
Ένα μικρό κορίτσι αγνώστων στοιχείων, έξι άνδρες και μια ιστορικός που έδωσε μάχη για να μάθει το όνομα της
Σε μια λήψη του φωτογράφου Αλεξάντερ Γκάρντνερ βλέπουμε ένα νεαρό κορίτσι, κόρη αυτόχθονων, την οποία περιτριγυρίζουν ασφυκτικά έξι λευκοί άνδρες. Το όνομα της δεν αναφέρεται πουθενά.
Ο Αλεξάντερ Γκάρντνερ, ένας Σκωτσέζος φωτογράφος, ο οποίος μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1856, είναι περισσότερο γνωστός για λήψεις από τον αμερικανικό εμφύλιο πόλεμο, του προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών Αβραάμ Λίνκολν, και για την εκτέλεση των συμμετεχόντων στη συνωμοσία για τη δολοφονία του Λίνκολν. Ωστόσο, υπάρχει ένα έργο του, τραβηγμένο στη σημερινή πολιτεία Ουαϊόμινγκ, την άνοιξη του 1868, στην οποία απεικονίζονται έξι λευκοί άνδρες και ένα νεαρό κορίτσι -η οποία δεν είχε μέχρι πρότινος εξεταστεί ενδελεχώς.
Οι άντρες της φωτογραφίας είναι μέλη μιας ομοσπονδιακής επιτροπής ειρήνης που στάλθηκε δυτικά σε αυτό το οχυρό κατά μήκος του μονοπατιού του Όρεγκον για να πείσει τους Λακότα να μετακομίσουν σε έναν νέο καταυλισμό – όμως, ποιο είναι το κορίτσι;
To άγνωστο κορίτσι με την κουβέρτα
Οι χειρόγραφες ετικέτες στα σωζόμενα αντίγραφα της φωτογραφίας προσδιορίζουν προσεκτικά τους άνδρες αυτούς: Ο στρατηγός Άλφρεντ Χάου Τέρι, ο στρατηγός Γουίλιαμ Σ. Χάρνεϊ, ο στρατηγός Γουίλιαμ Τέκουμσεχ Σέρμαν, ο στρατηγός Τζον Μπ. Σάνμπορν, ο συνταγματάρχης Σάμιουελ Φ. Τάπαν και ο στρατηγός Κρίστοφερ Κ. Όγκουρ. Η κοπέλα δεν κατονομάζεται.
«Αναζήτησα το [κορίτσι] σε άλλες φωτογραφίες που τραβήχτηκαν στο οχυρό. Δεν ήταν εκεί. Έψαξα στα προσωπικά έγγραφα των επιτρόπων και στα κυβερνητικά αρχεία των διαπραγματεύσεων της συνθήκης. Τίποτα. Τελικά, στα αρχεία του Εθνικού Ιστορικού Τόπου του Fort Laramie, βρήκα μια μικρή σημειωματάριο που άφησε ένας επισκέπτης το 1978. Είχε δει ένα αντίγραφο της φωτογραφίας που εκτίθεται- το κορίτσι με την κουβέρτα ήταν η γιαγιά του, η Sophie Mousseau. Το όνομα συνδέει ένα αγνώστου ταυτότητας παιδί με τα ιστορικά αρχεία- μας επιτρέπει να βρούμε την ιστορία της» αναφέρει σε άρθρο της στο περιοδικό Smithsonian η Martha A. Sandweiss, Αμερικανίδα ιστορικός, συγγραφέας και καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον.

Τα ίχνη της μητέρας της, Oglala Lakota, επιβιώνουν στα ελάχιστα ομοσπονδιακά αρχεία που παρακολουθούν τους κατοίκους των καταυλισμών.Συγγραφείς κατέγραψαν τις αναμνήσεις του Γαλλοκαναδού πατέρα της για τις «παλιές μέρες». Δεδομένου ότι ο πατέρας της Sophie έγινε δικαστικός και ο πρώτος σύζυγός της έγινε δολοφόνος, τα αρχεία διατηρούν επίσης αποτυπώματα της ζωής της, ακόμη και όταν οι αναμνήσεις των απογόνων γίνονται όλο και πιο αχνές.
«Η ζωή της Sophie μας οδηγεί σε έναν εκτεταμένο δυτικό κόσμο. Γεννημένη στην επικράτεια της Ντακότα λίγο πριν από το ξέσπασμα του Εμφυλίου Πολέμου, πέθανε στο Pine Ridge Indian Reservation στη Νότια Ντακότα, ένα από τα πιο φτωχά μέρη ενός έθνους που μαστίζεται από τη Μεγάλη Ύφεση, το 1936. Ο πρώτος σύζυγός της, ένας λευκός βετεράνος του Εμφυλίου Πολέμου, ουσιαστικά απήγαγε τα πέντε παιδιά τους αφού ερωτεύτηκε μια άλλη γυναίκα[…]Η Sophie εργαζόταν ως πλύστρα σε ομοσπονδιακό οικοτροφείο στο Pine Ridge όταν στρατεύματα σφαγίασαν περίπου 250 αυτόχθονες στο κοντινό Wounded Knee το 1890. Αργότερα παντρεύτηκε έναν Λακότα, ο οποίος εγκατέλειψε την καριέρα του ως ζογκλέρ σε τσίρκο για να γίνει μεταφραστής για μερικούς από τους κορυφαίους ανθρωπολόγους της χώρας. Μαζί του η Sophie απέκτησε άλλα οκτώ παιδιά, συνολικά 13», αναφέρει στο άρθρο της η συγγραφέας.
Βία
Το μικρό κορίτσι της φωτογραφίας με την κουβέρτα στους ώμους, βίωσε την ενδοοικογενειακή βία και γνώρισε από πρώτο χέρι τις συνέπειες της στρατιωτικής βίας και για να ακριβολογούμε, γεννήθηκε από τη βία.
Δεκατρία χρόνια πριν από τη λήψη της φωτογραφίας, ο Χάρνεϊ, ο στρατηγός που στέκεται μαζί με τη Sophie στη φωτογραφία, επιτέθηκε σε ένα χωριό Λακότα σε ένα μέρος που ονομαζόταν Blue Water Creek στη δυτική Νεμπράσκα. Οι άντρες του τραυμάτισαν μια νεαρή μητέρα που ονομαζόταν Yellow Woman και χρησιμοποίησαν το βρέφος της για εξάσκηση σκοποβολής. Στη συνέχεια την μάζεψαν και την οδήγησαν στο Fort Laramie. Ταυτόχρονα, ο Χάρνεϊ διέταξε όλους τους εμπόρους της περιοχής να μεταφερθούν στο φρούριο. Εκεί, η Yellow Woman γνώρισε τον έμπορο Magloire Alexis Mousseau, ο οποίος αργότερα πήρε το όνομα M.A. Παντρεύτηκαν, έγιναν γονείς της Sophie και παρέμειναν παντρεμένοι για πάνω από μισό αιώνα, σύμφωνα με την Sandweiss.
Όταν η Sophie βρέθηκε μπροστά στον Γκάρντνερ, είχε μαζί της τους γονείς της, οι οποίοι παρατήρησαν ότι επρόκειτο για δύο άνδρες που γνώριζαν: τον Χάρνεϊ, τον οποίο είχαν γνωρίσει περισσότερο από μια δεκαετία νωρίτερα, και τον Σάνμπορν, τον οποίο μόλις είχαν προσλάβει ως δικηγόρο τους.
Τόσο για τον φωτογράφο όσο και για τους κυβερνητικούς αξιωματούχους, το όνομα της Sophie, δεν είχε καμία απολύτως σημασία. Σήμερα όμως, η ταυτότητα της μεταμορφώνει μια κοινότυπη φωτογραφία σε μια λήψη που μας οδηγεί στην φυλετική πολιτική της Δύσης του 19ου αιώνα.
«Η ιστορία της μεταμορφώνει μια εικόνα που φαινομενικά δείχνει άνδρες να διαπραγματεύονται μια συνθήκη ειρήνης σε διάλογο για την ενδημική βία. Όταν γνωρίζουμε ποια είναι η Sophie, η φωτογραφία γίνεται ένα εντελώς διαφορετικό είδος αποδεικτικού στοιχείου», καταλήγει η Sandweiss.
*Με πληροφορίες από: Smithsonian Magazine | Κεντρική φωτογραφία θέματος: National Anthropological Archives / Smithsonian Institution
- Σαρώνουν οι καλοκαιρινές απάτες στο διαδίκτυο – Περίπου 5% των ιστοσελίδων είναι ύποπτες
- Γκραντ: «Εύκολη απόφαση η παραμονή μου στον Παναθηναϊκό»
- Στο Pride ο Φάμελλος: Σήμερα είναι μια μέρα περηφάνιας – Βάση της δημοκρατίας η ισότητα
- Μητσοτάκης για μη κρατικά ΑΕΙ: Τέλος στις ιδεοληψίες όσων χρησιμοποιούσαν το Σύνταγμα ως άλλοθι
- Νέο εργαλείο AI αποκαθιστά φθαρμένα έργα τέχνης σε λίγες ώρες
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις