Μέσα σε ένα κλίμα πνευματικής συντροφιάς κάθε Παρασκευή οι μαθητές του Λυκείου και της Τρίτης Γυμνασίου συναντιούνται μία φορά την εβδομάδα και ανταλλάσσουν απόψεις με επιχειρήματα μέσα από την παιγνιώδη διαδικασία της Αντιλογίας (στα αγγλικά: debate). Όλα αυτά γίνονται με τη διακριτική καθοδήγηση της καθηγήτριας (Αντιγόνης Κουτίνη) και των απόφοιτων μαθητών που εθελοντικά συμμετέχουν στο πρόγραμμα, προκειμένου να μεταγγίσουν τον ενθουσιασμό τους στους μικρότερους μαθητές.

Σε κάθε συνάντηση οι μαθητές πραγματεύονται θέματα της επικαιρότητας (κοινωνικά, πολιτικά, ζητήματα βιοηθικής, διεθνή προβλήματα) που έχουν δύο πλευρές, δύο οπτικές. Διασταυρώνουν τα ρητορικά τους «ξίφη» και προσπαθούν να κατανοήσουν ο ένας τη θέση του άλλου αναπτύσσοντας και ανασκευάζοντας επιχειρήματα.

Αποτελεί έναν εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας του λόγου και προωθεί τον προφορικό λόγο
αναγνωρίζοντας την αξία του, που τόσο έχει υποτιμηθεί στα σημερινά Αναλυτικά Προγράμματα.

Οι δημοκρατικές διαδικασίες, σχετικά με τις οποίες τόσες φορές οι εκπαιδευτικοί θεωρητικολογούν μέσα στην τάξη, βρίσκουν την πρακτική εφαρμογή τους. Οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να εισχωρήσουν σε αυτές τις διαδικασίες, να συζητήσουν, να διαφωνήσουν με ευπρέπεια, να αναπτύξουν απόψεις, να διατυπώσουν ενστάσεις και όλα αυτά με έναν καθαρά παιγνιώδη τρόπο, που γεννά την αγάπη για το «καλώς λέγειν».

Αναδύεται ο θαμμένος ενθουσιασμός, ο αυθορμητισμός και η ζωντάνια των μαθητών. Εντυπωσιάζονται ακόμη και οι ίδιοι, όταν ανακαλύπτουν ότι βαθιά μέσα τους έχουν γνώση πολύτιμη και ικανότητες που μέχρι εκείνη τη στιγμή έμεναν αναξιοποίητες. Ενημερώνονται για τη σύγχρονη πραγματικότητα, την ερευνούν, εμβαθύνουν και μάλιστα χωρίς να νιώσουν ούτε για μια στιγμή ανία ή κόπωση. Καταρρίπτονται πολλές προκαταλήψεις και τα σύγχρονα ζητήματα αντιμετωπίζονται με ανοιχτούς ορίζοντες και καθαρή σκέψη. Οι νέοι ρήτορες πραγματεύονται, διαφωνούν, αντιλέγουν και καταλήγουν σε συμπεράσματα χωρίς να επιβαρυνθούν από την καθοδήγηση και συχνά χειραγώγηση για την οποία τόσο συχνά διαμαρτύρονται.
Σε όλες τις χώρες του κόσμου το σχολικό και το πανεπιστημιακό debate κατέχουν πρωταρχική θέση στα προγράμματα σπουδών. Στην Ελλάδα, τη χώρα που γέννησε την επιχειρηματολογία και Αντιλογία, σε επίπεδο Μέσης Εκπαίδευσης οργανώνεται μόνο ένας διαγωνισμός ανοιχτός για όλα τα σχολεία (Αττικής, Μακεδονίας και Θράκης) από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών.

Τα Εκπαιδευτήρια Σ. Αυγουλέα-Λιναρδάτου συμμετέχουν στους Αγώνες αυτούς τα τελευταία 7 χρόνια. Τα τελευταία 6 χρόνια προκρίνονται στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού και 4 χρονιές συμπεριλήφθηκαν στις 4 καλύτερες ομάδες σε Πανελλαδικό επίπεδο, ενώ το 2011 κατέκτησαν τη δεύτερη θέση Πανελλαδικά.

in.gr