Η ελληνική γλώσσα στο διάβα του χρόνου: Το ειδικό λεξιλόγιο της θρησκείας (Μέρος Α’)
Ο κόσμος της θρησκείας των αρχαίων Ελλήνων παρουσιάζει μεγάλες διαφορές από τον αντίστοιχο κόσμο της χριστιανικής Ευρώπης, γεγονός που αποτυπώνεται ασφαλώς και στο θρησκευτικό λεξιλόγιο
Η θρησκευτική αντίληψη, πίστη και ζωή των αρχαίων Ελλήνων, κοντολογίς ο κόσμος της θρησκείας τους, παρουσιάζει μεγάλες διαφορές από τον αντίστοιχο κόσμο της χριστιανικής Ευρώπης, γεγονός που αποτυπώνεται ασφαλώς και στο θρησκευτικό λεξιλόγιο. Έτσι, σε πολλές περιπτώσεις η μετάφραση σημαντικών όρων και εννοιών καθίσταται δυσχερές έργο ή και ανυπέρβλητο εμπόδιο. Είναι χαρακτηριστικό εν προκειμένω ότι το δόγμα, ο πυλώνας της πίστης, ήταν άγνωστο στους αρχαίους Έλληνες ως θρησκευτικός όρος και αξία (οι ίδιοι χρησιμοποιούσαν τη λέξη –παράγωγο του ρήματος δοκώ– με την έννοια της γνώμης/απόφανσης του ατόμου ή του συνόλου).
Τούτων δοθέντων, αρχίζουμε την εξέταση του αρχαιοελληνικού θρησκευτικού λεξιλογίου με την ίδια τη λέξη θρησκεία, που είχε την έννοια της θρησκευτικής λατρείας, της απόδοσης τιμής στους θεούς, της μέριμνας για τα των θεών (τις υποθέσεις των θεών). Η λέξη αυτή ήταν παράγωγο του ρήματος θρησκεύω, που σήμαινε εισάγω και τελώ θρησκευτικά χρέη, τηρώ μετά θρησκευτικής ευλαβείας. Εξάλλου, θρήσκος ήταν ο θεοφοβούμενος, ο ευλαβής, αλλά και ο θρησκομανής.
Σε ό,τι αφορά τώρα το συναφή όρο λατρεία, παράγωγο του ρήματος λατρεύω, αυτός είχε από θρησκευτικής απόψεως την έννοια της προσφοράς υπηρεσιών στους θεούς (με άλλα λόγια, το θεραπεύειν ή το τιμάν τους θεούς). Το λατρευτικό τυπικό, η τελετουργία με τη συμβατική χρήση του όρου, λαμβάνει στις αρχαιοελληνικές κοινωνίες τη μορφή θυσιών, πομπών και τελετών (μυήσεων σε μυστήρια, μυσταγωγιών).
Σε συνάρτηση με τα ανωτέρω, η έννοια τού «πιστεύω», της πίστης ως παραδοχής της ύπαρξης θεού, αποδίδεται με την περίφραση νομίζω θεούς. Αυτό το αρχαιοελληνικό θεούς νομίζειν μπορεί κάποτε να αναφέρεται και σε λατρευτικές πρακτικές, να σημαίνει δηλαδή τη λατρεία των θεών σύμφωνα με τα έθιμα, τα καθιερωμένα (τα νομιζόμενα ή νενομισμένα).
*Στη φωτογραφία του παρόντος άρθρου, τιμητική προσφορά προς τους νεκρούς.
- Ποιος διαιτητής ορίστηκε από την UEFA για το Καϊράτ – Ολυμπιακός
- Η διπλή ζωή της «Ketamine Queen»: Τι αποκαλύπτει το BBC για την Τζασβίν Σάνγκα και τον θάνατο του Μάθιου Πέρι
- Ρουμανία: Σοκαριστικό τροχαίο – Οδηγός αυτοκινήτου έχασε τον έλεγχο και «απογειώθηκε»
- Ολυμπιακός: Χωρίς εκπλήξεις στην Αστάνα – Η αποστολή για το ματς με την Καϊράτ (pic)
- Κρήτη: Τι εξετάζουν οι Αρχές για την τραγωδία με τους 18 μετανάστες, μεταξύ των οποίων και παιδιά
- Μητσοτάκης: Μαστίγιο και καρότο στους αγρότες – «Ακραίες μορφές διαμαρτυρίας» τα μπλόκα, χρήματα με το σταγονόμετρο

