Με την ομόφωνη παραδοχή για την ανάγκη υλοποίησης ενός ολοκληρωμένου εθνικού σχεδίου με στοχευμένα μέτρα στήριξης για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Θράκης, αλλά με διαφορετικές ιδεολογικές προσεγγίσεις ως προς τις προτεραιότητες και το παραγωγικό οικονομικό μοντέλο που πρέπει να εφαρμοστεί, ολοκληρώθηκε στην oλομέλεια της Βουλής (φωτογραφία αρχείου, επάνω, από Eurokinissi) η συζήτηση επί της έκθεσης της διακομματικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για την ανάπτυξη της Θράκης.

«Βιώσιμη ανάπτυξη»

Κλείνοντας τη συζήτηση, ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Νίκος Γιατρωμανωλάκης, υπογράμμισε ότι «το πόρισμα της επιτροπής αποτυπώνει τα χαρακτηριστικά της Θράκης, που μπορεί να είναι σήμερα μειονεκτήματα αλλά μπορούν να γίνουν πλεονεκτήματα».

«Είναι στο χέρι της κυβέρνησης και της Βουλής, όλων μαζί, να αξιοποιήσουν τα πορίσματα και να προσπαθήσουν να βάλουν τις βάσεις για μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάπτυξη της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης. Το σχέδιο, από δω και πέρα, πρέπει να υλοποιηθεί με ξεκάθαρους τρόπους και μετρήσιμα αποτελέσματα», ανέφερε ο υφυπουργός.

Από την πλευρά τους, τα κόμματα της αντιπολίτευσης απέρριψαν την πρόταση της κυβερνητικής πλειοψηφίας κάνοντας λόγο για αοριστίες και ευχολόγια.

Ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, Θοδωρής Ρουσόπουλος, έδωσε έμφαση στην ενίσχυση της εκπαίδευσης, ώστε όπως είπε, να μην υπάρχει σχολική διαρροή των παιδιών.

Ταυτόχρονα τόνισε την ανάγκη να εστιαστεί η προσπάθεια «στην πολιτική ενθάρρυνση των ολοήμερων σχολείων, στον εκσυγχρονισμό των υποδομών των μειονοτικών σχολείων και στην ενίσχυση της ενεργότερης συμμετοχής των γυναικών στα πανεπιστήμια».

Αναβάθμιση της εκπαίδευσης

«Αυτό που θέλουμε είναι η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στην εκπαίδευση, ώστε να έχουν όλοι ίσες ευκαιρίες και να μην είναι έρμαια της προπαγάνδας», σημείωσε ο κ. Ρουσόπουλος.

Μίλησε ακόμα για επιτακτική ανάγκη λύσης του προβλήματος με τους τίτλους ιδιοκτησίας της κοινότητας των παλιννοστούντων, και αναφερόμενος στο θέμα της εκλογής των θρησκευτικών ηγετών, τόνισε ότι το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζεται ένα εκσυγχρονισμένο θεσμικό πλαίσιο και συμπλήρωσε ότι «η Ελλάδα αξιολογείται θετικά, ο μουφτής διορίζεται ως κρατικός λειτουργός και αποτελεί δημόσια αρχή η μουφτία».

Από την πλευρά του, ο πρώην υπουργός Παιδείας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, χαρακτήρισε την πρόταση της κυβερνητικής πλειοψηφίας, «ευχολόγια χωρίς συγκεκριμένα έργα και χρονοδιαγράμματα» ενώ επεσήμανε ότι «η κυβέρνηση, όταν μιλά για επενδύσεις, εννοεί υπέρ των συμφερόντων των επενδυτών, και όχι της περιοχής».

Ο ΣΥΡΙΖΑ

Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νατάσα Γκαρά, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι είναι απούσα από τα πραγματικά προβλήματα της περιοχής και τόνισε ότι η συζήτηση δεν είναι μόνο επίκαιρη, αλλά είναι και αναγκαία για την άμεση στήριξη της κοινωνίας της Θράκης, και την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου και του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης.

«Πυλώνας σταθερότητας»

«Οι παγκόσμιες εξελίξεις επιτάσσουν η Θράκη να είναι πυλώνας σταθερότητας και ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή. Δεν μπορούμε όμως να συναινέσουμε σε λογικές ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης. Το κείμενο περιλαμβάνει μόνο λεκτικές αναφορές και ευχολόγια επικοινωνιακού χαρακτήρα για την ανάπτυξη της Θράκης», υπογράμμισε η κ. Γκαρά, ενώ έθεσε και το θέμα της εκλογής μουφτήδων, τονίζοντας ότι πρέπει να έχουν την ευρεία αποδοχή της μουσουλμανικής μειονότητας.

«Το πόρισμα είναι μια συρραφή προτάσεων, χωρίς συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και στοχεύσεις. Επαναλαμβάνοντας τις αποτυχημένες πολιτικές του παρελθόντος, διαιωνίζει αντί να αμβλύνει τις ανισότητες» ανέφερε και πρόσθεσε:

«Η πραγματικότητα και η πολιτική διαψεύδουν το πόρισμα της πλειοψηφίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε τη δική του πρόταση με ένα ολιστικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της Θράκης, που την καθιστά πυλώνα σταθερότητας ανάπτυξης και συνεργασίας. Χρειάζεται ένα σχέδιο με συγκεκριμένους στόχους, που θα αξιοποιεί τις δυνατότητες της Θράκης για να παίξει σημαντικό γεωπολιτικό και στρατηγικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή», κατέληξε η κ. Γκαρά.

Το ΚΙΝΑΛ

Ο γενικός εισηγητής του ΚΙΝΑΛ, Ανδρέας Λοβέρδος, εξέφρασε τη διαφωνία του με το πόρισμα της πλειοψηφίας, καθώς όπως είπε, δεν υπήρξε διαχωρισμός των θεσμικών και των αναπτυξιακών θεμάτων, σημειώνοντας ταυτόχρονα ότι «στην επιτροπή υπήρξαν μεν ευγενείς προθέσεις, αλλά χάθηκε η προσπάθεια να υπάρξει κοινή συμφωνία των κομμάτων».

«Μπήκαν και θεσμικά θέματα»

«Στο κομμάτι της ανάπτυξης, εμείς συμφωνήσαμε σε γενικές γραμμές. Ωστόσο, στο γεγονός ότι μέσα στη πρόταση μπήκαν και θεσμικά θέματα, διαφωνούμε. Εμείς θέλουμε να λύνουμε τα προβλήματα και όχι να τα γεννάμε», ανέφερε ο κ. Λοβέρδος.

Το ΚΚΕ

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, επεσήμανε ότι «τα αυξημένα προβλήματα στη περιοχή οφείλονται στη διαχρονική έλλειψη ουσιαστικών μέτρων και πολιτικών για τη Θράκη», και κατηγόρησε τη κυβέρνηση ότι λειτουργεί αποσπασματικά και επικοινωνιακά.

«Για το ΚΚΕ, αφετηρία για τον δρόμο ανάπτυξης της Θράκης ήταν και είναι το δικαίωμα του λαού να ζει ειρηνικά, χωρίς ρατσιστικό μίσος και φυλετικές διακρίσεις και με κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων του. Ολα αυτά εμπεριέχονται στο πόρισμά μας. Η αφετηρία για όλα τα αστικά κόμματα είναι άλλη, και δεν έχει γνώμονα και στόχο τις λαϊκές ανάγκες, αλλά την καπιταλιστική ανάπτυξη και την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων», υποστήριξε ο κ. Δελής.

Η Ελληνική Λύση

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Μπούμπας, έκανε λόγο για «διαφορετικές ιδεολογικές προσεγγίσεις ως προς την τροχιά ανάπτυξης της Θράκης», τονίζοντας ότι η πρόταση του κόμματός του συνδέεται μεταξύ άλλων, με φορολογικά κίνητρα, εφαρμογή της νησιωτικής ρήτρας, εκσυγχρονισμό του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και την ίδρυση πολιτοφυλακής.

Το ΜεΡΑ25

Η εκπρόσωπος του ΜεΡΑ25, Σοφία Σακοράφα, επισήμανε ότι υπάρχουν πολλά κοινά διαρθρωτικά σημεία μεταξύ των προτάσεων των κομμάτων αλλά και μεγάλες διαφορές.

Οπως είπε, «το μνημόνιο απαγόρευσε σχεδόν τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής και τώρα χρειάζεται εντατική προσπάθεια, πολιτική βούληση, και στοχοπροσήλωση» και πρόσθεσε ότι δεν πρόκειται το αναπτυξιακό σχέδιο να έχει ουσιαστικά αποτελέσματα αν δεν υπάρξει απόλυτος σεβασμός των μειονοτήτων και δεν δοθεί βάρος στην εκπαίδευση τους.

Ιδεολογική διαφορά

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ, Κώστας Σκανδαλίδης, έκανε λόγο για θεμελιώδη ιδεολογική διαφορά μεταξύ του πορίσματος της πλειοψηφίας και του πορίσματος που κατέθεσε το κόμμα του, ως προς την ιεράρχηση των παρεμβάσεων και τη στρατηγική ανάπτυξης της περιοχής.

«Η σημερινή πρόταση δεν συνιστά αναπτυξιακή προοπτική. Επρεπε να είχε προηγηθεί συζήτηση στην επιτροπή με περιφερειακούς φορείς και τοπικά συμβούλια για να υπάρξει σύνδεση του σχεδίου. Ολα έγιναν ανάποδα, για αυτό δεν κατέληξε σε ένα εθνικό πρόγραμμα. Δεν υπάρχει καμία ιεράρχηση των προτεραιοτήτων στις παρεμβάσεις. Δεν μπορεί να εφαρμοστεί αν δεν αλλάξει το δήθεν επιτελικό κράτος με δημοκρατικό καταμερισμό», πρόσθεσε.

Διεθνής επενδυτικός προορισμός

Ο βουλευτής της ΝΔ, Ευρυπίδης Στυλιανίδης, υπογράμμισε ότι η Θράκη μπορεί να καταστεί ιδανικός διεθνής επενδυτικός προορισμός.

Οπως είπε, στο πόρισμα έχουν ληφθεί υπόψη πολλές προτάσεις φορέων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης αλλά και εισηγήσεις των ειδικών τεχνοκρατών.

Εδωσε ακόμα έμφαση στις πρωτοβουλίες, τόσο των βουλευτών, όσο και στις παρεμβάσεις της προέδρου της επιτροπής, Ντόρας Μπακογιάννη, που πέτυχαν όπως είπε, σημαντικά αποτελέσματα.

Ανάμεσα στα άλλα, ο κ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε στον συμψηφισμό του 12% για τις επιχειρήσεις της περιοχής που οφειλόταν από το 2010, στη ρύθμιση των στεγαστικών δανείων των Ποντίων και την ψήφιση της εθνικής τους σύνταξης και στη χρηματοδοτική έγκριση της σιδηροδρομικής «Εγνατία».

«Εκθεση ιδεών»

Η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Χαρά Κεφαλίδου, χαρακτήρισε το πόρισμα της κυβερνητικής πλειοψηφίας, «έκθεση ιδεών και πηγή ανισοτήτων μιας ακρωτηριασμένης περιφέρειας».

Από την πλευρά του, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Γιάννης Βρούτσης, χαρακτήρισε «προσχηματική τη κριτική των κομμάτων της αντιπολίτευσης περί αόριστου κειμένου και ευχολόγια», τονίζοντας ότι «το ζήτημα της ανάπτυξης της Θράκης έπρεπε να ενώνει και όχι να διχάζει».

«Είναι προσχηματικοί και μικροκομματικοί οι λόγοι που επικαλείται η αντιπολίτευση. Είναι ένα πόρισμα 224 σελίδων που καταρρίπτει τον μύθο ότι δεν περιλαμβάνονται προτάσεις των κομμάτων ή των αρμόδιων τοπικών φορέων.

Εγινε διάλογος, επί 20 μήνες συζητούνταν οι προτάσεις με όλα τα υπουργεία και όλα τα επιμελητήρια και των πέντε νομών και τους θεσμικούς φορείς» αντέτεινε ο κ. Βρούτσης.

«Το κείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί ως βάση και μπούσουλας για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης. Είναι ένα άρρηκτα συνεκτικό ολιστικό σχέδιο βιώσιμης αναπτυξιακής παρέμβασης με στοχευμένες παρεμβάσεις», υποστήριξε ο κ. Βρούτσης.

Πηγή: ΑΠΕ