Ανέκαθεν στη δημοσιογραφία ο τίτλος μιας είδησης έπαιζε σημαντικότερο ρόλο κι από την ίδια την είδηση.

Οι αναγνώστες ενθουσιάζονται με τους εντυπωσιακούς τίτλους και οι δημοσιογράφοι ενθουσιάζονται με τους ενθουσιασμένους αναγνώστες, οπότε και λόγω της αγαπημένης δημοσιογραφικής συνήθειας της υπερβολής και των βιαστικών συμπερασμάτων, οι δεσμοί μεταξύ τίτλου και πραγματικότητας τις περισσότερες φορές είναι από χαλαροί έως ανύπαρκτοι.

Αν μάλιστα ένας τίτλος αποδειχθεί πετυχημένος τότε χρησιμοποιείται από όλο και περισσότερους, αποκτά σταδιακά διαστάσεις θέσφατου, και συνεχίζει να επαναλαμβάνεται χωρίς κατ’ ανάγκην να συνεχίζει να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Για παράδειγμα, ένας από τους πιο αγαπημένους δημοσιογραφικούς τίτλους, την περασμένη άνοιξη, όταν «άνοιγαν» οι εμβολιασμοί κατά του κορονοϊού για τις νεότερες ηλικιακές ομάδες, ήταν: «Οι νέοι οδηγούν την κούρσα των εμβολιασμών». Έτσι πολλοί είχαμε ως τώρα μείνει με την εντύπωση ότι αυτό ίσχυε.

Η πραγματικότητα όμως, όπως την περιέγραψε χθες ο καθ’ ύλην αρμόδιος, ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Μάριος Θεμιστοκλέους είναι αρκετά διαφορετική.

Το ακόλουθο κατεβατό ηλικιακών ομάδων και ποσοστών είναι πολύ διαφωτιστικό:

Στους 85 και άνω έχει εμβολιαστεί το 69% (με τα ραντεβού θα ανέβει στο 70%)

Στους 80 – 84 ετών, το 70% (71%)

Στους 75 – 79 ετών, το 81% (83%)

Στους 70 – 74 ετών, το 76% (77%)

Στους 65– 69 ετών, το 76% (77%)

Στους 60 – 64 ετών, το 70% (72%)

Στους 55 – 59 ετών, το 65% (68%)

Στους 50 – 54 ετών, το 61% (64%)

Στους 45 – 49 ετών, το 54% (60%)

Στους 40 – 44 ετών, το 47% (53%)

Στους 35 – 39 ετών, το 39% (43%)

Στους 30 – 34 ετών, το 34% (40%)

Στους 25– 29 ετών, το 22% (33%)

Στους 18 – 24 ετών, το 11% (20%)

Οι νέοι δεν είναι οι οδηγοί αλλά οι ουραγοί. Για την ακρίβεια, όσο νεαρότερη είναι η ηλικιακή ομάδα τόσο πιο απρόθυμη είναι να εμβολιαστεί.

Ως χθες, σύμφωνα με τον Μάριο Θεμιστοκλέους το ποσοστό των πλήρως εμβολιασμένων στην Ελλάδα (3,6 εκατομ) αντιστοιχεί στο 35% του πληθυσμoύ, ποσοστό που, ειδικά μετά την εμφάνιση της ιδιαίτερα μεταδοτικής μετάλλαξης Δέλτα, κρίνεται απολύτως ανεπαρκές για τη δημιουργία του πολυπόθητου τείχους ανοσίας.

Το θετικό πάντως είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν ονειροβατεί, χάνοντας πολύτιμο χρόνο με εκστρατείες ενημέρωσης και καταπολέμησης των ψευδών ειδήσεων ή με περιοριστικά μέτρα για όσους αρνούνται να εμβολιαστούν.

Αντιθέτως, γνωρίζει πολύ καλά τις συνήθειες του λαού της και έχοντας κατά νου το αρχαίο ρητό: «ον ου τύπτει λόγος ουδέ ράβδος» (σε όποιον δεν πιάνει ο λόγος, δεν πιάνει ούτε η ράβδος) εφαρμόζει το σύστημα που δεν απέτυχε ποτέ στην Ελλάδα, και το οποίο θα μπορούσε να αναφερθεί ως «όπου δεν πίπτει λόγος πίπτει δώρο».

Η κυβέρνηση έκανε την αρχή με την ηλικιακή ομάδα που έχει το χαμηλότερο ποσοστό εμβολιασμένων και εξήγγειλε, χθες, την έκδοση προπληρωμένης κάρτας 150 ευρώ, με την οποία όλοι οι νέοι της χώρας ηλικίας 18-25 που θα κάνουν την πρώτη δόση εμβολίου, θα μπορούν να καλύψουν έξοδα αεροπορικών και ακτοπλοϊκών ταξιδίων, εισιτήρια πολιτιστικών θεαμάτων κ.α.

Σήμερα ανακοινώθηκαν οριζόντια προνόμια που έχουν να κάνουν με την πρόσβαση σε εστίαση και ψυχαγωγία.

Ας ελπίσουμε όμως ότι θα συνεχιστούν και τα πακέτα προνομίων ανά ηλικιακή ομάδα και πως ανάλογη με τους 18άρηδες αντιμετώπιση θα έχουν και οι επόμενες «απρόθυμες» ηλικιακές ομάδες ,και φυσικά πως δεν θα εξαιρεθούμε, όσοι κάναμε το λάθος να εμβολιαστούμε εγκαίρως, επειδή απλώς έπρεπε για εμάς και τους γύρω μας.

Το παν είναι βέβαια τα πακέτα προνομίων να είναι αυστηρά προσανατολισμένα στα θέλω και τις ανάγκες της κάθε ηλικίας.

Στους φοιτητές 18-25 ετών, για παράδειγμα, θα μπορούσε ως bonus της δεύτερης δόσης, να δοθεί η δυνατότητα, στην προσεχή εξεταστική του Σεπτεμβρίου, να περάσουν, άνευ φυσικά εξετάσεων, τέσσερα κυρία μαθήματα, ενώ  στους εργαζόμενους 25 – 49 ετών ιδιαίτερα ελκυστικό θα αυτό που πάντοτε προσδοκούν και που ποτέ δεν παίρνουν: Καλοκαιρινή άδεια τριών εβδομάδων σερί.

Αν το καρότο είναι στοχευμένο, τότε και ο στόχος επιτυγχάνεται και το μαστίγιο μένει αχρείαστο.

Ίδωμεν.