Γιάννης Αδάναλης

Μεγαλύτερα και βαρύτερα, τα αυτοκίνητα πόλης του 21ου αιώνα δεν θυμίζουν σε τίποτα τους μακρινούς προγόνους τους. Η εξελικτική τους διαδικασία τα οδήγησε στην απώλεια του αστικού τους προσανατολισμού, φέρνοντάς τα αντιμέτωπα με ανώτερες, κατά παράδοση, κατηγορίες.




Πολύ κοντά στις διαστάσεις των μικρομεσαίων, τα μικρά έχασαν την ευκολία χρήσης τους σε περιβάλλον πόλης, κερδίζοντας σε χώρους και αστέρια του EuroNCAP.



Επιχειρώντας την καθιέρωσή του στην ευρωπαϊκή αγορά το Mazda 2 ακολούθησε το παράδειγμα του ανταγωνισμού, πλησιάζοντας στην πρώτη κιόλας γενιά του τα 4 μέτρα.



Η συνέχεια φάνταζε προδιαγεγραμμένη, όμως, η ιαπωνική φίρμα διέψευσε κάθε πρόβλεψη που ήθελε το 2 να μεγαλώνει ακόμη περισσότερο, υιοθετώντας ένα πολυμορφικό προφίλ.



Αρκεί μια γρήγορη ματιά στο αμάξωμα του νέου Mazda, ώστε να καταλάβει κανείς την αλλαγή στον προσανατολισμό του. Δυναμικό και φρέσκο το παρουσιαστικό του, δανείζεται αρκετές από τις σχεδιαστικές λεπτομέρειες των μεγαλύτερων προτάσεων της ιαπωνικής φίρμας, έχοντας αφήσει οριστικά πίσω του τη συντηρητική εικόνα του παρελθόντος.



Περιορισμένες σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο είναι οι εξωτερικές διαστάσεις. Στα 3,9 μέτρα φτάνει πλέον το μήκος του αμαξώματος, χάνοντας 2,5 εκατοστά. Ενδεικτική είναι και η διαφορά στο βάρος του αυτοκινήτου. 100 κιλά ελαφρύτερο είναι το νέο Mazda 2, έχοντας κατασκευαστεί από ατσάλι υψηλής ανθεκτικότητας.



Λιγότερο… επαναστατικό δείχνει να είναι το εσωτερικό. Παρά την ευρυχωρία του και την τυπική εργονομία ενός ιαπωνικού αυτοκινήτου, δεν έχει να παρουσιάσει κάτι το ιδιαίτερο σε επίπεδο σχεδιασμού.



Η καμπυλόγραμμη κεντρική κονσόλα, αρχικά, ξενίζει, ενώ το τριάκτινο τιμόνι, με τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος και του cruise control, παραπέμπει στις υπόλοιπες προτάσεις της Mazda.



Το κεντρικά τοποθετημένο ταχύμετρο κυριαρχεί στον πίνακα οργάνων, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει το στροφόμετρο και τις ψηφιακές ενδείξεις του υπολογιστή ταξιδίου.



Σε επίπεδου εξοπλισμού, το Mazda 2 παρουσιάζεται πλήρες για τα δεδομένα της κατηγορίας του, διαθέτοντας 6 αερόσακους, ΑBS με EBD, DSC (το γνωστό ESP), cruise control και όλες τις υπόλοιπες ηλεκτρικές ευκολίες.



Σε ότι αφορά τους χώρους, με δεδομένο το αμετάβλητο μήκος του μεταξονίου, η επαναδιάταξη της καμπίνας ήταν αυτή που βελτίωσε τις μεταφορικές του δυνατότητες. Στην πράξη, τέσσερα άτομα φιλοξενούνται με άνεση στο εσωτερικό, με το χώρο των αποσκευών να ξεκινά από τα 250 λίτρα.



Περνώντας στο τεχνολογικό του υπόβαθρο, το Mazda 2 εξοπλίζεται με τρεις κινητήρες βενζίνης. Δυο στα 1.300 κ.εκ., με 75 και 86 ίππους αντίστοιχα, και έναν στα 1.500 κ.εκ. με απόδοση 103 ίππων.



Και οι τρεις εκδόσεις συνοδεύονται από μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων, που παρά τη μακριά του κλιμάκωση, ικανοποιεί απόλυτα σε αίσθηση.



Ανάλογων προδιαγραφών και το σύστημα διεύθυνσης. Aμεσο και ακριβές, το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι μεταφέρει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στα χέρια του οδηγού.



Εξαιρετική για τα δεδομένα της κατηγορίας είναι και η ποιότητα κύλισης του μικρού Mazda. Σταθερό στις υψηλές ταχύτητες κίνησης, αποσβένει το μεγαλύτερο μέρος των ανωμαλιών του οδοστρώματος, προσφέροντας ένα άνετο ταξίδι.



Ευχάριστο και μέσα στην πόλη, δεν προβληματίζει με τον όγκο του, αποκαλύπτοντας τον πραγματικό του προορισμό.



Σημείο αναφοράς η μέση κατανάλωση καυσίμου, που με τη βοήθεια του περιορισμένου βάρους και της βελτιωμένης αεροδυναμικής του αμαξώματος, δεν ξεπερνά σε καμία από τις τρεις εκδόσεις τα 6 λίτρα ανά 100 χλμ.



Για την ακρίβεια, οι κινητήρες των 1.300 κ.εκ. καταναλώνουν 5,4 λίτρα καυσίμου για κάθε 100 χλμ., ενώ αυτός των 1.500 κ.εκ. φτάνει τα 5,9 λίτρα/100 χλμ. Περιορισμένες, αντίστοιχα, είναι και οι εκπομπές CO2. Μόλις 129 γραμ. ανά χιλιόμετρο, για τους μικρότερους σε κυβισμό κινητήρες και 140 γραμ./χλμ. για την έκδοση των 1.500 κ.εκ.



Το νέο Mazda 2 αναμένεται στην Ελλάδα στα μέσα Οκτωβρίου, χωρίς ωστόσο να έχουν ανακοινωθεί επισήμως οι εκδόσεις και οι τιμές του. Οι πρώτες εκτιμήσεις τοποθετούν μια πλήρως εξοπλισμένη έκδοση των 1.300 κ.εκ. κοντά στα 12.000 ευρώ.



Στο μέλλον δεν αποκλείεται και η εξέλιξη μιας ισχυρότερης έκδοσης MPS, που θα συμπληρώσει το αναμορφωμένο προφίλ του νεότερου και πιο προσιτού Mazda.

auto.in.gr