σύζυγό του, Λότε). Ο βιογράφος υπήρξε καθηγητής Γερμανικής και Συγκριτικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Κουίν Μέρι και οι βιογραφίες που έχει αφήσει για τον Ρίλκε και τον Γκέοργκ Τρακλ θεωρούνται από τις καλύτερες.

Γιόκο Όνο, χωρίς άλλες συστάσεις

Ο συγγραφέας Ντέιβιντ Σελφ είναι παλαιός γνώριμος της Γιόκο Όνο, καθώς είχε πάρει την κοινή συνέντευξή τους με τον Τζον Λένον το 1980 για το περιοδικό Playboy. Στη βιογραφία «Yoko», που αναμένεται τον Απρίλιο από τη «Simon & Schuster» περνάει από όλα τα κεφάλαια της ζωής της. Από τη γενεαλογία των γονιών της και τα στιγμιότυπα της παιδικής ηλικίας έως την είσοδο στον χώρο της εικαστικής τέχνης και της μουσικής, τη γνωριμία με τους Μπιτλς, τη συμμετοχή της τον αγώνα για τα πολιτικά δικαιώματα, τη δολοφονία του συντρόφου της. Είναι μάλιστα εμφανής η επιθυμία του βιογράφου να αφήσει έναν τίτλο αναφοράς, προφανώς επειδή συμπίπτει χρονικά με τη «δύση» στη ζωή της 91χρονης σήμερα δημιουργού. Ο αναγνώστης, πέρα από τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα, παίρνει και πληροφορίες που αφορούν την Γιόκο ως μεμονωμένο πρόσωπο (τι διάβαζε από μικρή ηλικία, ποιες φοβίες έχει κλπ).

Ρόμπερτ Κραμπ: το σχέδιο του underground

Είναι με τον τρόπο του ένας από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της μεταπολεμικής Αμερικής, καθώς μέσα από τα κόμικς του πέρασε το κλίμα αμφισβήτησης της δεκαετίας του 1960. Η οπλοκατοχή, οι στρατιωτικές παρεμβάσεις στο εξωτερικό, η κουλτούρα του καπιταλισμού ανήκουν όλα στα καρέ του Ρόμπερτ Κραμπ, που γεννήθηκε το 1943 στη Φιλαδέλφεια. Ο Νταν Νέιντελ ανασυνθέτει τη ζωή και τη διαδρομή του εικονογράφου, ο οποίος ξεκίνησε το 1964 στέλνοντας κάποια σχέδια του «Φριτς του Γάτου» στο περιοδικό «Help!». Για την ιστορία, η απάντηση του φοβερού και τρομερού καρτουνίστα Χάρβεϊ Κέρτσμαν -αρχισυντάκτη τότε στο περιοδικό- ήταν: «Μας άρεσε πολύ το σκίτσο με τη γάτα, αλλά δεν είμαστε σίγουροι αν μπορούμε να το τυπώσουμε και να μην μπούμε φυλακή». Παρά τις επιφυλάξεις πάντως κυκλοφόρησαν δύο ιστορίες του Φριτς. Η πρώτη βιογραφία του Κραμπ αναμένεται από τη «Scribner» στις 15 Απριλίου.