Έτοιμο για δοκιμή το ιπτάμενο ραντάρ ηφαιστειακής στάχτης
Ένα χρόνο μετά το σύννεφο ηφαιστειακής στάχτης που έκλεισε τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο για πέντε ημέρες, η easyJet ανακοινώνει την πρόοδο του συστήματος AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector) και καλεί το χώρο της αεροναυπηγικής να συνεργαστεί, ώστε να αποφευχθούν περαιτέρω προβλήματα στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο από μελλοντική ηφαιστειακή δραστηριότητα.
Ένα χρόνο μετά το σύννεφο ηφαιστειακής στάχτης που έκλεισε τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο για πέντε ημέρες, η easyJet ανακοινώνει την πρόοδο του συστήματος AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector) και καλεί το χώρο της αεροναυπηγικής να συνεργαστεί, ώστε να αποφευχθούν περαιτέρω προβλήματα στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο από μελλοντική ηφαιστειακή δραστηριότητα.
Ο Ίαν Βτέιβις, Επικεφαλής του Μηχανολογικού Τμήματος της easyJet, δήλωσε: «Τον περασμένο χειμώνα μας καθησύχασαν ότι η ισχυρή χιονόπτωση αποτελούσε μεμονωμένο περιστατικό, που δεν υπήρχε περίπτωση να επαναληφθεί. Παρόλα αυτά, συνέβη και πάλι ύστερα από δέκα μήνες. Δε μπορούμε να προβλέψουμε με ακρίβεια πότε θα ενεργοποιηθεί κάποιο άλλο ηφαίστειο και θα εξαπλώσει σύννεφο ηφαιστειακής στάχτης πάνω από τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο, αλλά μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι κάποια στιγμή θα ξανασυμβεί.»
«Ο κλάδος μας είναι καλύτερα προετοιμασμένος σήμερα, από ό,τι ήταν πέρυσι, αλλά πρέπει να εξελιχθούμε περισσότερο. Η easyJet από την πλευρά της, συνεργάζεται στενά με τον Δρ Φρεντ Πράτα και την ομάδα του, προκειμένου να εξελίξει περαιτέρω την ανάπτυξη της τεχνολογίας AVOID. Για το λόγο αυτό, αναζητούμε περισσότερη στήριξη από τον υπόλοιπο κλάδο, καθώς κι άλλες, νέες λύσεις ώστε να αντιμετωπίσουμε την ηφαιστειακή απειλή.»
Πρόοδος που σημειώθηκε από πέρυσι:
- Οι επενδύσεις της easyJet έχουν στηρίξει την πρόοδο της τεχνολογίας AVOID
- Αναπτύχθηκε το πρωτότυπο της AVOID, το οποίο είναι τώρα έτοιμο να δοκιμαστεί σε ηφαιστειακή στάχτη
- Ετοιμάζεται αίτηση για λήψη διαπίστευσης από τον EASA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Αεροναυπηγικής Ασφάλειας)
- Ετοιμάζεται αίτημα χρηματοδότησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να υποστηριχθεί το εγχείρημα AVOID
Το σύστημα AVOID αποτελεί ένα αποτελεσματικό ραντάρ καιρού που αφορά τη στάχτη. Το σύστημα έχει σχεδιαστεί από τον Δρ Φρεντ Πράτα του Νορβηγικού Ινστιτούτου Εναέριας Έρευνας (NILU) και αποτελείται από υπέρυθρη τεχνολογία που ενσωματώνεται στα αεροσκάφη, ώστε να παρέχει εικόνες στους πιλότους και το κέντρο ελέγχου πτήσης της εκάστοτε αεροπορικής εταιρίας.
Οι εικόνες θα επιτρέπουν στους πιλότους να βλέπουν σύννεφα στάχτης που βρίσκονται έως και 100 χλμ μακριά από το αεροσκάφος και σε υψόμετρο από 5.000 έως 50.000 πόδια, δίνοντάς τους έτσι τη δυνατότητα να προσαρμόζουν την πορεία πτήσης του αεροσκάφους, ώστε να αποφεύγουν πιθανά σύννεφα στάχτης. Το όλο σύστημα είναι αρκετά παρεμφερές με τα ραντάρ καιρού, τα οποία αποτελούν δεδομένο εξοπλισμό για όλες τις πολιτικές αεροπορικές εταιρίες σήμερα.
Στο έδαφος, οι πληροφορίες που θα λαμβάνονται από τα αεροσκάφη με τεχνολογία AVOID θα είναι δυνατόν να χρησιμοποιούνται, ώστε να υπάρχει έγκυρη και ακριβής εικόνα του σύννεφου ηφαιστειακής στάχτης, βάση δεδομένων που συλλέγονται σε πραγματικό χρόνο.
Μια τέτοια ενέργεια θα συντελούσε στο άνοιγμα μεγάλων τμημάτων εναέριου χώρου, τα οποία σε διαφορετική περίπτωση θα παρέμεναν κλειστά στη διάρκεια μια ηφαιστειακής έκρηξης, γεγονός από το οποίο θα επωφεληθούν οι επιβάτες, καθώς θα ελαχιστοποιηθεί η διαταραχή.
Η επόμενη φάση του έργου είναι να ελεγχθεί η αξιοπιστία του εξοπλισμού, χρησιμοποιώντας τον σε (πιλοτικές/δοκιμαστικές) πτήσεις κοντά σε ηφαιστειακή στάχτη. Ο Δρ Πράτα και η ομάδα του παρακολουθούν στενά την ηφαιστειακή δραστηριότητα στην Άπω Ανατολή και την Αλάσκα, ενώ οι δοκιμές αναμένονται να λάβουν χώρα μέσα στους επόμενους μήνες.
Στο μεταξύ, το σύστημα AVOID θα περάσει τη διαδικασία διαπίστευσης από τον EASA.
Οι συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για επιχορήγηση συνεχίζονται, ώστε να υπάρξει στήριξη στην έρευνα και την ανάπτυξη του συστήματος AVOID.
Στο τέλος αυτής της διαδικασίας, το σύστημα AVOID θα είναι έτοιμο για να βγει στη μαζική παραγωγή.
Η easyJet θεωρεί ότι εάν 100 αεροσκάφη (20 από τα οποία θα είναι της easyJet) ανά την Ευρώπη εξοπλίζονταν με τα συστήματα AVOID, αυτό θα παρείχε ουσιαστική κάλυψη της ηπείρου, δίνοντας τη δυνατότητα στις αεροπορικές εταιρίες να παρέχουν σημαντικές πληροφορίες στις αρχές, ώστε να υποστηριχθούν οι νέες διαδικασίες που εισήχθηκαν μετά την έκρηξη του Αγιαφιγιαπλαγιουρκούλ το 2010. Αυτές οι καίριες πληροφορίες θα επιτρέψουν σε όλες τις αεροπορικές εταιρίες να συνεχίσουν τις ασφαλείς πτήσεις σύμφωνα με την καθοδήγηση της CAA για τις ασφαλείς ζώνες πτήσεις.
Πληροφορίες για μυημένους
Στο Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) Συμβάν Έκτακτης Ανάγκης που αφορά στην Ηφαιστειακή Στάχτη, ορίζονται τρία επίπεδα μόλυνσης, όπως αυτά περιγράφονται παρακάτω. Όλες οι υποθέσεις που αφορούν στη συγκέντρωση στάχτης, αποτελούν εν μέρει αντικείμενο αβεβαιότητας.
Η έκφραση «Καθορισμένες διαστάσεις» αναφέρεται σε οριζόντια και κάθετα όρια.
- Περιοχή με Μειωμένη Μόλυνση: Ένας εναέριος χώρος με καθορισμένες διαστάσεις, όπου είναι δυνατόν να συναντάται ηφαιστειακή στάχτη σε συγκεντρώσεις ίσες με ή μικρότερες από 2×10-3 g/m3, αλλά μεγαλύτερες από 2×10-4 g/m3.
- Περιοχή με Μέτρια Μόλυνση: Ένας εναέριος χώρος με καθορισμένες διαστάσεις, όπου είναι δυνατόν να συναντάται ηφαιστειακή στάχτη σε συγκεντρώσεις μεγαλύτερες από 2×10-3 g/m33, αλλά μικρότερες από 4×10-3 g/m3.
- Περιοχή με Αυξημένη Μόλυνση: Ένας εναέριος χώρος με καθορισμένες διαστάσεις, όπου είναι δυνατόν να συναντάται ηφαιστειακή στάχτη σε συγκεντρώσεις ίσες με ή μεγαλύτερες από 4×10-3 g/m3, ή περιοχές μολυσμένου εναέριου χώρου, όπου δεν υπάρχει διαθέσιμη ενημέρωση σχετικά με τη συγκέντρωση στάχτης.
Στο παρελθόν έχουν χρησιμοποιηθεί και άλλοι όροι για να περιγραφούν οι περιοχές εκείνες που περιέχουν διάφορες συγκεντρώσεις ηφαιστειακής στάχτης, όπως Enhanced Procedure Zone (ΕΡΖ), Time Limited Zone (TLZ) and No-Fly Zone (NFZ). Ωστόσο αυτοί οι όροι έχουν πλέον αποσυρθεί.
Μπορείτε να βρείτε πλήρη αναφορά καθοδήγησης της CAA για τα επίπεδα μόλυνσης με στάχτη εδώ.
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
- «Μια νύχτα μόνο» στο MEGA: Τι θα δούμε στα επόμενα συγκλονιστικά επεισόδια
- Αυστρία: Ορειβάτης άφησε την σύντροφό του «να παγώσει μέχρι θανάτου» σε κορυφή βουνού
- Brain drain στην Apple – Δεκάδες στελέχη αυτομολούν στους ανταγωνιστές
- ΠΑΟΚ και Ολυμπιακός «μάχονται» για τον τίτλο του League Cup
- Δήμος Νίκαιας-Αγ.Ι.Ρέντη: Ο μεγάλος όγκος των υδάτων υπερέβη προσωρινά τις δυνατότητες των υποδομών
- Προειδοποίηση για την κακοκαιρία Byron: «Δεν έχει τελειώσει» – Οι επτά περιοχές που θα σαρώσει




