Σάββατο 27 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Big Biba: Η μπουτίκ που άλλαξε τη μόδα στo Λονδίνο - Το Κέρας της Αμάλθειας των 60s

Big Biba: Η μπουτίκ που άλλαξε τη μόδα στo Λονδίνο – Το Κέρας της Αμάλθειας των 60s

Πριν από το Harvey Nichols ή το Dover Street Market υπήρχε η Biba. Ένα σκοτεινό και decadent σύνορο, που έδωσε στις νεαρές γυναίκες την αίσθηση της απόδρασης από την καθημερινή πολτοποίηση.

Η πολωνικής καταγωγής σχεδιάστρια μόδας, Barbara Hulanicki  (Μπάρμπαρα Χουλανίτσκι), σαν κορίτσι της εποχής της, ονειρεύτηκε τη Biba, ένα κατάστημα ταχυδρομικών παραγγελιών, το οποίο πούλησε ένα φόρεμα διαθέσιμο σε ένα μέγεθος. Τόσο απλά.

Πολύ γρήγορα εκτινάχθηκε και έγινε πολυκατάστημα στην High Street και το πιο σύγχρονο και πιο στιλάτο μέρος στο Λονδίνο, τις δεκαετίες του ’60 και του ’70. Σύχναζαν η Τζούλι Κρίστι και Τουίγκι, ο Ντέιβιντ Μπόουι και οι Rolling Stones.

Στην κορύφωση της, πωλούνταν περίπου ένα εκατομμύριο πάτρον την εβδομάδα.

Photo: YouTube

Το 1963 το μεγάλο κατάστημα Biba ήταν γεμάτο με καθρέφτες, φτερά, πολυτελή υφάσματα και ψυχεδελικές οθόνες εμπνευσμένες από την ποπ τέχνη. Ήταν ένα σκοτεινό και decadent σύνορο, που έδωσε στις νεαρές γυναίκες την αίσθηση της απόδρασης από την καθημερινή πολτοποίηση.

Η μπουτίκ Biba ήταν κάτι εντελώς καινούργιο τη δεκαετία του ’60, αλλά θα γινόταν ένα κοινό θέμα, ένας οδηγός για πολλά καταστήματα της High Street τα επόμενα χρόνια

Η Big Biba ήταν ένα ταξίδι της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων, ένα wunderkammer καταναλωτισμού. Στη διακόσμηση κυριαρχούσαν ποπ αρτ και σουρεαλιστικές αναφορές με γουορχολικές, γιγαντιαίες προθήκες γεμάτες με σούπες Campbells, ενώ τεράστιες κατασκευές αφράτων σκυλιών λειτουργούσαν σαν promo stands γεμάτα με τροφές κατοικίδιων ζώων και θεραπείες για σκύλους. Μιλάμε για τον ορισμό του 60’s kitschy cool.

Μια ολόκληρη γωνιά ήταν αφιερωμένη σε συσκευασίες από σκόνες πλυσίματος και πιο δίπλα βρισκόταν ένα υπερμεγέθες και πλήρως λειτουργικό πικάπ αποτελώντας το ιδανικό μέρος για να αράξει ένα κορίτσι στο μεσημεριανό της διάλειμμα.

H Μπάρμπαρα Χουλανίτσκι / Photo: YouTube

Photo: YouTube

Ένας θρίαμβος του branding

Η φοβερή και τρομερή «σιδηρά κυρία» της Vogue, η Άννα Γουίντουρ, εργάστηκε ως Biba Girl όταν ήταν νέα. Η μπουτίκ ήταν ο θρίαμβος της εμπορικής ονομασίας. Τα πάντα, από ψητά φασόλια μέχρι προϊόντα μαλλιών, είχαν το λογότυπο της Biba πάνω τους.

Υπήρχε επίσης ένας κήπος στην ταράτσα όπου μπορούσε κανείς να δοκιμάσει κάποιο ενδιαφέρον και περίεργο (με τα σημερινά δεδομένα) πιάτο συνοδεία κρασιού.

Το διάσημο δωμάτιο του ουράνιου τόξου χρησιμοποιήθηκε ως αίθουσα συναυλιών και ήταν ο σταρ της μπουτίκ Biba.

Το ψηλό κτήριο που κάποτε φιλοξένησε τη Big Biba, τη δεκαετία του ’60, φιλοξενεί τώρα μάρκες δρόμου όπως η H&M. Το γκλάμορους και πολύχρωμο δωμάτιο του ουράνιο τόξο είναι τώρα τραγικά γεμάτο με τον εξοπλισμό γυμναστικής. Δυστυχώς, αλλάζουν τα πράγματα. Ή ευτυχώς.

Τελικά το Big Biba αντιμετώπισε κάποια οικονομικά προβλήματα στα μέσα της δεκαετίας του ’70 και έκλεισε με δραματικό τρόπο.

Το τρέιλερ από το ντοκιμαντέρ Beyond Biba του 2009: 

Μια καινοτόμος επιχειρηματίας – Σήμερα θα λεγόταν entrepreneur 

Η σχεδιάστρια Μπάρμπαρα Χουλανίτσκι, ιδρύτρια της θρυλικής Biba,  θυμάται τη στιγμή που ξεκίνησαν όλα σε ένα απόσπασμα της αυτοβιογραφία της, του 2007.

Όπως και κάθε άλλο ζευγάρι που ήταν φρεσκοπαντρεμένο, ο Φιτζ κι εγώ έπρεπε να προσαρμοστούμε ο ένας στον άλλο. Όταν γύριζε από τη δουλειά με έβρισκε έτοιμη να βγω στην πόλη. Ήθελε να απλώσει τα πόδια του να ξεκουραστεί και που σχεδίαζα κορσέδες όλη ημέρα δεν μπορούσα να αντέξω ούτε στιγμή στο διαμέρισμα.

Τα απογευματινά γεύματά μας ήταν, συνήθως, μια κονσέρβα και μια περιστασιακή αλλά στοργικά χτυπημένη, πλην όμως καμένη ομελέτα, για την οποία ο Φιτζ ήταν ιδιαίτερα ευγνώμων. Πάντα του δινόταν η επιλογή: Φαγητό που δεν παρήγαγε πολύ πλύσιμο πιάτων ή τυφώνα στην κουζίνα;

Ήταν ολοφάνερο ότι ήμασταν σε μια πορεία σύγκρουσης, ήμουν απελπισμένη και προσπαθούσα να βρω κάτι που θα μπορούσαμε να κάνουμε μαζί. Στην αρχή δεν είχε πειστεί, αλλά ήταν προφανές ότι θα έπρεπε να κάνουμε κάτι όπου οι ενέργειές μας θα μπορούσαν να είναι ενωμένες.

Ένιωθα όλο και πιο τσιτωμένη γι’ αυτό.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από @barbarahulanicki

Η ιδέα!

Μια μέρα ο Φιτζ γύρισε σπίτι και μου είπε να σχεδιάσω ένα ρούχο. Σκέφτηκε ότι πρέπει να προσπαθήσουμε να το πουλήσουμε ταχυδρομικώς. Παρόλο που και οι δύο κερδίσαμε πολλά, δεν είχαμε κεφάλαια, οπότε ο Φιτζ αποφάσισε ότι αν μπορούσαμε να πουλήσουμε ταχυδρομικώς, θα μπορούσαμε να λάβουμε την πληρωμή με την παραγγελία, πριν χρειαστεί να πληρώσουμε οτιδήποτε μόνοι μας.

Ήταν ριψοκίνδυνο, γιατί αν κάτι δεν πήγαινε καλά με το ταχυδρομείο είχαμε την απόλυτη ευθύνη, αλλά τουλάχιστον είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε κάτι. Είχα ένα πολύ δυνατό προαίσθημα για μια φθηνή μακριά, βραδινή φούστα. Ήταν απλά ένας μακρύς σωλήνας με κορδόνι.

Η Τζοάν Μπρογκντέν, που δίδασκε ακόμα στο Βασιλικό Κολέγιο με την οποία είχα κρατήσει επαφή, μας βοήθησε, μας έφερε σε επαφή με φοιτητές για να φτιάξουμε ένα δείγμα.

Ο Φιτζ κι εγώ πήγαμε σπίτι και προσπαθήσαμε να σκεφτούμε ένα όνομα για το νέο εγχείρημα. Ήμασταν τόσο ενθουσιασμένοι, που πραγματικά πιστέψαμε πως η τύχη μας θα μας χαμογελούσε.

Περάσαμε από εκατό ονόματα. Μετά σκέφτηκα να χρησιμοποιήσω ένα όνομα με το οποίο είχαμε συναισθηματική σχέση. Το Γερτρούδη, το όνομα της μητέρας του Φιτζ, ακουγόταν πολύ μεγαλειώδες, και το Βικτόρια, το όνομα της μητέρας μου, ακόμα περισσότερο.

Η Τούσια, μια συντομογραφία του ονόματος της μητέρας μου, ήταν απροσδιόριστη. Το Μπετ, η αδελφή του Φιτζ, ακούστηκε σαν τζόγος. Τελικά συμφωνήσαμε για το Μπίμπα (Biba), το όνομα της αδελφής μου. Μόλις είχε γεννηθεί η ταχυδρομική μπουτίκ της Biba.

Δεν μας ενδιέφερε η υψηλή κοινωνία, αλλά οι πραγματικοί άνθρωποι στους δρόμους. Ήμασταν και οι δύο τρομερά ενθουσιασμένοι. Επιτέλους κάτι συνέβαινε.

Photo: Instagram

Photo: Instagram

Η συνέχεια

Μια Τρίτη πρωί είχα ένα τηλεφώνημα από την Daily Mirror. Θα πήγαινα στην οδό Φλιτ και θα έβλεπα την κυρία Φελίσιτι Γκριν, την συντάκτρια μόδας, ίσως την πιο δυνατή από όλες εκείνη την εποχή. Καθώς η γραμματέας της μου έδειξε στο δωμάτιό της ήμουν τρομοκρατημένη, αλλά πραγματικά δεν ήταν τόσο τρομακτική όσο είχα φανταστεί.

Η κυρία Γκριν μου είπε ότι έκανε ένα άρθρο για τέσσερα κορίτσια καριέρας και ήθελε να γίνω ένα από αυτά. Είχε παρατηρήσει την ταχυδρομική μπουτίκ Biba και αναρωτιόταν αν σχεδίαζα κάτι καινούργιο που να ταιριάζει στο αφιέρωμα.

Νευρικά είπα «τι θα λέγατε για ένα ροζ φόρεμα gingham»; Συμφώνησε, αλλά θεώρησε ότι έπρεπε να έχει κάποια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, έτσι πρότεινα μια τρύπα στο πίσω μέρος και μια κορδέλα Μπριζίτ Μπαρντό για να ταιριάζει. Είπε ότι ακούγεται πολύ ωραίο, αλλά πρέπει να είναι φτηνό. Ένιωθε ότι 2 γκινέες ήταν μάλλον πολλές οπότε είπα, «τι λέτε για 30 σελίνια;». Η κυρία Γκριν είπε ότι 25 σελίνια ήταν πιο κοντά στον στόχο. Απάντησα «μια χαρά» και πήγα σπίτι.

Λοιπόν, δεν ήταν μια χαρά. Ο Φιτζ αποθαρρύνθηκε με την προσπάθειά μου να παζαρέψω. Ποτέ δεν τόλμησα να συζητήσω ξανά για τις τιμές. Από εκείνη την ημέρα η δουλειά μου έμεινε στον σχεδιασμό, για να με σταματήσει «να κάνω τα πάντα για το τίποτα» όπως είπε. Αυτός ο καταμερισμός εργασίας αποδείχθηκε σε μεγάλο βαθμό επιτυχής.

Το δείγμα φτιάχτηκε και φαινόταν πολύ ωραίο. Το φόρεμα ήταν αμάνικο και αρκετά κοντό. Η πλάτη είχε μια τεράστια στρογγυλή τρύπα στη μέση. Στείλαμε το φόρεμα στην Daily Mirror και δεν σκεφτήκαμε τίποτε άλλο.

H Μπάρμπαρα Χουλανίτσκι με τον Άντι Γουόρχολ / Photo: Instagram

Photo: Instagram

Ωχ! Τώρα τι κάνουμε;

Στις 3 Μαΐου, στις 4 το απόγευμα, έγινε μια κλήση από την κυρία Γκριν. Πολύ αυστηρά είπε, «Μπάρμπαρα, έχεις προμήθεια από ροζ gingham, έτσι δεν είναι;».

«Ναι, φυσικά, κυρία Γκριν» είπα κουνώντας τα πόδια μου. Δεν είχα.

Κάλεσα τον Φιτζ, ο οποίος τηλεφώνησε αμέσως στον Χάμφρεϊ, τον δεύτερο σύζυγο της μητέρας μου, στο Λίβερπουλ, και τον ρώτησε αν είχε φίλους υφασματάδες. Ο Χάμφρεϊ τον πήρε πίσω και του είπε ότι είχε συναντήσει ένα φίλο στο γήπεδο του γκολφ ο οποίος είπε ότι είχε όλο το ροζ gingham που θα χρειαζόμασταν ποτέ σε μια ζωή.

Το επόμενο πρωί ο Φιτς πήγε στη δουλειά ως συνήθως. Είπε ότι θα αγοράσει την Daily Mirror στο δρόμο και θα με πάρει από το γραφείο. Ήταν πίσω στο σπίτι σε πέντε λεπτά κρατώντας δέκα αντίγραφα της εφημερίδας.

Photo: Instagram

Photo: Instagram

Βροχή από παραγγελίες

Στις 5 Μαΐου του 1964, πολύ νωρίς το πρωί, πήγαμε στην Oxford Street, όπου είχαμε νοικιάσει έναν χώρο γραφείου για να φτάνουν τα γράμματα των παραγγελιών. Εγώ περίμενα στο αυτοκίνητο. Ο Φιτζ επέστρεψε είχε ένα χαμόγελο σέρνοντας ένα τεράστιο σάκο πίσω του. Έτρεξα να βοηθήσω και δεν ήξερα αν έπρεπε να γελάσω ή να κλάψω. Ανοίξαμε δέκα επιστολές στην τύχη και όλοι είχαν ταχυδρομικές εντολές μέσα τους.

Όταν φτάσαμε στο σπίτι, καθίσαμε στο πάτωμα του σαλονιού και ρίξαμε το σάκο ανάποδα. Στοιχηματίσαμε πόσους φακέλους είχε ο σάκος. Ο Φιτζ νίκησε. Ήταν τέσσερις χιλιάδες γράμματα. Αργότερα εκείνη την ημέρα ο Φιτζ επέστρεψε στη δουλειά του κι εγώ σχεδίασα μερικούς κορσέδες ακόμα.

Το επόμενο πρωί σκεφτήκαμε πως πρέπει να πάμε ξανά στην Oxford Street για να δούμε αν υπάρχουν κι άλλα γράμματα. Καθώς ο Φιτζ πλησίαζε στη γωνία είχε ένα μεγαλύτερο χαμόγελο στο πρόσωπό του από την προηγούμενη μέρα. Πάλευε με έναν ακόμα μεγαλύτερο σάκο. Καθώς πήδηξα πάνω του για να τον αγκαλιάσω, είπε «όχι ακόμα, υπάρχει άλλος ένας σάκος στο γραφείο». Εκείνη τη μέρα ο αριθμός ήταν εφτά χιλιάδες γράμματα.

*Το βιβλίο «From A to Biba: The Autobiography of Barbara Hulanicki» είναι διαθέσιμο στη σειρά ηλεκτρονικών βιβλίων, V&A Fashion Perspectives.

Sports in

Ο κόσμος του Ολυμπιακού στις εξέδρες, η στήριξη των αδερφών Αγγελόπουλων και ο… Μήτρου Λονγκ(vid)

Δείτε μέσα από την παρακάμερα της ΚΑΕ Ολυμπιακός όσα έγιναν εντός και εκτός παρκέ στον 2ο προημιτελικό με την Μπαρτσελόνα (77-69).

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 27 Απριλίου 2024