Η επιστροφή των τετραγωνισμένων SUV
Τρεις σχεδιαστές δίνουν τη δική τους εξήγηση για την αυξημένη δημοτικότητα των ολοένα και περισσότερων τετραγωνισμένων off-roader και SUV
Η SUV φρενίτιδα των τελευταίων ετών έχει πλημμυρίσει τους δρόμους με αντίστοιχα οχήματα παντός μεγέθους, είδους και ύφους. Παρά τις δεδομένα μεγαλύτερες διαστάσεις τους σε σχέση με π.χ ένα hatchback αντίστοιχης κατηγορίας και μήκους, στα περισσότερα από αυτά το ζητούμενο είναι με την συνδρομή της αεροδυναμικής, να προσφέρουν την μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα, ασχέτως αν και λόγω της παρουσίας κάποιου περίπλοκου μηχανικού συνόλου και μιας παρεπόμενης μπαταρίας είναι στην ουσία και βαρύτερα από ένα μοντέλο ανάλογης κατηγορίας που δεν ανήκει στα SUV –όσα τέτοια υπάρχουν πια.
Μια άλλη παράμετρος που σμιλεύει και προφανώς θα εξακολουθεί να σμιλεύει τα αυτοκίνητα του σήμερα είναι, φυσικά, οι ολοένα αυστηρότερες προδιαγραφές ασφαλείας, οι οποίες μεταβάλλουν επί το ηπιότερο την όψη των σύγχρονων αυτοκινήτων για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προστασία των πεζών και ποδηλατών σε ενδεχόμενο ατύχημα. Κάπως έτσι ή μάλλον ακριβώς έτσι, η πλειονότητα των νεότερων αυτοκινήτων έχουν κάτι το κοινό σε ό,τι αφορά τη σχεδίασή των αναλογιών τους με ορισμένες, λίγες εξαιρέσεις. Για να κατανοήσει κανείς καλύτερα τα παραπάνω αρκεί να φέρει στο μυαλό του μοντέλα όπως π.χ. το νεότερο LR Defender σε αντιπαραβολή με τον παλαιότερο εαυτό του.
Παρ΄όλα αυτά, τα τελευταία λίγα χρόνια στο πλαίσιο της διαφοροποίησης και της δημιουργίας προϊόντων που να ξεχωρίζουν πραγματικά οι αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν να επανεκτιμούν τις πιο παραδοσιακές τετραγωνισμένες φόρμες που διαχρονικά υποστήριζαν –χωρίς ποτέ να εγκαταλείψουν–η Toyota με προϊόντα όπως το Freelander και το Land Cruiser, η Mercedes-Benz με την αειθαλή σχεδιαστικά και όχι μόνο, G-Class, αλλά και η αυτονόητα η Jeep η οποία δεν εγκατέλειψε ποτέ το σπορ.
Κάπως έτσι, στα περιπετειώδους ύφους νέα μοντέλα, εκτός από τα παραπάνω διαχρονικά… τετράγωνα, έχουν προκύψει αυτοκίνητα όπως το Ford Bronco, το Lexus GX, το KIA EV9, το επικείμενο Hyundai Ioniq 7, το Santa Fe ή ακόμα και το Volvo EX90 δείχνοντας ότι η ρετρό τάση που κάποτε χαρακτήριζε τα πιο σκληροτράχηλα δείγματα του είδους πλέον έχει επεκταθεί και στα πιο mainstream μοντέλα.
Ο επικεφαλής των σχεδιαστικών κέντρων της Toyota σε Καλιφόρνια και Μίσιγκαν, Kevin Hunter δίνει την δική του εκδοχή για το φαινόμενο και για τον σχεδιασμό του νεότερου Land Cruiser λέγοντας ότι «θεωρώ ότι κάτι τέτοιο έλειπε από την γκάμα. Όλοι μας κινούμασταν γύρω από crossover φόρμες και γοητευτικά SUV γιατί αυτό ζητούσε η αγορά. Ωστόσο θεωρώ ότι οι τάσεις κάνουν κύκλους και πλέον η αγορά κουράστηκε από τα ίδια και τα ίδια».
Την ίδια άποψη, αλλά με διαφορετικό τρόπο δείχνει να συμμερίζεται και ο Robert Lesnik, υπεύθυνος για την εξωτερική σχεδίαση των Mercedes-Benz «αν εργάζεται κανείς για μια φίρμα η οποία ας πούμε δεν έχει παράδοση, τότε επιδιώκει να κάνει το διαφορετικό που να ξεχωρίζει από την αχανή “θάλασσα” όμοιων αυτοκινήτων. Ο στόχος για τον σχεδιαστή μιας αυτοκινητοβιομηχανίας είναι να δημιουργήσει κάτι μοναδικό, με το δικό του στυλ ώστε να ξεχωρίσει από το πλήθος».
Πιο πελατοκεντρική είναι η άποψη του επικεφαλής σχεδιασμού της Hyundai, SangYup Lee ο οποίος υποστηρίζει ότι οι αλλαγές οφείλονται στο κοινό. «Οι πελάτες είναι κάτι σαν κινούμενος στόχος. Παλιά όλα τα SUV ήταν τετράγωνα. Μετά ήρθαν τα crossovers τα οποία και αποτέλεσαν τον κανόνα. Πλέον, εδώ και περίπου δέκα χρόνια, ο περιπετειώδης, εναλλακτικός τρόπος ζωής έχει αναδειχθεί σε παγκόσμια τάση η οποία “επιδεινώθηκε” με την πανδημία».
«Όταν δημιουργείς ένα αυτοκίνητο που αποπνέει ικανότητα, που δείχνει στιβαρό με τις τετραγωνισμένες επιφάνειές του, έχεις μια πολύ ελκυστική επιλογή για τους πελάτες. Αρκεί να δει κανείς την απήχηση του Bronco και του Land Cruiser», σημειώνει ο ίδιος συμπληρώνοντας ότι «με το ίδιο σκεπτικό σχεδιάσαμε το Santa Fe. Θέλαμε να έχει ένα περιπετειώδες ύφος και άπλετους χώρους».
Σε ό,τι αφορά το νέο, αρχετυπικό Toyota Land Cruiser ο Kevin Hunter δήλωσε ότι «το θεωρήσαμε σαν ευκαιρία, το είδαμε σαν ένα κρίκο που έλειπε και που θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε. Έτσι επαναφέραμε το Land Cruiser πίσω στις ρίζες του. Και αυτό έγινε κατ’ απαίτηση του κοινού που ήθελε να δει το Land Cruiser να επιστρέφει στην παραδοσιακή του μορφή».
Ο Robert Lesnik, παρουσιάζει την οπτική της Mercedes σε σχέση με την G-Class: «πρέπει να δει κάποιος πόσο επιτυχημένο είναι το συγκεκριμένο προϊόν. Η G-Class ήταν εξαιρετικά δημοφιλής το 2017, 38 χρόνια μετά την πρώτη της εμφάνιση. Κάπως έτσι θεωρήσαμε ότι δεν πρέπει να αλλάξουμε τίποτα. “Ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις”.
Tι γίνεται όμως με τον παράγοντα αποδοτικότητα, με δεδομένο ότι οι τετραγωνισμένες επιφάνειες δεν ευνοούν την αεροδυναμική όσο οι καμπύλες. Το ίδιο ισχύει και για την εξίσωση τετραγώνου-προδιαγραφών ασφαλείας. Την απάντηση τη δίνει και πάλι η τεχνολογία και η εξελιγμένη μηχανική η οποία φροντίζει να αναπληρώσει το «κενό».
«Ο δείκτης αλλαγής πορείας στον προφυλακτήρα για παράδειγμα ήταν κάτι για το οποίο οι μηχανικοί είπαν αρχικά “ας το αφήσουμε δεν θα συμβαδίσει με τις προδιαγραφές ασφαλείας για τους πεζούς”. Στη συνέχεια αποφασίσαμε ότι ήταν πολύ σημαντικό για τον σχεδιασμό και κατ΄επέκταση, δαπανήσαμε άπειρες ώρες ώστε να διασφαλίσουμε ότι σε περίπτωση ατυχήματος με πεζό δεν θα δημιουργεί πρόβλημα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Robert Lesnik.
O επικεφαλής σχεδιασμού της Toyota αναγνωρίζει ότι τα τετραγωνισμένα off-roader είναι ένας δυσεπίλυτος γρίφος και σε ό,τι αφορά την αποδοτικότητα ωστόσο λύσεις υπάρχουν. «Τα off-roader έχουν υψηλότερη κατανάλωση, δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό. Η τοποθέτηση υβριδικής τεχνολογίας στο Land Cruiser βοηθάει. Επίσης προσφέρει και μεγαλύτερη ισχύ κάτι που σημαίνει ότι η υβριδική τεχνολογία έχει διπλό όφελος».
Σε ό,τι αφορά το μέλλον τόσο ο R. Lesnik όσο και o Κ. Hunter εκφράζουν σκεπτικισμό για το πόσο μπορεί να συνεχιστεί η συγκεκριμένη τάση.
«Ευελπιστώ ότι θα μπορούμε να δώσουμε συνέχεια και στις επόμενες δεκαετίες. Το Land Cruiser θα είναι πάντα Land Cruiser και ίσως, μπορέσουμε να προσθέσουμε και άλλα προϊόντα προκειμένου να διευρύνουμε το κοινό μας. Ελπίζω πάντως να μπορέσουμε να διατηρήσουμε τον χαρακτήρα του και όσα εκπροσωπεί και στο μέλλον», σημειώνει ο K. Hunter.
«Το μέλλον θα είναι πρόκληση. Αν ξανασυζητάμε το ίδιο θέμα και σε πέντε χρόνια και η G-Class παραμένει ίδια, τότε πράγματι “αξίζουμε τα λεφτά που βγάζουμε”», σημειώνει ο R. Lesnik.
Kατά τον επικεφαλής σχεδιασμού της Hyundai, όλα είναι ρευστά «την ώρα που μιλάμε τα crossover παραμένουν εξίσου δημοφιλή με τα τετραγωνισμένα SUV. Ωστόσο μπορεί να υπάρξει μια στιγμή που το κοινό θα αναζητήσει κάτι διαφορετικό. Πρέπει πραγματικά να παρατηρούμε το κοινό και τον τρόπο ζωής του. Προς το παρόν ωστόσο το τετράγωνο “τρεντάρει” αποτελώντας την παγκόσμια τάση του mainstream».
- LIVE: ΑΕΚ – Ατρόμητος
- Βόρεια Μακεδονία: Επανεκλέχθηκε ο Μίτσκοσκι αρχηγός του VMRO – «Έχουμε ανοιχτό ζήτημα με τη Βουλγαρία», είπε
- Λούβρο: Από την «κλοπή του αιώνα» σε πλημμύρα – Ζημιές σε εκατοντάδες βιβλία στο Τμήμα Αιγυπτιακών Αρχαιοτήτων
- Έφτασε στην Αστάνα ο Ολυμπιακός – Υπό το μηδέν η θερμοκρασία (vids)
- Ο μεγαλύτερος αγώνας του Ρόμπι Φάουλερ
- Επίθεση με μολότοφ στο ΑΤ Κυψέλης – Φωτιά σε κάδους στη Δροσοπούλου
