Απέτυχε η δοκιμαστική πτήση του υπερηχητικού στροβιλοκινητήρα «scramjet»
Οι Αυστραλοί αεροναυπηγοί που σχεδίασαν τον κινητήρα HyShot χρειάστηκαν μία ολόκληρη ημέρα για να διαπιστώσουν ότι η δοκιμή της Τρίτης είχε αποτύχει. Κάποτε, όμως, οι στροβιλοκινητήρες scramjet θα μας μεταφέρουν από την Αθήνα στη Νέα Υόρκη σε μία ώρα.
H πρώτη δοκιμήτου στροβιλοκινητήρα HyShot, που σχεδιάστηκε να πετά με ταχύτητα επταπλάσια του ήχου, απέτυχε εξαιτίας απόκλισης από την προγραμματισμένη πορεία του, όπως ανακοίνωσαν την Τετάρτη -με καθυστέρηση μιας περίπου ημέρας- οι Αυστραλοί επιστήμονες που τον κατασκεύασαν.
Επειδή το μικρό αεροσκάφος (σε σχήμα πυραύλου) που έφερε το στροβιλοκινητήρα HyShot δεν μπορεί να απογειωθεί μόνο του, εκτοξεύθηκε προσδεδεμένο σε πύραυλο που το μετέφερε σε ύψος 315χλμ., όπου θα ετίθετο σε λειτουργία.Όπως μετέδωσε το BBC, ηεκτόξευση από στρατιωτική βάση στην περιοχή Γούμερα της νότιας Αυστραλίας ήταν απόλυτα επιτυχής, αλλά ο πύραυλος παρεξέκλινε της πορείας του, με αποτέλεσμα να ακυρωθεί η πυροδότηση του στροβιλοκινητήρα.
Οι υπεύθυνοι της δοκιμής ήλπιζαν ότιoHyShot θα λειτουργούσε μερικά δευτερόλεπτα για να αναπτύξει κατά την κάθοδό του ταχύτητα Mach 7,6 (η ταχύτητα του ήχου σε θερμοκρασία 20 βαθμών Κελσίου, περίπου 344 m/sec ).
«Παρ όλο που δεν επιτύχαμε όσα σκοπεύαμε να επιτύχουμε, καταφέραμε να συγκεντρώσουμε πολύτιμαδεδομένα και μας ενθαρρύνει το γεγονός ότι το φορτίο επιβίωσε σε μια τρομερή πορεία» αναφέρει ανακοίνωση του ο Δρ Αλαν Πολ, υπεύθυνος της δοκιμής στο Πανεπιστήμιο του Κουίνσλαντ.
Αθήνα-Νέα Υόρκη σε μία ώρα
O HyShot ανήκει σε μια κατηγορία πειραματικών κινητήρων που ονομάζονται scramjet (supersonic combustion ramjet ή υπερηχητικός αυλοαεριωθητήρας), οι οποίοι ίσως κάποτε χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή αεροσκαφών που θα κινούνται σε υπερ-υπερηχητικές ταχύτητες.
Υπερηχητικές (supersonic) ονομάζονται οι πτήσεις με ταχύτητα μεγαλύτερη από έναMach και μικρότερη από Mach 4. Μεγαλύτερες ταxύτητες ονομάζονται υπερ-υπερηχητικές (hypersonic).
Ένα υποθετικό αεροσκάφος με στροβιλοκινητήρες HyShot θα μπορούσε να καλύψει την απόσταση Αθήνας-Νέας Υόρκης σε μία περίπου ώρα!
Οι κινητήρες scramjet θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την τοποθέτηση δορυφόρων σε τροχιά, καθώς παρουσιάζουν ορισμένα πλεονεκτήματα σε σχέση με τους πυραύλους που χρησιμοιούνται σήμερα για υπερ-υπερηχητικές πτήσεις.
Δεν έχουν κινούμενα μέρη και αξιοποιούν το οξυγόνο της ατμόσφαιρας για την καύση -οι πύραυλοι, αντίθετα, πρέπει να μεταφέρουν δεξαμενές οξυγόνου, οι οποίες αυξάνουν κατά πολύ το βάρος και μειώνουν το ωφέλιμο φορτίο.
Κύριο μειονέκτημά τους είναι το γεγονός ότι δεν είναι δυνατόν να τεθούν σε λειτουργία σε ταχύτητες μικρότερες από Mach 5.
H πρώτη επιτυχής δοκιμή scramjet πραγματοποιήθηκε μόλις πριν από μερικές εβδομάδες, από την Υπηρεσία Προηγμένων Αμυντικών Ερευνητικών Προγραμμάτων (DARPA)των ΗΠΑ. Το μικρό σκάφος εκτοξεύθηκε από ένα «κανόνι» και λειτούργησε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο.
Για πρώτη φορά, η ζωή του Νίκου Ξυλούρη ανεβαίνει στο θεατρικό σανίδι από τη Stages Network και τα Αθηναϊκά Θέατρα, με το έργο Ο Αρχάγγελος της Κρήτης. Έως τις 31 Ιανουαρίου στο θέατρο ΗΒΗ.
Μια από τις πιο ωραίες φωνές της γενιάς της, η Βιολέτα Ίκαρη επιστρέφει στη δισκογραφία με το EP Σύννεφα Μπαλόνια, αλλά και στον Σταυρό του Νότου στις 26 Δεκεμβρίου.
Φροίξος Φυντανίδης
WIDGET ΡΟΗΣ ΕΙΔΗΣΕΩΝΗ ροή ειδήσεων του in.gr στο site σας