Γιάννης Αδάναλης

Πριν από έξι περίπου χρόνια ένα υπερυψωμένο Renault Scenic, με πλαστικά προστατευτικά και κίνηση στους τέσσερις τροχούς, αποτέλεσε την πρώτη πολυμορφική πρόταση που φλέρταρε με τα οχήματα εκτός δρόμου. Μένοντας στην παραγωγή μέχρι το 2003 ξεχώρισε για την ιδιαιτερότητα του χαρακτήρα του, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να διαγράψει την εμπορική πορεία που πολλοί περίμεναν.




Τέσσερα χρόνια αργότερα είναι η σειρά της Seat να δοκιμάσει την τύχη της σ΄ αυτήν την ιδιαίτερη υπο-κατηγορία μικρομεσαίων πολυμορφικών. Με αφετηρία το Altea XL και με την υποστήριξη-τεχνογνωσία του VW Group, η ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία παρουσιάζει τη δική της τετρακίνητη πρόταση, την πρώτη στην ιστορία της που διεκδικεί επάξια μια θέση ανάμεσα στα δημοφιλή SUV.



Το Altea Freetrack, περί αυτού ο λόγος, δεν εφησυχάζει στην πρακτικότητα και την ευρυχωρία που προσφέρει εκ των πραγμάτων ένα τυπικό μικρομεσαίο πολυμορφικό, αλλά επιχειρεί την υπέρβαση, θέλοντας να κοιτάξει στα μάτια προτάσεις με σαφώς μεγαλύτερη παράδοση στην εκτός δρόμου κίνηση.



Ξεκινώντας από το παρουσιαστικό του, όπου τα σκουρόχρωμα πλαστικά δεν αφήνουν περιθώρια αμφισβήτησης του διττού χαρακτήρα του και φτάνοντας στα μηχανικά μέρη, όπου συναντά κανείς το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης και τις τροποποιημένες αναρτήσεις, το Altea Freetrack δηλώνει ξεκάθαρα τις προθέσεις του αλλά και τον πραγματικό του προορισμό.



Λιγότερo εμφανής είναι η αύξηση της απόστασης του αμαξώματος από το έδαφος. 40 χιλιοστά έχει κερδίσει το Freetrack σε σχέση πάντα με τις προσθιοκίνητες εκδόσεις των συμβατικών Altea XL. Νέα, προοδευτικά ελατήρια και νέα αμορτισέρ έχουν τοποθετηθεί στον μπροστινό και πίσω άξονα, ενώ ορισμένα μέρη της ανάρτησης είναι κατασκευασμένα από ανθεκτικότερα υλικά. Ενισχύσεις, αλλά και τις απαραίτητες τροποποιήσεις, εξαιτίας της παρουσίας του διαφορικού, έχει δεχτεί και το δάπεδο.



Για τους πιο ειδικούς το νέο Seat εξασφαλίζει γωνία προσέγγισης 17,6 μοίρες και αναχώρησης 22,9 μοίρες. Μπορεί το ζητούμενο σε μια τέτοια κατασκευή να μην είναι οι εξεζητημένες αναρριχητικές ικανότητες, στην περίπτωση του Freetrack, ωστόσο, παρέχεται, έστω και περιορισμένη, η δυνατότητα κίνησης σε απαιτητικές εκτός δρόμου διαδρομές.



Σύμμαχος στην προσπάθεια αυτή και το σύστημα τετρακίνησης, το οποίο προέρχεται από το VW Group και αποτελείται από διαφορικό Haldex δεύτερης γενιάς. Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, εμπλέκει τον πίσω άξονα μόνο σε περίπτωση που διαβάσει απώλεια πρόσφυσης του μπροστινού, κατανέμοντας ανάλογα τη ροπή του κινητήρα.



Πέρα από το μικρότερο μέγεθός και την ευκολότερη-οικονομικότερη συντήρησή του, το Haldex δεύτερης γενιάς έχει ρίξει το χρόνο αντίδρασής του στα 150 msec, προσομοιώνοντας επί της ουσίας τη λειτουργία ενός συστήματος μόνιμης τετρακίνησης. Όλα αυτά βέβαια χωρίς τις απώλειες και τις υψηλές τιμές κατανάλωσης καυσίμου, που συνοδεύουν συνήθως τη μόνιμη εμπλοκή και των δυο αξόνων κίνησης.



Στην πράξη, πάντως, τίποτα απ΄όλα αυτά δεν θα απασχολήσει τον οδηγό. Στα ασφάλτινα κομμάτια το Altea Freetrack δεν δείχνει σε καμία περίπτωση να έχει επηρεαστεί από την αύξηση του συνολικού του ύψους και την προσθήκη των εκτός δρόμου χαρακτηριστικών του. Αντίθετα μάλιστα η παρουσία της τετρακίνησης επισφραγίζει την ουδέτερη συμπεριφορά του. Επικουρικός είναι ο ρόλος του ESP, το οποίο δεν απενεργοποιείται πλήρως.



Ακόμα και στο χώμα το τετρακίνητο Altea καταφέρνει να διατηρήσει την προβλέψιμη οδική του συμπεριφορά. Αρκετά σφικτή η ανάρτηση, προδίδει τις ασφάλτινες ρυθμίσεις της, αδυνατώντας να απορροφήσει τις έντονες ανωμαλίες του οδοστρώματος. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι το Freetrack δεν μπορεί να γίνει διασκεδαστικό, σε πατημένα, χωμάτινα κομμάτια, αλλά και ιδιαίτερα χρήσιμο, όταν κληθεί να κινηθεί σε διαδρομές με εξαιρετικά περιορισμένη πρόσφυση (βλ. λάσπη).



Ανεξάρτητα από τις αποδεδειγμένες εκτός δρόμου δυνατότητές της και την αναμενόμενη πρακτικότητα και ευρυχωρία του εσωτερικού της, η νέα πρόταση της Seat κρύβει ακόμα μια ευχάριστη έκπληξη.



Ο λόγος για τον δίλιτρο, υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα άμεσου ψεκασμού, που εξοπλίζει τη μοναδική μέχρι σήμερα βενζινοκίνητη έκδοσή του. 200 ίπποι και 280 Nm ροπής, κινούν με χαρακτηριστική ευκολία τα 1.571 κιλά του Altea Freetrack. Αδιάψευστη απόδειξη τα 7,5 δευτερόλεπτα που απαιτούνται για την επιτάχυνσή του από στάση στα 100 χλμ./ώρα.



Επιδόσεις, χώροι, πρακτικότητα και εκτός δρόμου δυνατότητες από ένα αυτοκίνητο που δείχνει ικανό για όλα. Χωρίς να αποτελεί το αντιπροσωπευτικότερο δείγμα των σύγχρονων SUV, εισάγει την Seat στην κατηγορία των οχημάτων ελευθέρου χρόνου, δίνοντας παράλληλα συνέχεια στην σύντομη παράδοση των τετρακίνητων πολυμορφικών.



Αναμφίβολα ανταγωνιστικό το πακέτο, που συνοδεύεται από την τιμή των 29.900 ευρώ. Ακούγονται πολλά, αλλά μια δεύτερη ματιά στα χαρακτηριστικά και τον εντυπωσιακό πραγματικά εξοπλισμό του Altea Freetrack αποδεικνύει το αντίθετο.

auto.in.gr