
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΛΒ’)
Ο πλατωνικός διάλογος «Θεαίτητος» εξετάζει τη φύση και τα είδη της γνώσης – ακριβέστερα, πραγματεύεται το ζήτημα της βέβαιης και εμπεριστατωμένης γνώσης
Ο τελευταίος από τους διαλόγους που τοποθετούνται ανάμεσα στο πρώτο και το δεύτερο ταξίδι του Πλάτωνος στη Σικελία είναι ο Θεαίτητος, καρπός της όψιμης συγγραφικής περιόδου του λαμπρού αυτού πνεύματος. Στο εν λόγω έργο σύγγραμμα, το οποίο φανερώνει τη μεγάλη εκτίμηση που έτρεφε ο Πλάτων για τα μαθηματικά –ως απαραίτητη προπαιδεία για την κατάκτηση της αληθινής γνώσης–, ο ηλικιωμένος Σωκράτης συνομιλεί με το νεαρό Θεαίτητο, που συνοδεύεται από το δάσκαλό του, το σπουδαίο γεωμέτρη Θεόδωρο τον Κυρηναίο (τα δύο άλλα πρόσωπα του διαλόγου είναι ο Ευκλείδης και ο Τερψίων, δύο Μεγαρίτες που ανήκαν στο σωκρατικό κύκλο).
Ο Θεαίτητος, ο οποίος υπήρξε σύμφωνα με πηγές της αρχαιότητας ένας διακεκριμένος μαθηματικός αθηναϊκής καταγωγής (ειδικεύτηκε στη στερεομετρία και μελέτησε τα πέντε κανονικά πολύεδρα, γνωστά ως πλατωνικά στερεά), σκοτώθηκε μάλλον το 369 π.Χ. πολεμώντας με γενναιότητα εναντίον των Θηβαίων πλησίον της Κορίνθου – ο θάνατός του ήταν ισχυρό πλήγμα για την Ακαδημία Πλάτωνος, επιφανές μέλος της οποίας υπήρξε ο αποθανών.
Ο υπό εξέταση πλατωνικός διάλογος, που έμελλε να διατηρήσει στην αιωνιότητα τη μνήμη του Θεαίτητου, εξετάζει τη φύση και τα είδη της γνώσης – ακριβέστερα, όπως φανερώνει και ο υπότιτλος του διαλόγου (Ή περί επιστήμης), πραγματεύεται το ζήτημα της βέβαιης και εμπεριστατωμένης γνώσης. Η τελευταία διασφαλίζει την αλήθεια και απομακρύνει την πλάνη, η οποία δεν είναι μόνο άχρηστη αλλά και επικίνδυνη. Εκκινώντας από μια κατάσταση ριζικής αγνωσίας, ο Σωκράτης, διαμέσου της μαιευτικής τέχνης και της μεθόδου των ερωταποκρίσεων, αναζητά έναν καθολικά αποδεκτό ορισμό της γνώσης.
*Στη φωτογραφία του παρόντος άρθρου, έκδοση του «Θεαίτητου» και άλλων πλατωνικών συγγραμμάτων (επιμέλεια Σπυρίδωνος Μωραΐτου, έκδοση Ελληνικού Φιλολογικού Συλλόγου Κωνσταντινουπόλεως, Λειψία, 1913).
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος Α’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος Β’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος Γ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος Δ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος Ε’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΣΤ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος Ζ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος Η’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος Θ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος Ι’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΙΑ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΙΒ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΙΓ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΙΔ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΙΕ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΙΣΤ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΙΖ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΙΗ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΙΘ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος Κ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΚΑ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΚΒ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΚΓ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΚΔ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΚΕ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΚΣΤ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΚΖ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΚΗ’)
Πλάτων: Η ιδέα του αγαθού (Μέρος ΚΘ’)
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις