Γιάννης Αδάναλης

Οι περισσότεροι από εμάς έχουν συνδέσει την τετρακίνηση με τις εκτός δρόμου αποστολές. Όχι άδικα, καθώς εκεί που το χώμα, η λάσπη και το χιόνι κυριαρχούν, η μετάδοση της κίνησης στους τέσσερις τροχούς μπορεί να αποδειχθεί πραγματικά σωτήρια.

Αυτό τουλάχιστον αποδείχθηκε στο σύντομο ταξίδι μας στη Βαρκελώνη. Η ειδικά διαμορφωμένη πίστα δοκιμών στα προάστια της ισπανικής μεγαλούπολης και τα ακούραστα Skoda Yeti και Octavia Scout, αποτέλεσαν τον ιδανικό συνδυασμό ώστε να… ξεμουδιάσεις από την τρίωρη παραμονή σου πάνω από τη Μεσόγειο.

Η απότομη προσγείωση στον πλανήτη γη συνοδεύτηκε, λοιπόν, με αρκετές δόσεις αδρεναλίνης. Το φιλήσυχο Yeti σε τετρακίνητες εκδόσεις diesel 2,0 λίτρων απέδειξε για μία ακόμη φορά ότι οι εκτός δρόμου δυνατότητές ενός αυθεντικού SUV δεν εξαντλούνται τόσο εύκολα.

Εξοπλισμένο με χειμερινά ελαστικά και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό, το πρώτο «off roader» στην ιστορία της τσεχικής αυτοκινητοβιομηχανίας δεν υπέκυψε στις δυσκολίες που συνάντησε στο δρόμο του.

Αν και υπό κανονικές συνθήκες το 98% της παραγόμενης ροπής μεταφέρεται στον μπροστινό άξονα, το Haldex 4ης γενιάς έχει τη δυνατότητα να μεταβάλλει το ποσοστό αυτό ώστε να εξασφαλίσει τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση.

Την ίδια στιγμή το ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης μεταβάλλει τη ροπή που αντιστοιχεί σε κάθε τροχό – κάθε άξονα, φρενάροντας αυτόν που ολισθαίνει ή έχει χάσει την επαφή του με το έδαφος και μεταφέροντας τη ροπή σε αυτόν που διατηρεί τα υψηλότερα επίπεδα πρόσφυσης.

Τις εκτός δρόμου δυνατότητες του Yeti, ωστόσο, ενισχύει ένα ακόμη ηλεκτρονικό σύστημα ή για την ακρίβεια ένα πακέτο ηλεκτρονικών βοηθημάτων, που ενεργοποιείται με το πάτημα ενός διακόπτη και εξασφαλίζει την απόλυτα ελεγχόμενη κατάβαση (Hill Descent Control) χωρίς την παραμικρή παρέμβαση του οδηγού ή την συγκράτηση του οχήματος σε έντονες και ολισθηρές ανωφέρειες (Auto Hold).

Τα παραπάνω χαρακτηριστικά, σε συνδυασμό με την απόσταση των 18 εκατοστών που χωρίζουν το αμάξωμα από το έδαφος, διαμορφώνουν την πιο ικανή πρόταση της Skoda στην εκτός δρόμου κίνηση, η οποία φυσικά δεν διατίθεται μόνο σε πετρελαιοκινητήρες εκδόσεις αλλά προσφέρεται και με τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα βενζίνης των 1,8 λίτρων.

Η ιστορία των τετρακίνητων Skoda, βέβαια, δεν ξεκινά και τελειώνει στο Yeti. Πολύ νωρίτερα από το συμπαθέστατο SUV, το Octavia Scout είχε δημιουργήσει τη δική του σχολή στην κατηγορία των τετρακίνητων crossover, συνδυάζοντας με μοναδικό τρόπο τη δυνατότητα κίνησης σε ήπιους χωματόδρομους, με τους χώρους και την πρακτικότητα ενός παραδοσιακού station wagon.

Όπως και στο Yeti, πάντως, έτσι και στο Octavia Scout συναντάς πετρελαιοκίνητες εκδόσεις 2,0 λίτρων και το μοναδικό -για την ώρα τουλάχιστον- κινητήρα βενζίνης, που δεν είναι άλλος από τον TSI των 1,798 κ.εκ. και των 160 ίππων.

Την γκάμα των τετρακίνητων μοντέλων της Skoda συμπληρώνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τόσο η δεύτερη γενιά του τετρακίνητου Octavia Combi όσο τα Superb και Superb Combi.

Και στις δύο περιπτώσεις έχουμε να κάνουμε με ασφάλτινες προτάσεις, που δεν χάνουν την ευκαιρία, ωστόσο, να αποδείξουν τα πλεονεκτήματα που μπορεί να προσφέρει η μετάδοση της κίνησης στους τέσσερις τροχούς.

Σε ολισθηρά και μη οδοστρώματα το Haldex 4ης γενιάς εξακολουθεί να έχει τον πρώτο λόγο, καθορίζοντας τα χαρακτηριστικά κίνησης ενός αυτοκινήτου και τις αντιδράσεις του στο όριο.

Σε επίπεδο κινητήρων, η γκάμα των δύο αυτοκινήτων διαμορφώνεται από υπερτροφοδοτούμενα σύνολα πετρελαίου 2,0 λίτρων και βενζίνης 1,8 λίτρων, με εξαίρεση το Superb, η κορυφαία έκδοση του οποίου εξοπλίζεται με έναν ατμοσφαιρικό V6 κινητήρα 3,6 λίτρων.

auto.in.gr