Meta – Amazon: Πώς οι χιλιάδες απολύσεις εκτόξευσαν τα κέρδη και τις μετοχές τους
Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της στρατηγικής που ακολούθησαν οι τεχνολογικοί κολοσσοί
- Σοβαρά προβλήματα σε Facebook, Instagram και WhatsApp - «Τεχνικό ζήτημα» αναφέρει η Meta
- Οι τρεις αδύναμοι κρίκοι της ευρωοικονομίας το 2025
- Έλληνας, πατέρας τριών παιδιών μεταξύ των έξι θυμάτων της κατάρρευσης πολυκατοικίας στη Χάγη
- Εξαγριωμένος πελάτης εισέβαλε με το αυτοκίνητο σε κατάστημα που του αρνήθηκαν επιστροφή χρημάτων
Δύο από τους εμβληματικούς κολοσσούς της τεχνολογίας έθεσαν μεταξύ των προτεραιοτήτων τους το 2023 την εκτέλεση ενός πλάνου χιλιάδων απολύσεων εργαζομένων.
Η Meta Platforms και η Amazon επαναπροσδιόρισαν τη στρατηγική τους με τρόπο που ανέτρεψε ανθρώπινες ζωές και οικογενειακούς προϋπολογισμούς, στο Σιάτλ και στη Silicon Valley, ανανεώνοντας τα διαπιστευτήριά τους στους επενδυτές για την αποφασιστικότητά τους να στηρίξουν με κάθε τρόπο την κερδοφορία των εταιρειών τους.
Και αυτή είναι η άλλη όψη της σκληρής πραγματικότητας των εργαζομένων που έχασαν τις δουλειές τους από τη Meta και την Amazon.
Η στρατηγική απέδωσε αδρά για τους επενδυτές.
Εκτοξεύτηκαν οι μετοχές
Και οι δύο εταιρείες ανέφεραν καλύτερα από τα αναμενόμενα κέρδη την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου, εκτοξεύοντας τις τιμές των μετοχών τους στα ύψη κατά 272 δισεκατομμύρια δολάρια συνολικά στις συναλλαγές πριν από την αγορά (premarket trading) και επικυρώνοντας τις στρατηγικές που καθόρισαν τους τελευταίους 16 μήνες τη βιομηχανία τεχνολογία.
Η Meta, η οποία μείωσε τον αριθμό εργαζομένων κατά 22% το 2023, αποκάλυψε σχέδια για επαναγορά μετοχών 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων και μάλιστα ανακοίνωσε το πρώτο της τριμηνιαίο μέρισμα – ένα μήνυμα προς τους επενδυτές ότι έχει χρήματα να διαθέσει και ότι εκείνοι έχουν για να παραμείνουν.
Η Amazon ξεκίνησε το 2022 τον μεγαλύτερο κύκλο απολύσεων που επηρέασε 35.000 εργαζομένους. Ήδη για το 2024, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι περισσότερες θέσεις θα καταργηθούν στις επιχειρήσεις Prime Video, στούντιο και στο Twitch ζωντανής ροής
Πώς γίνεται
Σχολιάζοντας σχετικά ο Gil Luria, διευθύνων σύμβουλος της D.A. Davidson & Co., συνόψισε τον κυνισμό των αγορών λέγοντας: «Αυτή η νέα πειθαρχία κόστους αποδίδει καρπούς για τους επενδυτές, καθώς αυτές οι εταιρείες μπόρεσαν να περικόψουν λιγότερο παραγωγικές επιχειρήσεις, ενώ εξακολουθούσαν να μπορούν να επενδύσουν μέρος αυτών των χρημάτων που εξοικονόμησαν στα ταχύτερα αναπτυσσόμενα τμήματα της επιχείρησής τους. Ταυτόχρονα, αυτές οι εταιρείες μπόρεσαν να επιταχύνουν την αύξηση των εσόδων, διευρύνοντας, έτσι, σημαντικά τα περιθώρια κέρδους».
Και οι δύο εταιρείες ανέφεραν επίσης αύξηση εσόδων τριμήνου στις κεντρικές τους επιχειρήσεις -ψηφιακή διαφήμιση για το Meta και πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου για την Amazon- που ξεπέρασε τις εκτιμήσεις. Τα αποτελέσματα οδήγησαν σε άνοδο της μετοχής της Meta κατά 15% στις εκτεταμένες συναλλαγές, ενώ η μετοχή της Amazon αυξήθηκε περισσότερο από 7%.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Meta, θα λάβει περίπου 700 εκατομμύρια δολάρια από το πρώτο μέρισμα της εταιρείας, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Το ράλι προσλήψεων
Για χρόνια, η Meta και η Amazon επανεπένδυσαν τα κέρδη στις εταιρείες, τροφοδοτώντας τις προσλήψεις και επεκτείνοντας τις νέες τεχνολογίες και τους επιχειρηματικούς τομείς. Η στρατηγική ήταν ολοένα και πιο εμφανής στον απόηχο της πανδημίας του Covid-19, όταν και οι δύο εταιρείες ξόδευαν αδρά. Ο αριθμός των εργαζομένων της Meta αυξήθηκε κατά 30% το 2020 και κατά ακόμη 23% το 2021, ενώ έστρεψε ολόκληρη την εταιρεία προς την τεράστια επένδυση του metaverse.
Η Amazon, από την πλευρά της, διπλασίασε το μέγεθος του δικτύου logistics της για να καλύψει τη ζήτηση της πανδημίας και αύξησε το εργατικό της δυναμικό σχεδόν κατά 30% το 2022.
Τι σχεδιάζουν
Ο Ζάκερμπεργκ είπε ότι σχεδιάζει να διατηρήσει το προσωπικό στον ελάχιστο δυνατό αριθμό τόσο το 2024 όσο και μετά, μέχρι την στιγμή που πραγματικά αυτό δεν θα φτάνει για να λειτουργήσει η εταιρεία. «Πιστεύω ότι αυτή είναι η σωστή κουλτούρα για εμάς», πρόσθεσε.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Amazon, Αντι Τζέισι, υποστήριξε ότι η Amazon μείωσε το κόστος εξυπηρέτησης της παραγγελίας ενός πελάτη κατά 45 σεντς ανά προϊόν το 2023, την πρώτη μείωση μέσα σε πέντε χρόνια, και υποσχέθηκε να συνεχίσει να αναζητά τρόπους για να χαμηλώσει ακόμη περισσότερο αυτά τα κόστη.
Ο Οικονομικός Διευθυντής Brian Olsavsky δήλωσε ότι η εταιρεία θα είναι προσεκτική όσον αφορά τις νέες επενδύσεις. «Όπου μπορούμε να βρούμε αποτελεσματικότητα και να κάνουμε περισσότερα με λιγότερα, θα το κάνουμε», δήλωσε.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις